Şcoala în care elevii îşi dau singuri note. Psihologul Bianca Brânduşa spune că autoevaluarea este benefică

Publicat: 20 10. 2020, 18:20
Actualizat: 20 10. 2020, 18:30

Dacă eşti nemulţumit de cum se face şcoală la noi, este timpul să descoperi ceva nou.

Monica şi alte câteva mămici care au simţit acelaşi lucru au pus ţara la cale. Ele s-au adunat, au schimbat păreri, au căutat soluţii şi au deschis o şcoală altfel, la Timişoara.

Şcoala Babel şi-a deschis porţile în 2016, pentru primii 19 elevi. Acum, are 200, care învaţă după modelul olandezo-flamand al educaţiei experenţiale. Un lucru inedit este notarea.

Elevii fac proiecte, primesc o grilă şi în baza ei, se evaluează. Apoi, profesorul discută cu fiecare copil în parte şi dă nota finală. Vlad Gogelescu a implementat acest sistem, apreciat de copii, dar şi de psihologi.

Monica Diaconu, coordonator proiect Şcoala Babel: O dată pe lună mergem cu copiii în Pădurea Verde şi acolo învăţăm folosind elementele naturii, avem proiecte pe care le facem împreună. Avem învăţare prin dans, prin muzică. Copiii nu vin şi repetă doar, nişte lucruri, ci încearcă să le asimileze cu toată fiinţa lor. Important este să simtă că lucrează ca şi grup, nu este o competiţie.

Vlad Gogelescu: Cred că în şcoală noastră, unde nu se pune prea mult accent pe nota pe care o luăm, ci mai ales pe cum dedevenim mai buni, am observat că, de cele mai multe ori, elevii se subapreciază, în ceea ce priveşte evaluarea.  De cele mai multe ori, după o discuţie foarte scurtă, pe fiecare criteriu, înţelege şi elevul unde este şi ce trebuie să facă pentru a se muta la treapta următoare.

Maia Domuţa, elevă clasa a VII-a: Îţi dă o foaie pe care îţi scrie cam ce ar trebui să ştii la fiecare notă şi te notezi singur. Apoi, discuţi cu profesorul şi primeşti nota. Mi-am dat cam aceeaşi notă. Nu o să zic nota, pentru că nu a fost una genială, dar mi-am dat cam în jur de aceeaşi notă .

Bianca Brânduşa, psiholog: Este foarte important în societatea în care suntem, să învăţăm care ne sunt limitele, copiii noştri să înveţe care e sunt puncctele forte, să înveţe să se autoevalueze, să ştie unde mai au de lucrat şi să îşi dea seama care este locul lor, într-o clasă, spre exemplu.