Prima pagină » Coronavirus » Infecţioniştii cer, medicii de familie răspund. Când starea pacientului bolnav de Covid-19 se agravează acasă, în izolare

Infecţioniştii cer, medicii de familie răspund. Când starea pacientului bolnav de Covid-19 se agravează acasă, în izolare

Infecţioniştii cer, medicii de familie răspund. Când starea pacientului bolnav de Covid-19 se agravează acasă, în izolare
Ilinca Nazarie
14 nov. 2020, 09:29, Social
Avem spitalele pline, dar nu uităm nici de cei care sunt acasă în izolare. Carmen Dorobăţ, managerul Spitalului de Boli Infecţioase din Iaşi îţi spune că a observat că bolanvii ajung târziu la spital. Vina ar putea fi chiar a pacienţilor, care nu spun medicilor de familie dacă s-a schimbat ceva în starea lor.
 
Medicii de familie au obligaţia, printr-o ordonanţă, să îşi monitorizeze pacienţii. Vizite la domiciliu nu se fac, aşa că legătura rămâne prin telefon. Dacă cumva observă o înrăutăţire a unui bolnav, orice medic de familie din Iaşi poate să sune oricând să discute cu un infecţionist.
 
„Ceea ce ar fi de subliniat ar fi că din nefericire, pacienţii ajung târziu în spital. Aş vrea să subliniez că am vrea o implicare mai activă a medicului de familie în ceea ce priveşte sfatul pacientului, să se adreseze medicului de familie sau medicului infecţionist imediat ce simte că are ceva în neregulă în starea lui de sănătate.
 
Medicul de familie, în orice moment, are numărul de telefon al unui infecţionist care răspunde la telefon la camera de gardă a spitalului de boli infecţioase din Iaşi”, spune Carmen Dorobăţ, managerul Spitalului de Boli Infecţioase Iaşi.
 
În teorie totul sună frumos. Dacă are nevoie de ajutor, medicul de familie discută cu un infecţionist şi decid împreună ce să facă cu bolnavul. În Iaşi sunt 404 medici de familie. Unul dintre ei  Mihaela Năstasă. Zilnic ţine legătura la telefon cu pacienţii infectaţi pe care îi are în listă.  
 
„Eu momentan am 39 de pacienţi COVID pozitiv, izolaţi la domiciliu, cu care discut în fiecare zi la telefon, cu toţi 39. Îi urmărim cele 14 zile de izolare, le dăm tratament şi în momentul în care ceva se agravează atunci anunţăm ambulanţa, solicităm trimiterea lor către eşalonul superior, respectiv spitalul .. Mie nu mi s-a întâmplat până acum.
 
Ştiţi să fie un număr de telefon la care puteţi suna? Eu personal nu. Ar fi minunat dacă pe site-ul spitalului de boli infecţioase ar exista un număr telefon sau al medicului de gardă din ziua respectivă ca să nu începem să sunăm aşa ca năucii”, a afirmat Mihaela Năstasă, medic de familie.
 
Am căutat împreună numărul la care ar putea să sune, chiar pe site-ul spitalului de boli infecţioase…  
 
„La contact e formularul clasic… Da! Nume, prenume, telefon, etc… Există un telefon fix, cu interior 121 pentru internări şi 120 pentru eliberări documente”, mai spune medicul. 
 
Pe site-ul DSP Iaşi sunt doar numerele call centerului pentru pacienţi. Tot acolo există şi lista de gărzi, pentru fiecare spital în parte, însă nici în programarea gărzilor pentru spitalul de boli infecţioase nu apare vreun număr. Singura soluţie, sunatul pe fix, în triaj. 
 
„În afară de noi, în triajul spitalului sună bănuiesc o multitudine de pacineţi. Ar fi minunat dacă am avea un număr de telefon asigurat către un coleg infecţionist cu care să putem discuta”, a mai spus Mihaela Năstasă.  
 
Şi atunci, în aceste condiţii, ce face un medic de familie, atunci când, un pacient îl anunţă că se simte din ce în ce mai rău? 
 
Singura varianta e să sune la 112 şi să solicite ajutor de la SAJ sau SMURD, ca în funcţie de câte grav e pacientul va fi încadrat la verde, galben şi rosu. Cel mai bine ar fi să avem in casă un pulsoximetru ca să le dăm date clare medicilor- de ce pulxisomentru – ca ne arata saturaţia de oxigen din sange si medicul de la coordonare din dispecerat poate decide ce fel de urgenta suntem. Nu uitam nici că amblantele sau smurdul sunt supraglomerate si ca abia fac fata cazurilor . Dupa care inchei cu poate medicul de familie are noroc şi are un prieten infectionist pe care il suna si il intreaba ce sa faca.