Poliţia Română: Viteza şi neatenţia şoferilor, responsabile pentru aproape jumătate din totalul accidentelor

Indisciplina pietonilor şi viteza excesivă a şoferilor sunt responsabile pentru aproape jumătate din totalul accidentelor produse în România în ultimii 5 ani, se arată în buletinul siguranţei rutiere, întocmit de Poliţia Română, unde se mai precizează că şi depăşirile neregulamentare sunt o cauză.

Urmărește
206 afișări
Imaginea articolului Poliţia Română: Viteza şi neatenţia şoferilor, responsabile pentru aproape jumătate din totalul accidentelor

Poliţia Română: Indisciplina pietonilor, viteza şi neatenţia şoferilor, responsabile pentru aproape jumătate din totalul accidentelor produse în ultimii 5 ani

„Principalele cauze, responsabile pentru peste 40% din accidentele rutiere grave produse în România, în perioada 2013-2017, sunt indisciplina pietonilor şi viteza excesivă sau neadaptată la condiţiile de trafic. În această perioadă, numărul accidentelor rutiere grave şi cel al victimelor rănite grav în astfel de evenimente nu a cunoscut fluctuaţii importante.(...) La nivelul Uniunii Europene, în perioada 2010 – 2017, s-a reuşit reducerea numărului de decese cu 20,1%. România se plasează în rândul statelor în care rata de descreştere a deceselor este apropiată de nivelul cerut, în 2017 fiind înregistrată o scădere cu 17,9% faţă de 2010”, informează IGPR, citând din Buletinul siguranţei rutiere.

Potrivit sursei citate, raportul din 2017 privind siguranţa rutieră arată că, în perioada 2013-2017, numărul de accidente rutiere grave şi cel al victimelor rănite grav nu a cunoscut fluctuaţii importante. În anul 2017, comparativ cu anul 2016, numărul accidentelor de circulaţie a scăzut cu 0,5%, în timp ce numărul persoanelor decedate a crescut cu 2%.

„Aceste rezultate au fost înregistrate în condiţiile în care reţeaua naţională de drumuri a cunoscut o evoluţie lentă, parcul de autovehicule din România este cu 28% mai mare în anul 2017, comparativ cu anul 2011, mai mult de trei sferturi dintre autoturismele înregistrate în România au peste 10 ani vechime, iar numărul posesorilor de permis de conducere a crescut constant. Astfel, în anul 2017, 1 din 6 persoane cu vârsta între 31 şi 50 ani, 1 din 4 persoane între 21 -30 ani şi 1 din 5 sub 21 ani deţin un permis de conducere”, mai arată sursa citată.

De asemenea, în perioada 2011 - 2017, vechimea medie a vehiculelor aflate la prima prezentare la ITP a crescut de la aproximativ 9 ani în 2011, la 12 ani în 2016 şi 15 ani în 2017.

Principalele cauze ale accidentelor rutiere grave produse pe drumurile publice din România, în perioada 2013-2017, au fost: indisciplina pietonilor (21,3%) şi viteza neregulamentară sau neadaptată la condiţiile de drum (19,2%), acestea fiind responsabile pentru producerea a 40,5% din accidentele grave. Pe un trend ascendent se situează în continuare accidentele de circulaţie produse din vina bicicliştilor, în anul 2017, comparativ cu anul 2013, fiind înregistrată o creştere cu 25% a accidentelor produse exclusiv din vina acestora.

Raportat la anul de referinţă 2013, creşteri s-au mai constatat şi datorită depăşirilor neregulamentare (26%), preocupărilor ce distrag atenţia şoferului (45%) şi nerespectării distanţei între vehicule (11%). Reduceri au avut loc în ceea ce priveşte accidentele rutiere produse ca urmare a circulaţiei pe sens opus (41% faţă de anul 2013), indisciplinei pietonilor (7%) şi conducerii sub influenţa alcoolului (7%).

„Nerespectarea regulilor de circulaţiei de către pietoni îi transformă pe aceştia în categoria cea mai vulnerabilă în cazul unui eveniment rutier. În ultimii 5 ani ei au reprezentat 38% dintre persoanele decedate şi 32% dintre răniţii grav, urmaţi de pasagerii vehiculelor aflate în trafic şi implicate în accident (23% dintre decese şi 29% dintre rănirile grave). Pe parcursul perioadei 2013-2017, mediul urban reprezintă mediul preponderent de producere a accidentelor rutiere grave, atât în ceea ce priveşte numărul accidentelor rutiere grave (40%), cât şi al numărului de persoane rănite grav (40%). Totuşi, în ultimii 2 ani, se remarcă o tendinţă de echilibrare între mediul urban şi rural, bazată mai ales pe scăderile înregistrate la nivelul mediul urban”, se mai arată în raport.

Analiza separată pentru anul 2017 arată că neadaptarea vitezei la condiţiile de drum reprezintă cea mai frecventă dintre cauzele accidentelor rutiere, 17,5% din totalul accidentelor produse, urmată de traversarea neregulamentară a drumului de către pietoni, 14,7% din total,. Studiul arată că doar aceste două cauze au determinat aproape o treime dintre evenimentele rutiere grave din 2017. De asemenea, numărul de decese în mediul rural, deşi în scădere cu 28,5% faţă de acum 10 ani, a depăşit ca valoare, pentru a treia oară în ultimul deceniu, numărul de decese din afara localităţii.

„Accidentele cu implicarea pietonilor copii reprezintă 28% din totalul accidentelor cu pietoni. Un pieton care este lovit la viteza de 50 de kilometri la oră are 87% probabilitatea de deces în urma impactului, iar în cazul unui pieton copil acest procent creşte exponenţial. Riscul potenţial de producere a unui accident în zona şcolilor este asociat şi cauzei de neacordare prioritate copiilor angajaţi în traversarea drumului la trecerile pentru pietoni”, se mai arată în document.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici