- Home
- Social
- GALAŢI, (24.03.2018, 09:29)
- Departamentul Corespondenţi
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
O GARĂ monument istoric din Galaţi a ajuns o ruină. În loc să fie refăcută, CFR a cerut declasarea ei. Trenurile opresc din ce în ce mai rar aici - FOTO
Una dintre gările importante din judeţul Galaţi, aflată pe lista monumentelor istorice, a fost abandonată de CFR, stând să se prăbuşească. Trenurile opresc din ce în ce mai rar la peron iar clădirea a ajuns o ruină.
Urmărește
3510 afișări
O GARĂ monument istoric din Galaţi a ajuns o ruină. În loc să fie refăcută, CFR a cerut declasarea ei. Trenurile opresc din ce în ce mai rar aici
Gara ruină este situată în satul Frumuşiţa, pe linia de cale ferată Galaţi-Bârlad. În anul 2004, din cauza scăderii traficului de călători şi mărfuri transportate, legătura feroviară Galaţi-Bârlad a fost încadrată prin hotărâre de Guvern în categoria liniilor de cale ferată „neinteroperabile”, de interes local.
În prezent, acolo nu mai opresc decât câteva garnituri ale unei companii feroviare private.
Ca urmare, gara din Frumuşiţa a fost folosită din ce în ce mai rar, ajungând o ruină care se poate prăbuşi oricând. În ultimii 10 ani, grinzile metalice, tâmplăria şi duşumelele de lemn au fost furate iar acoperişul a căzut.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Valdimir Putin s-ar confrunta cu o revoltă a armatei. Comandanții militari ruși refuză să-și trimită subordonații la atacuri
-
Putin se confruntă cu o revoltă a armatei. „Comandanţii refuză să trimită trupe” pentru un asalt pe râul Nipru, spun partizanii ucraineni
-
Şedinţa de plen a Camerei Deputaţilor va fi luni, la ora 9.00. Va fi ales preşedintele Camerei
-
Scandalul taxelor. Trump ameninţă cu preluarea controlului asupra Canalului Panama
Pentru a scăpa de clădire, în urmă cu opt ani compania CFR a cerut declasarea imobilului şi anexelor prin ştergerea acestora de pe lista clădirilor monumentelor istorice.
„În anul 2010 Sucursala Regională CF Galaţi a solicitat Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Naţional Galaţi declanşarea procedurii de declasare a monumentului istoric cu denumirea de Ansamblul Gării Frumuşiţa, ansamblu care cuprindea magazie cereale, magazia de mărfuri şi staţia de călători gară. Deşi, în baza constatărilor, concluziilor şi recomandărilor formulate în documentaţiile de declasare, întocmite de specialiştii autorizaţi de Ministerul Culturii şi recomandaţi de Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Galaţi, întregul Ansamblu al Gării de la Frumuşiţa ar fi trebuit declasat, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional-Direcţia Patrimoniu Cultural, prin adresa nr.3750/2010-MI din 27.01.2011, a aprobat declasarea numai pentru magazia de cereale şi magazia de mărfuri, declasarea staţiei de călători gară fiind respinsă”, se arată în răspunsul oferit Mediafax de reprezentanţii Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA.
Mai mult chiar, cei de la CFR spun că nu au solicitat clasarea ca monument istoric şi nici nu a avut cunoştinţă de declanşarea procedurii de clasare pentru a o contesta. Totuşi, clădirea nu a fost declasată în ultimii ani deoarece Comisia Naţională a monumentelor istorice şi Curtea de Apel Galaţi au respins demersul Regionalei CFR Galaţi.
„Noi am efectuat anul trecut un control împreună cu reprezentanţii Rergionalei CFR Galaţi. Aceştia au invocat faptul că linia ferată nu mai prezintă niciun interes pentru ei, fiind închiriată transportatorilor privaţi iar gările, de asemenea, au fost abandonate. Având statut de monument istoric, li s-a impus să respecte obligaţiile din Legea 422/2001 şi li s-a stabilit o serie de măsuri cu termene. În cazul în care nu vor fi respectate vor fi sancţionaţi cu amenzi între 5.000 şi 10.000 de lei”, a spus consilierul Direcţiei de Cultură Galaţi, Marius Mitrof.
Conform legii, proprietarul are obligaţia de a conserva şi proteja clădirea declarată monument istoric. Direcţia de Cultură le-a cerut celor de la CFR să îngrădească zona, să repare acoperişul şi să găsească soluţii pentru restaurarea gării Frumuşiţa.
Până în prezent, a fost respectată doar măsura privind protejarea spaţiului prin montarea unui gard. În paralel, proprietarul susţine că a făcut mai multe demersuri, fără succes, pe lângă Primăria comunei Frumuşiţa şi Consiliul Judeţului Galaţi pentru cedarea clădirii prin vânzare-cumpărare, închiriere, concesiune sau expropriere. Reprezentanţii CFR sunt contrazişi de primarul comunei Frumuşiţa care spune că i-a solicitat proprietarului să-i dea clădirea în administrare.
„Aş fi putut să-i dau întrebuinţare, să fac Muzeul Satului, Muzeul comunei, ar fi fost un lucru foarte bun. Puteam să mut două acolo familii, ca să nu se mai dărâme, să nu se mai degradeze. Nu am primit niciun răspuns, nu interesează pe nimeni. Nu a venit nimeni. Acum este o ruină, nu mai am ce face cu ea. Păcat de clădirea asta”, a declarat primarul comunei Frumuşiţa, Nelu Munteanu.
Soluţia a apărut la finalul anului trecut, când Direcţia de Cultură a acceptat în sfârşit cererea privind declasarea monumentului istoric.
„Consiliul Judeţean Galaţi nu a fost interesat de preluarea clădirii şi nici de finanţarea documentaţiilor şi a lucrărilor de intervenţie la obiectiv, însă Direcţia Judeţeană pentru Cultură Galaţi, prin adresa nr. 2013/06.11.2017, ne-a comunicat că va începe procedura de declasare a monumentului istoric. În prezent Sucursala Regionala CF Galaţi are în derulare proceduri de achiziţie de servicii pentru elaborarea documentaţiilor de declasare, conform precizărilor primite din partea Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi, prin adresa nr. 2013/06.11.2017”, precizează reprezentanţii CFR.
Clădirea a fost construită în anul 1895 şi a fost reabilitată jumătate de secol mai târziu, după ce fusese distrusă parţial de bombardamente, în timpul războiului mondial. În 1992, construcţia a fost declarată clădire de patrimoniu şi a fost trecută pe lista monumentelor istorice din România. A fost perioada de glorie a gării care era folosită de numeroşi călători, în special navetişti, angajaţi la combinatul siderurgic gălăţean. Ulterior, numărul călătorilor a scăzut iar clădirea a fost lăsată să se degradeze.
Citește pe alephnews.ro: Descoperirea care sfidează înțelegerea noastră asupra Universului: Ce este „timpul negativ” în fizică
Citește pe www.zf.ro: S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Cum poate România să ajungă o forţă în regiune şi să lase în urmă toţi vecinii
Citește și: România a trecut la ORA de vară
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Meta este dat în judecată pentru „traumatizarea pe viață” a moderatorilor Facebook din Kenya. Peste 140 de angajați sunt diagnosticați cu PTSD
S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Cum reuşeşte o companie din România să facă zeci de milioane de euro dintr-o resursă pe care mulţi oameni din ţara noastră o ignoră şi care sunt planurile acesteia pentru viitor
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Nicoleta Luciu, probleme cu greutatea. A ajuns de nerecunoscut. Cum arată acum, la 25 de ani după ce a câștigat Miss România
CANCAN.RO
Care este cea mai sănătoasă sare din comerț, potrivit lui Dragoș Pătraru. Majoritatea bucătarilor din Vest o folosesc
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe