Omagiu cinematografiei japoneze la TIFF 23

Publicat: 20 05. 2024, 14:27
Actualizat: 20 05. 2024, 14:29

Focus Japonia oferă publicului o perspectivă asupra cinematografiei nipone contemporane, în toată diversitatea ei. După cum spune Crăiţa Nanu, curatoarea secţiunii, „cele opt filme alese formează un caleidoscop cu tot atâtea genuri şi stiluri, cu titluri ultra premiate şi sonore, dar şi un indie jucăuş, un anime-senzaţie, un documentar fără limită, sau un titlu proaspăt adus de la Cannes-ul de anul acesta”.

Îmi amintesc de fiecare noapte (Remembering Every Night, r. Yui Kiyohara) vine de la Berlinală din 2022 şi vorbeşte despre timp şi trecerea lui, alături de trei femei ce se intersectează în unul dintre cele mai mari cartiere rezidenţiale de lângă Tokyo.

Regizorul Kei Ishikawa se joacă cu convenţiile thrillerului psihologic în Un bărbat (A Man, 2022), camuflând inteligent o analiză a societăţii, cu prejudecăţile, etichetele pe care le generează şi consecinţele lor.

Planul 75 (Plan 75, r. Hayakawa Chie, 2022) prezintă o realitate distopică în care guvernul încurajează persoanele de peste 75 de ani să apeleze la servicii gratuite de eutanasie.

Râul (River, r. Junta Yamaguchi, 2023) este o comedie fantasy indie care preia formula din Groundhog Day: într-o staţiune de munte, angajaţii unui hotel îşi dau seama că sar în timp din două în două minute şi se chinuie să facă faţă situaţiei astfel încât oaspeţii să fie mulţumiţi.

Soarele meu (My Sunshine, r. Hiroshi Okuyama, 2024) începe odată cu prima ninsoare din an, când un băiat îşi descoperă pasiunea pentru patinajul artistic, şi este un delicat coming of age, curmat nemilos de venirea primăverii.

Concurentul (The Contestant, r. Clair Titley, 2023) este un documentar-fenomen despre unul dintre cele mai sadice reality show-uri: în el, un concurent a petrecut nu mai puţin de 335 de zile într-o cameră, gol, decupând cupoane din reviste, fără să ştie că este filmat 24 de ore din 24.

Focus Japonia de astăzi nu ar fi fost complet fără Zile perfecte (Perfect Days, 2023), cel mai recent titlu al legendarului Wim Wenders. Titrat drept giuvaier, capodoperă, operă de artă, sau cel mai bun titlu din cinematografia cineastului, filmul spune povestea unui om simplu, care ştie să se bucure de toate lucrurile mărunte şi aparent neînsemnate ce formează viaţa.

În cadrul Focus Japonia vor fi şi filme din cinematografia japoneză clasică, în versiuni restaurate, ale unor maeştri precum Shōhei Imamura, Yasujirō Ozu, Kinuyo Tanaka şi Kenji Mizoguchi. Programul este completat de cine-concertul O filă de nebunie (A Page of Madness, r. Teinosuke Kinugasa, 1926). Irina-Margareta Nistor şi formaţia CelloFun vor da viaţă thrillerului experimental mut.