PE: Consumatorii, afectaţi de diferenţa dintre preţul la producător şi în magazine

Parlamentul European atrage atenţia asupra impactului negativ al diferenţei dintre preţul alimentelor la producător şi cel din magazine, solicitând acţiuni imediate din parte instituţiilor europene pentru stoparea practicilor neloiale de comercializare a alimentelor.

Urmărește
68 afișări

Parlamentul European a aprobat un raport referitor la impactul negativ al diferenţei dintre preţul alimentelor la producător şi cel final, plătit de către consumatori, ca răspuns la o comunicare a Comisiei Europene din decembrie 2008 privind acest subiect.

Astfel, deputaţii europeni consideră că este necesară o acţiune imediată din partea instituţiilor europene pentru stoparea practicilor neloiale de comercializare a alimentelor şi pentru a promova o relaţie directă între consumatori şi producători, solicitând CE să demareze cât mai curând o anchetă privind distribuţia marjei profitului în lanţul de producţie şi distribuţie.

"Această diferenţă de preţuri este o problemă majoră care provoacă îngrijorare la cele două extremităţi ale lanţului alimentar. Producătorii şi consumatorii resimt presiunea exercitată de vânătoarea de profit care este la originea disfuncţionalităţilor pe piaţa agroalimentară. Trebuie să punem în aplicare o planificare coordonată şi să propunem intervenţii adecvate la nivel european pentru a face faţă crizei financiare care are consecinţe grave asupra gospodăriilor şi asupra agricultorilor", a declarat eurodeputatul elen Katerina Batzeli, citată într-un comunicat al Parlamentului European.

Conform raportului PE, preţurile plătite de consumatori pentru alimente sunt, în medie de cinci ori mai mari decât tarifele de producător, şi pot ajunge până la de 30 de ori mai mari în cazul pâinii, agricultorii primind în general circa 8% din preţul final.

Eurodeputaţii consideră că una din principalele cauze ale diferenţelor de preţ este creşterea concentrărilor în tot lanţul de aprovizionare, precum şi abuzurile de poziţie dominantă ale marilor distribuitori şi angrosiştilor.

Astfel, gradul de concentrare în rândul marilor reţele de retail alimentar a crescut de la circa 22% în 1993, la peste 70% în prezent în Uniunea Europeană, se mai arată în comunicat.

Pe de altă parte, deputaţii europeni semnalează şi alte practici comerciale care, în opinia lor, distorsionează concurenţa, cum ar fi vânzarea de produse la preţuri inferioare costurilor pentru a genera un număr mai mare de vizite la supermarket, sau termenele de plată excesive, cum ar fi taxele de listare, bonificaţiile comerciale de intrare, ameninţarea cu delistarea, reducerile retroactive la produse deja vândute sau insistenţa privind aprovizionarea exclusivă.

Raportoarea solicită de asemenea adoptarea unor măsuri care să confere mai multă importanţă conceptului de "produse locale" şi să sprijine mai eficient pieţele alimentare sau alte forme tradiţionale de comerţ care să apropie producătorii de consumatori.

În România, producătorii şi retailerii au semnat în luna iulie a anului trecut Codul de Bune Practici pentru comerţul cu produse agroalimentare, iar documentul a intrat în vigoare după ce Consiliului Concurenţei a anunţat că nu încalcă legislaţia specifică.

Totodată, Ministerul Agriculturii a elaborat în luna februarie un proiect de ordonanţă privind bunele practici în retail, care însă nu a intrat în vigoare deocamdată.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici