ONG-uri şi universităţi cer Guvernului să menţină şi să dezvolte calea ferată din România

Mai multe organizaţii neguvernamentale şi universităţi au transmis un memoriu, în contextul adoptării de către Guvern a Memorandumului privind eficientizarea sectorului de transport feroviar, prin care cer modificarea unor prevederi, astfel încât calea ferată să fie dezvoltată, nu redusă.

Urmărește
198 afișări
Imaginea articolului ONG-uri şi universităţi cer Guvernului să menţină şi să dezvolte calea ferată din România

ONG-uri şi universităţi cer Guvernului să menţină şi să dezvolte calea ferată din România

Principalele organizaţii non-guvernamentale din mediul academic, de afaceri, tehnic feroviar şi ingineresc din România au transmis, către autorităţile publice centrale şi locale din România, dar şi Comisiei Europene, un memoriu privind rolul căii ferate şi viitorul acestei industrii în România.

Semnatarii precizează că documentul a fost emis în contextul adoptării de către Guvern a Memorandumului Guvernamental privind eficientizarea sectorului de transport feroviar, care prevede printre altele, reducerea reţelei feroviare din România cu 4.000 km, reducerea scopului serviciilor sociale pe calea ferată, dar şi înfiinţarea unei noi Autorităţi de Reformă Feroviară.

Autorii spun că au identificat câteva argumente în favoarea menţinerii şi dezvoltării căii ferate şi în România, dar şi câteva măsuri care vin să completeze sau să înlocuiască propunerile din Memorandumul Guvernamental.

Iniţiatorii documentului arată că reţeaua feroviară actuală a României se află sub media europeană, în timp ce infrastructura rutieră de drumuri europene şi autostrăzi o depăşeşte din punct de vedere al accesibilităţii, dar şi că statul şi-a asumat promovarea transportului feroviar printr-o serie de strategii care vizează dezvoltarea durabilă şi reducerea emisiilor poluante, cum ar fi "Strategia Naţională pentru Dezvoltare Durabilă a României Orizonturi 2013-2020-2030" sau "Strategia Naţională a României privind Schimbările Climatice 2013 - 2020".

Alte argumente se referă la faptul că această modalitate de transport prezintă cel mai mic impact asupra mediului din punct de vedere al emisiilor de gaze cu efect de seră, dar şi asupra populaţiei din punct de vedere al zgomotului produs, precum şi cel mai bun raport de utilizare a materiilor prime.

"Calea ferată prezintă cel mai bun raport dintre modurile de transport terestre privind siguranţa călătorilor şi mărfurilor, este un bun contribuitor la bugetul central şi bugetele locale, creează locuri de muncă pentru cetăţenii români şi doar lipsa cronică a fondurilor pentru investiţii şi întreţinere conduce la imaginea falsă a unui sistem aparent ineficient", se arată în memoriu.

Semnatarii documentului solicită Guvernului să renunţe la instituirea unei Autorităţi de Reformă Feroviară şi să înfiinţeze un departament de reformă feroviară în cadrul Ministerului Transporturilor sau a Autorităţii Feroviare din România, precum şi o Autoritate de Transport.

De asemenea, Guvernului i se solicită reevalurea importanţei rutelor secundare pentru asigurarea conectivităţii comunităţilor umane şi de afaceri, renunţarea la politica de închidere a celor 4.000 de km de cale ferată, asigurarea finanţării adecvate a serviciilor sociale de pe rutele secundare şi actualizarea legislaţiei naţionale pentru a permite autorităţilor publice locale implicarea în întreţinerea, dezvoltarea şi derularea operaţiunilor de transport pe calea ferată.

Semnatarii mai cer înfiinţarea unor companii/agenţii de investiţii în material rulant pentru transportul de călători şi în infrastructuri de transport, dar şi pregătirea adecvată a obiectivelor, scopului şi conţinutului contractelor de servicii publice, în concordanţă cu legislaţia naţională şi europeană.

"Implementarea adecvată a propunerilor grupului de lucru vor conduce la creşterea economiei României şi la ameliorarea condiţiilor de viaţă a locuitorilor acestei ţări, contribuind la alinierea la standardele europene inclusiv în domeniul mobilităţii persoanelor şi mărfurilor", spun autorii memoriului.

Semnatarii documentului sunt: Academia de Ştiinţe Tehnice din România, Asociaţia EU Concept R&D, Asociaţia Generală a Inginerilor din România, Asociaţia Industriei Feroviare din România, Asociaţia Inginerilor Feroviari din România, Asociaţia pentru Mobilitate Metropolitană, Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România, Club Feroviar - "Clubul Oamenilor de Afaceri din sectorul Feroviar", Universitatea Politehnica Bucureşti, Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti şi Universitatea Transilvania Braşov.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici