Muncitori români, angajaţi ilegal pe şantierul noului aeroport din Berlin

Zeci de muncitori est-europeni aparent angajaţi ilegal, posibil şi români, sunt aduşi zilnic să muncească pe şantierul viitorului aeroport Berlin Brandenburg International (BER), potrivit unei investigaţii realizată de două posturi germane de televiziune, relatează Deutsche Welle în pagina online.

Urmărește
225 afișări
Imaginea articolului Muncitori români, angajaţi ilegal pe şantierul noului aeroport din Berlin

Muncitori români, angajaţi ilegal pe şantierul noului aeroport din Berlin (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Potrivit unor investigaţii realizate de posturile de televiune ARD şi RBB, un post regional din Berlin, aceşti muncitori sunt aduşi pe şantier, cu două luni înainte de inaugurarea noului aeroport din capitala germană, fără să fie supuşi unor controale impuse de legislaţia germană.

Viitorul aeroport, la care se lucrează din 2006, urmează să fie al doilea cel mai important aeroport din Germania ca număr de pasageri, după cel din Frankfurt.

Cele două televiziuni au dezvăluit că aproximativ 60 de persoane erau preluate în fiecare dimineaţă de la staţia de metrou de lângă aeroport şi transportate până la locul de muncă cu un autobuz fără numere de înamtriculare. Identitatea muncitorilor nu părea să fie verificată, în condiţiile în care măsurile de securitate pe un astfel de şantier sunt stricte.

De asemenea, unele detalii arată că este vorba despre un nou posibil caz de muncă la negru, muncitorii ilegali fiind plătiţi cu sume de bani mult mai mici decât impune legea germană, potrivit Deutsche Welle.

Un purtător de cuvânt al aeroportului, Ralf Kunkel, a declarat, răspunzând unei întrebări cu privire la statutul muncitorilor, că eliberarea de documente persoanle durează câteva săptămnâni, precizând că aceştia au primit "legitimaţie comună", pentru evitarea unei amânări a finalizării construcţiilor. În prezent, aproximativ 300 dintre cele circa 6.000 de persoane angajate pe şantier intră la serviciu cu ajutorul unor astfel de legitimaţii, a subliniat Kunkel.

Însă, între timp, un român a povestit cum a ajuns să lucreze o perioadă scurtă de timp la BER, potrivit Uniunii Sindicatelor Germane (DGB). Se pare că acesta a fost recrutat în România, la sfârşitul lui martie, de către o firmă intermediară care i-ar fi promis cinci euro pe oră, în schimbul prestării unor lucrări de construcţie pe şantierul aeroportului.

Din cauza încercărilor repetate de a afla amănunte despre angajatorul său, românul a rămas, însă, fără locul de muncă. El a fost concediat de la locul de muncă, unde era, oricum, plătit cu jumătate din tariful oficial.

În pofida faptului că aeroportul din Berlin neagă orice acuzaţie de angajare ilegală a unor muncitori, reprezentanţii DGB apreciază că este vorba despre un caz tipic, întâlnit pe numeroase şantiere din fosta Republică Federală Germania (RFG). Firmele de construcţii caută, prin subcontractori, muncitori din Europa de Est pe care îi angajează ca zilieri, fără să le asigure condiţiile de muncă impuse de legislaţia germană.

BER este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din Berlin, inaugurarea sa fiind planificată pentru 3 iunie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici