Marile surprize ale Trusted Brands 2011 au apărut însă la secţiunea instituţii. Căsătoria este instituţia în care românii au cea mai mare încredere (81%), urmată de biserică (72%), organizaţii ecologiste (65%), internet (64%), companii internaţionale (46%), radio şi televiziune (45%), presă (32%), publicitate (31%), bănci (29%), funcţionari publici (21%), justiţie (17%) şi Guvern (6%).
Încrederea românilor în instituţia căsătoriei rămâne în 2011 şi cea mai mare de pe continent, în timp ce mediul bancar a pierdut din încredere. Încrederea în instituţiile bancare a scăzut în România de la 43%, în 2010, la 29%, în 2011, deşi la nivel european încrederea în bănci a crescut în acest an cu o medie de 3 procente.
Rezultatul plasează România pe ultimul loc în Europa la secţiunea încredere în instituţiile bancare. România se situează tot pe ultimul loc şi în privinţa încrederii în Guvern (6% faţă de 23% media europeană), iar încrederea în justiţie se situează cu 20 de procente sub media europeană.
La categoria profesii, campionii încrederii la români rămân, ca şi în anii trecuţi, pompierii (92%), piloţii (91%) şi farmaciştii (86%). Topul continuă cu profesorii (74%), doctorii (71%), fermierii (71%), meteorologii (71%), preoţii (55%), asistentele medicale (52%), taximetriştii (37%), consultanţii financiari (34%), avocaţii (32%), agenţii de turism (32%), poliţie (31%), jurnaliştii (31%), judecătorii (25%), liderii de sindicat (18%), fotbaliştii (16%), agenţii de vânzări auto (12%) şi politicienii (2%).
Pe de altă parte, la secţiunea dedicată Uniunii Europene şi monedei euro, 53% dintre români spun că au încredere în euro şi 51% au încredere în Uniunea Europeană. Pe de altă parte, 51% sunt de părere că Uniunea Europeană nu influenţează alte state în afară de cele membre, iar 43% consideră că nu există avantaje în a avea o monedă unică europeană.
„Mi se par îmbucurătoare procentele de încredere în companiile internaţionale şi în publicitate, care situează România pe primul loc în Europa. Cifrele vorbesc de la sine: 46% din români declară că au încredere în companiile internaţionale, iar 31%, în publicitate, faţă de 35% şi, respectiv, 14%, cât este media europeană”, a spus Florin Petrescu, Country Manager Reader’s Digest România.
Studiul a fost realizat prin corespondenţă, în perioada septembrie – noiembrie 2010, iar respondenţii au fost selectaţi din baza de date de clienţi activi ai Reader’s Digest din cele 16 ţări europene. În perioada menţionată, în Europa s-au trimis 223.811 chestionare cu întrebări deschise, iar rata medie de răspuns a fost de 7%. România a înregistrat cea mai mare rată de răspuns la nivel european, după Finlanda – 14,1%.
Compania Reader’s Digest a fost înfiinţată în 1922, în State Unite ale Americii, şi funcţionează în peste 60 de ţări. În România, publicaţia s-a lansat în noiembrie 2005.