„Consiliul Naţional al Elevilor se opune cu vehemenţă unei măsuri care ar scădea drastic echitatea şi calitatea din sistemul de învăţământ, conducând spre tratarea şcolilor profesionale drept o opţiune dedicată elevilor care, din cauza unei predări ineficiente sau a lipsei de sprijin, nu promovează Evaluarea Naţională la finalul ciclului gimnazial”, se arată în poziţia Consiliului, transmisă presei.
Elevii consideră că îngrădirea oportunităţii absolvenţilor clasei a VII-a de a alege ce-şi doresc pe viitor din punct de vedere al studiilor nu este o soluţie viabilă, chiar dacă şansele celor care nu au promovat Evaluarea Naţională să obţină reuşită la Bacalaureat sunt reduse.
„Prin adoptarea acestei măsuri, unii elevii ar fi constrânşi să se orienteze spre o şcoală profesională, chiar dacă acestora le lipsesc competenţele necesare activării în aria de specialitate atribuită. Este posibil ca înclinaţiile acestora să poată fi valorificate corespunzător prin înscrierea la licee ce prezintă în oferta şcolară specializări care nu pot fi urmate în învăţământul profesional. Pe termen lung, efectele negative se manifestă atât asupra indivizilor, printr-o stare de nemulţumire faţă de locul de muncă, cât şi asupra societăţii, caracterizată de o productivitate scăzută”, mai spune Consiliul Naţional al Elevilor.
Aceştia mai atrag atenţia că se porneşte de la falsa premisă conform căreia şcolile profesionale sunt destinate elevilor consideraţi slabi la învăţătură, când, în realitate, acestea ar trebui să reprezinte medii de formare pentru cei cu adevărat interesaţi de practicarea unei meserii.
„Etichetarea elevilor care aleg să-şi continue studiile într-o şcoală profesională drept incapabili să urmeze cursurile unui liceu este nocivă, iar măsura vine în defavoarea eforturilor depuse în ultimii ani cu scopul de a creşte relevanţa meseriilor şi a învăţământului profesional. Dacă măsura va fi adoptată, în ciuda argumentelor aduse de către reprezentanţii elevilor, care militează pentru o creştere organică a interesului manifestat de beneficiarii primari ai educaţiei faţă de deprinderea unei meserii, solicităm ca aceasta să fie însoţită de o serie de măsuri compensatorii”, se mai arată în sursa citată.
În acest sens, elevii spun că trebuie luat în calcul gradul scăzut de finanţare a instituţiilor integrate în sectorul învăţământului profesional şi tehnic, care nu deţine echipamente, utilaje şi alte dotări moderne care să faciliteze punerea în practică a informaţiilor livrate la clasă.
„Contestăm decizia adoptată de către Comisia de Dialog Social şi considerăm cu atât mai alarmant faptul că măsura votată în cursul zilei de astăzi nu a fost însoţită de un plan concret de iniţiative compensatorii, stabilit prin consultarea tuturor pilonilor implicaţi în educaţie”, mai spun elevii.
Elevii clasei a VIII-a care vor susţine în 2020 Evaluarea Naţională şi nu obţin media 5 ar putea fi obligaţi să urmeze cursurile învăţământului profesional, potrivit unei propuneri ce aparţine Ministerului Educaţiei şi a fost avizată favorabil, miercuri, de partenerii sociali ai instituţiei.