Preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, a declarat, joi, corespondentului MEDIAFAX, că plângerea privind modalităţile de învăţare a limbii române de către elevii maghiari a fost trimisă, săptămâna aceasta, la CNCD, iar din informaţiile sale vor mai sunt persoane care vor reclama că se simt discriminaţi.
„Legea nr. 1/2011 a educaţiei naţionale, la art. 46, alin. 1, 2, 4 precizează faptul că în cadrul învăţământului preuniversitar cu predare în limba minorităţilor, toate disciplinele se studiază în limba maternă, iar limba română se predă pe tot parcursul învăţământului preuniversitar după programe şcolare şi manuale elaborate în mod special pentru minoritatea respectivă, astfel şi subiectele la examenele de limba română se elaborează pe baza acestei programe. Toate acestea s-au realizat cu ajutorul reprezentanţilor UDMR în Parlament. Având în vedere că Ministerul Educaţiei nu a făcut aproape nimic pentru respectarea drepturilor elevilor maghiari, am depus o plângere la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării pentru investigarea situaţiei. Este inadmisibil ca elevii maghiari să beneficieze de pe urma drepturilor stabilite în anul 2011, doar în anul 2025”, a spus Borboly Csaba.
De asemenea, preşedintele CJ Harghita, consideră că este necesară investigarea situaţiei de către Ministerul Educaţiei deoarece este inadmisibil că ”rezultatele dezastruoase” la limba şi literatura română să se repete an de an.
”Nu cred că elevii din judeţul Harghita sunt mai slabi la învăţătură decât în alte judeţe, şi nu este adevărat că aceştia nu vor să înveţe limba română. Conform sondajelor noastre, disponibilitate pentru învăţarea limbii există, însă actualul sistem nu oferă soluţii şi sprijin în acest sens”, a mai spus Csaba.
În plângerea înaintată CNCD se arată că prin atitudinea lipsită de pasivitate şi din cauza lipsei de măsuri din partea Ministerului Educaţiei s-a creat o situaţie discriminatorie, bazată pe criterii de naţionalitate, etnie şi limbă.
”Prin această atitudine de pasivitate şi din cauza lipsei de măsuri din partea ministerului, s-a creat o situaţie discriminatorie, bazată pe criterii de naţionalitate, etnie şi limbă, în urma căreia am fost constant dezavantajaţi în cursul anilor şcolari faţă de elevii instituţiilor şcolare cu predare în română, fapt ce a culminat prin rezultatele slabe obţinute de elevii din instituţiile şcolare cu predare în limba maghiară la examenul de bacalaureat naţional, în comparaţie cu eforturile depuse şi cu notele obţinute la celelalte discipline”, se arată în plângere.
Potrivit sursei citate, s-a încălcat, astfel, dreptul elevilor din instituţiile şcolare cu predare în limba maghiară privind accesul la educaţie şi formare profesională în condiţii de egalitate, elevii români beneficiind de un avantaj nejustificat atât în procesul de învăţare a limbii şi literaturii române urmată de susţinerea examenului de bacalaureat, cât şi în privinţa posibilităţilor de continuare a studiilor, respectiv dezvoltarea carierei pe viitor.