Pe 1 iunie îţi explicam cum proprietarii de terase, cafenele şi restaurante în aer liber sunt obligaţi să ţină un registru cu evidenţa clienţilor care fac rezervare.
Totuşi, colectarea unor date personale intră sub incidenţa regulamentului datelor cu caracter personal (GDPR) şi,
aşa cum explica avocatul Ana-Maria Udrişte, reglementările prin care se prelucrează asemenea date trebuie să fie însoţile de claritate.
Într-un răspuns pentru publicaţia
Gandul, ANSPDCP informează că a cerut Guvernului eliminarea registrelor de rezervări şi spune că nu a fost consultată pentru elaborarea noilor reguli, valabile de la 1 iunie în HoReCa.
Potrivit Autorităţii, datele personale trebuie să fie prelucrate prin oferirea persoanelor vizate a garanţiilor unei societăţi democratice şi prelucrarea să nu fie disproporţionată pentru scopul urmărit.
În plus, datele personale trebuie să fie limitate strict la ce este necesar, în raport cu scopurile în care sunt prelucrate.
„Reţinerea şi păstrarea datelor constituie în mod evident o limitare a dreptului la protecţia datelor cu caracter personal, respectiv a drepturilor fundamentale protejate constituţional referitoare la viaţa intimă, familială şi privată, la secretul corespondenţei, precum şi la libertatea de exprimare. O astfel de limitare poate opera însă în conformitate cu dispoziţiile art. 53 din Constituţie, care prevăd posibilitatea restrângerii exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi numai prin lege”, transmite Autoritatea.
Astfel, instituţia face referire şi la deciziile recente ale Curţii Constituţionale, cea care a stabilit că orice limitare a drepurilor şi libertăţilor poate fi făcută de Parlament, prin lege, şi nu printr-un act al Guvernului sau un ordin de ministru, cum este cazul şi aici.
Rezervarea locurilor în prealabil la localurile din aer liber a fost impusă de autorităţi de la 1 iunie, odată cu noul val de măsuri de relaxare. Totuşi, aplicarea noilor reguli a pus serioase probleme proprietarilor de afaceri din HoReCa, mulţi spunând că nu pot deveni poliţişti în relaţia cu clienţii. Principalele reguli ce trebuie respectate în această perioadă la terase sunt sintetizate
aici.
În altă ordine de idei, pe 25 mai s-au împlinit doi ani de la implementarea Regulamentului GDPR în Europa. Cele mai importante amenzi aplicate în această perioadă în România au fost prezentate în
acest articol.