Oamenii de ştiinţă au descoperit de ce le este oamenilor frică de clovni

  • Coulrofobia, sau frica de clovni, este un fenomen extrem de răspândit atât la copii, cât şi la adulţi.
  • Pentru a înţelege care sunt originile acesteia şi psihologia din spatele fenomenului, un grup de oameni de ştiinţă l-au studiat printr-un chestionar, informează Science Alert.
Urmărește
262 afișări
Imaginea articolului Oamenii de ştiinţă au descoperit de ce le este oamenilor frică de clovni

Oamenii de ştiinţă au descoperit de ce le este oamenilor frică de clovni

Coulrofobia, sau frica de clovni, este un fenomen recunoscut la scară largă. Studiile indică faptul că această frică este prezentă atât în rândul adulţilor, cât şi în rândul copiilor, în multe culturi diferite. Cu toate acestea, ea nu este bine înţeleasă din cauza lipsei de cercetări specifice.

Deşi numeroase posibile explicaţii ale fobiei au fost prezentate în literatura academică, niciun studiu nu a investigat în mod specific originile acesteia. Din acest motiv, un grup de cercetători şi-a propus să descopere motivele pentru care oamenii sunt înspăimântaţi de clovni şi să înţelegeagă psihologia din spatele acestui fenomen.

Pentru a face acest lucru, oamenii de ştiinţă au conceput un chestionar psihometric pentru a evalua prevalenţa şi severitatea coulrofobiei. Chestionarul privind frica de clovni a fost completat de un eşantion internaţional de 987 de persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 77 de ani.

Mai mult de jumătate dintre respondenţi (53,5%) au declarat că le era frică de clovni cel puţin într-o anumită măsură, iar 5% au declarat că le era „extrem de frică” de aceştia.

Procentul de persoane care au raportat o frică extremă de clovni este uşor mai mare decât cele raportate pentru multe alte fobii, cum ar fi animalele (3,8%), sângele (3,0%), înălţimile (2,8%), apa plată sau fenomenele meteorologice (2,3%), spaţiile închise (2,2%) şi zborul (1,3%).

În urma cercetării, s-a constatat că femeile se tem mai mult de clovni decât bărbaţii. Motivul pentru această diferenţă nu este clar, dar aceasta este prezentă şi la alte fobii, cum ar fi frica de şerpi şi păianjeni.

Pentru a explora originile fricii de clovni, cercetătorii au elaborat şi un chestionar de monitorizare, care a fost aplicat celor 53,5% care au raportat cel puţin un anumit grad de frică de clovni.

Acest nou set de întrebări făcea referire la următoarele opt explicaţii plauzibile ale originii acestei frici:

- Un sentiment straniu sau neliniştitor datorat machiajului clovnilor, care îi face să pară nu tocmai umani.
- Trăsăturile faciale exagerate ale clovnilor dau senzaţia de ameninţare.
- Machiajul de clovn maschează emoţiile şi creează incertitudine.
- Culoarea machiajului de clovn ne aminteşte de moarte sau sânge şi evocă dezgustul sau evitarea.
- Comportamentul imprevizibil al clovnilor ne face să ne simţim inconfortabil.
- Frica de clovni a fost preluată de la membrii familiei.
- Portretizarea negativă a clovnilor în cultura populară.
- O experienţă înfricoşătoare cu un clovn.

Ultima explicaţie, aceea de a fi avut o experienţă personală înfricoşătoare cu un clovn, a înregistrat cel mai scăzut nivel de acord. Acest lucru indică faptul că experienţa de viaţă nu este o explicaţie suficientă pentru motivul pentru care oamenii se tem de clovni.

În schimb, portretizarea negativă a clovnilor în cultura populară a fost un factor care a contribuit mult mai puternic la apariţia coulrofobiei.

Cel mai puternic factor identificat a fost cel legat de emoţiile ascunse, sugerând că, pentru mulţi oameni, teama de clovni provine din faptul că nu le putem vedea expresiile faciale din cauza machiajului. Nu le putem vedea feţele „adevărate” şi, prin urmare, nu le putem ştii intenţiile.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici