O parte a feroviarilor intră în grevă de avertisment, săptămâna viitoare

Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial (FNFMC) organizează, în 5 martie, o grevă de avertisment, cerând majorarea salariilor astfel încât salariul minim brut de bază să fie 500 de lei de la 1 ianuarie şi 570 de lei de la 1 mai, precum şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă.

Urmărește
8 afișări
Imaginea articolului O parte a feroviarilor intră în grevă de avertisment, săptămâna viitoare

O parte a feroviarilor intră în grevă de avertisment, săptămâna viitoare (Sursa: Mediafax Foto)

Sindicaliştii au hotărât continuarea conflictului de muncă, stabilind deja greva de avertisment pentru 5 martie, între orele 7.00 şi 9.00, urmând ca ulterior să hotărasca şi data grevei generale.

"Obiectul conflictului de muncă este divergenţa la negocierea anuală obligatorie privind salariile şi condiţiile de muncă. Noi am propus ca Guvernul să recunoască oferta făcută în 30 ianuarie, materializând-o într-un act adiţional la Contractul Colectiv de Muncă care să prevadă valoarea salariului minim brut de bază (clasa1) de 500 de lei până la 30 aprilie şi 570 de lei de la 1 mai, cu respectarea coeficienţilor actuali de ierarhizare", a declarat, joi, pentru MEDIAFAX, preşedintele FNFMC, Gheorghe Popa.

Acesta a adăugat că sindicaliştii solicită şi elaborarea unui program coerent de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă "cu termene şi responsabilităţi bine definite".

Liderii celorlalte federaţii ale feroviarilor nu au decis încă dacă se alătură celor din Mişcare Comercial, spunând că nu au deocamdată baza legală, respectiv numărul de semnături ale salariaţilor.

"Nici nu se pune problema să stăm de-o parte şi să admirăm peisajul, vom anunţa ce vom hotărî în timp util", a declarat, joi, pentru MEDIAFAX, preşedintele Federaţiei Elcatel, Ionel Socaciu.

Sindicatele din domeniu sunt nemulţumite de oferta de majorare salarială de patru la sută din 1 aprilie şi alte patru procente de la 1 octombrie, raportat la salariul din decembrie anul trecut. Ei susţin că, anterior, administraţiile fuseseră de acord cu o creştere la 500 de lei de la 1 ianuarie şi 570 de lei de la 1 mai, însă această ofertă nu a mai fost respectatată după ce, Guvernul a adoptat Memorandumul privind dimensionarea cheltuielilor salariale pentru operatorii economici monitorizaţi, limitate la o medie de opt la sută faţă de anul 2007.

Nemulţumiţi de schimbarea ofertei de majorare a salariilor, în 1 februarie, la ora 7.00, feroviarii au declanşat o acţiune de protest. Astfel, timp de trei ore, trenurile nu au mai plecat din gări, iar casele de bilete au fost închise, protestul acestora ducând la nemulţumiri ale călătorilor care s-au văzut hnevoiţi să aştepte mai multe ore până la reluarea traficului feroviar.

Circulaţia trenurilor a fost reluată după trei orei, iar liderii federaţiilor sindicale feroviare anunţat că acţiunea a fost una voluntară.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, susţinea că oprirea circulaţiei trenurilor nu a fost o mişcare spontană de protest, pentru că a debutat simultan în toată ţara şi a fost reluată tot simultan, la aceeaşi oră, adăugând că această formă de protest este ilegală. Ministrul Transporturilor precizat că este imposibil de crezut că aproximativ două mii de angajaţi au comunicat între ei astfel încât să-şi sincronizeze încetarea şi reluarea activităţii simultan.

Pe 4 februarie, federaţiile au notificat administraţiile societăţilor feroviare referitor la conflictul de interese, acesta fiind primul pas pentru declanşarea unor acţiuni de protest legale.

Liderii sindicaliştilor din transportul feroviar au avut o ultimă întâlnire cu reprezentanţii Guvernului şi cu cei ai companiilor feroviare în 5 februarie, însă nu s-a ajuns la un rezultat concret în privinţa cererilor lor.

Premierul Călin Popescu Tăriceanu susţinea că în Compania Naţională de Căi Ferate se înregistrează pierderi şi aceasta funcţionează "din greu" pe bază de subvenţii, iar o majorare salarială la nivelul solicitat de către liderii sindicatelor feroviare este greu de acceptat fără o restructurare a companiei.

Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Voicu Sala, spunea că trebuie să aibă loc de urgenţă o întâlnire cu ministrul Muncii, Paul Păcuraru, şi cu ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, pentru găsirea unor soluţii de creştere a veniturilor.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici