Preşedintele a returnat Parlamentului modificările la Legea de organizare şi funcţionare a MApN

Preşedintele a returnat vineri Parlamentului modificările la Legea de organizare şi funcţionare a MApN motivând că acestea "golesc de conţinut instituţii constituţionale fundamentale şi fiind susceptibile să genereze disfuncţionalităţi în sistem".

Urmărește
1330 afișări
Imaginea articolului Preşedintele a returnat Parlamentului modificările la Legea de organizare şi funcţionare a MApN

Preşedintele a returnat Parlamentului modificările la Legea de organizare şi funcţionare a MApN

"Aceste modificări şi completări majore sunt, totodată, de natură să contribuie la crearea unei configuraţii semnificativ diferite faţă de forma primei Camere competente cu privire la atribuţiile Ministerului Apărării Naţionale, funcţionarea structurilor din cadrul acestuia, precum şi cu privire la rolul CSAT", spune preşedintele.

Intervenţiile legislative asupra actelor normative ce vizează structuri cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale "impun o atentă analiză din perspectiva rolului şi prerogativelor CSAT".

"Potrivit art. 119 din Constituţie, CSAT organizează şi coordonează unitar activităţile care privesc apărarea ţării şi securitatea naţională, participarea la menţinerea securităţii internaţionale şi la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară, precum şi la acţiuni de restabilire a păcii. În scopul îndeplinirii rolului său constituţional, CSAT exercită o serie de atribuţii, stabilite atât prin legea sa organică, cât şi prin alte legi speciale. În exercitarea atribuţiilor sale, CSAT adoptă hotărâri, care sunt obligatorii pentru autorităţile sau instituţiile publice la care se referă şi care răspund, în condiţiile legii, de măsurile pe care le-au luat pentru punerea în aplicare a lor", menţionează preşedintele.

De asemenea, "potrivit art. 6 alin. (1) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea naţională a României, printre organele de stat cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale este menţionat expres Ministerul Apărării Naţionale. De asemenea, în conformitate cu art. 6 alin. (2) din acelaşi act normativ, activitatea acestor organe de stat, inclusiv a Ministerului Apărării Naţionale, este organizată şi coordonată de către CSAT. Pentru aceste argumente, semnalăm că unele dintre modificările şi completările aduse Legii nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, prin faptul că elimină CSAT din procesul decizional, sunt de natură să afecteze funcţionarea acestei instituţii constituţionale fundamentale din perspectiva îndeplinirii tuturor acţiunilor concrete de organizare şi coordonare unitară a activităţilor care privesc apărarea ţării şi securitatea naţională".

Specific, preşedintele spune că, de exemplu "general al Direcţiei generale de informaţii a apărării este numit de către ministrul apărării naţionale, cu avizul CSAT, iar eliberarea acestuia din funcţie urmează a se realiza numai prin ordin al ministrului apărării naţionale".

"Coroborând ansamblul prevederilor legale menţionate cu cele constituţionale referitoare la rolul CSAT, rezultă că funcţionarea acestei Direcţii generale de informaţii a apărării, inclusiv procedura de numire/eliberare din funcţie a directorului general, trebuie supusă aprobării CSAT. Totodată, prin excluderea prezenţei active a CSAT din procedura de eliberare din funcţie a directorului general, apreciem că ne aflăm în faţa unei măsuri vădite de diminuare a rolului constituţional şi legal al CSAT".

În altă ordine de idei, "la art. I pct. 55 din legea transmisă la promulgare - art. 561 nou introdus - se prevede că ministrul apărării naţionale este abilitat să emită ordine şi instrucţiuni privind, printre altele, şi mobilizarea Armatei României. Faţă de prevederile art. 92 alin. (1) şi (2) coroborate cu cele art. 119 din Constituţie, considerăm că se impune clarificarea acestei norme, în sensul precizării condiţiilor de emitere a ordinelor şi instrucţiunilor care vizează mobilizarea armatei României şi anume al introducerii avizului expres al CSAT în această situaţie".

"Potrivit art. I pct. 55 din legea transmisă la promulgare - art. 57 alin. (2) din Legea nr. 346/2006 - numărul de posturi ale Ministerului Apărării Naţionale, finanţate de la bugetul de stat, se stabileşte prin documentele de planificare a apărării, aprobate potrivit legii. În opinia noastră, norma este lipsită de claritate şi precizie, fiind de natură a afecta principiul securităţii raporturilor juridice, întrucât nu rezultă expres care este actul prin care Ministerul Apărării Naţionale exercită această atribuţie şi care este rolul CSAT în cadrul acestei proceduri. În acest sens, semnalăm că reglementarea în vigoare prevede expres avizul CSAT, dispoziţie în acord şi cu art. 4 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării", se mai spune în cererea de reexaminare.

Amploarea "modificărilor şi completărilor aduse Legii nr. 346/2006, ce schimbă concepţia generală şi afectează caracterul unitar al acesteia, poate atrage incidenţa dispoziţiilor art. 61 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, potrivit cărora, în măsura în care modificarea sau completarea actului normativ în discuţie afectează caracterul său unitar sau dacă priveşte cea mai mare parte a reglementării în cauză, acesta se înlocuieşte cu o nouă reglementare, urmând ca reglementarea iniţială să fie în întregime abrogată", conchide preşedintele.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici