Proiect: ONG-urile vor putea fi verificate cum au folosit finanţările de 2% din impozitul pe venit

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) va putea să verifice, prin reprezentanţii săi, chiar şi retroactiv, modul în care asociaţiile şi ONG-urile au utilizat sumele primite reprezentând 2% din impozitul pe venit, reiese dintr-un proiect de Ordonanţă de Guvern publicat pe site-ul ministerului.

Urmărește
1024 afișări
Imaginea articolului Proiect: ONG-urile vor putea fi verificate cum au folosit finanţările de 2% din impozitul pe venit

Proiect: ONG-urile vor putea fi verificate cum au folosit finanţările de 2% din impozitul pe venit

În Nota de fundamentare a OG se preconizează că, după adoptarea acesteia, se va reduce riscul fraudării bugetului de stat, „cu consecinţa reducerii cheltuielilor bugetare, prin desemnarea structurii de control din cadrul Ministerului Finanţelor Publice pentru controlul modului de utilizare a sumelor acordate prin acţiuni de sponsorizare/mecenat pentru susţinerea unor activităţi fără scop lucrativ desfăşurate de beneficiarul sponsorizării, respectiv ca activitate filantropică cu caracter umanitar, pentru desfăşurarea unor activităţi în domeniile: cultural, artistic, medico-sanitar sau ştiinţific-cercetare fundamentală şi aplicată, reducând impozitul pe profit/venit, în sensul respectării Legii nr. 32/1994; modului de respectare a utilizării fondurilor primite de beneficiarii sumelor redirecţionate din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal; modului de utilizare a fondurilor publice acordate de la bugetul general consolidat pentru finanţarea asociaţiilor şi fundaţiilor non-profit”.

Astfel, pentru a face aceste controale, va fi introdus câte un articol specific în următoarele documente: Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, mai arată documentul citat.

„Acţiunile de control care se realizează potrivit acestui act normativ vizează inclusiv perioada anterioară intrării în vigoare a acestuia, cu respectarea termenului de prescripţie prevăzut la art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare”, se precizează în Nota de fundamentare a OG.

În plus, MFP trebuie să realizeze o analiză prin care să atribuie monitorizarea şi controlul sumelor alocate de contribuabili din impozitul pe profit şi venit unei structuri subordonate, precum şi să iniţieze în acest sens modificările legislative care se impun.

În Nota de fundamentare se mai precizează că decizia a fost luată după ce Curtea de Conturi a României, prin Decizia nr. 28/22.12.2016, a constatat că, la nivelul Ministerul Finanţelor şi al instituţiilor subordonate acestuia, nu se cunosc beneficiarii acţiunilor de mecenat şi/sau sponsorizare. De asemenea, legislaţia permite sponsorizarea/mecenatul cu deducerea din suma cuvenită bugetului de stat, dar nu obligă contribuabilii să înştiinţeze instituţiile statului în legătură cu beneficiarii acţiunilor acestora. În plus, la nivelul Ministerului Finanţelor nu există nicio structură abilitată de lege care să efectueze controlul modului în care fondurile primite sunt cheltuite de beneficiari, în sensul respectării Legii nr. 32/1994.

Curtea de Conturi a mai constatat, la finele anului 2016, că, pentru suma de peste 696,3 milioane de lei, care a fost încasată de fundaţii şi asociaţii non-profit din impozitul pe profit redirecţionat în anul 2015, nu există certitudinea privind legalitatea cheltuirii acesteia conform scopului declarat.

„În anul 2015, persoanele fizice au redirecţionat un procent de 2% din impozitul pe venit, fiind finanţate astfel un număr de 27.955 de unităţi beneficiare cu suma totală de 138.154.114 lei, aşa cum rezultă din datele puse la dispoziţie de către ANAF. Numărul entităţilor care au primit sume mai mari de 100.000 de lei este de 89, dintre care 14 au fost finanţate cu sume cuprinse între 500.000 de lei şi 4.000.000 de lei. (...) În ambele situaţii s-a constatat că la nivelul MFP nu a fost identificată nici o structură abilitată de lege care să efectueze controlul modului în care sunt cheltuite fondurile publice primite de către beneficiari. Acest lucru a fost posibil în condiţiile în care în prezent legislaţia în vigoare nu face trimitere la modul în care poate fi verificat cheltuirea acestor resurse şi nu indică instituţia/instituţiile cu atribuţii în acest sens”, se mai scrie în decizia Curţii de Conturi nr. 28/2016.

Scopul acestei decizii este „să fie înlăturată posibilitatea cheltuirii fondurilor primite de beneficiari din impozitul pe profit, respectiv pe venit, în alte scopuri decât cele pentru care s-au înfiinţat”.

De asemenea, reprezentanţii MFP au mai remarcat că Legea nr. 246/2005 nu reglementează mecanisme şi procedurile prin care statul român să se asigure de buna utilizare a fondurilor publice acordate de la bugetul general consolidat pentru finanţarea asociaţiilor şi fundaţiilor non-profit, deşi reprezentanţii ministerului trebuie să efectueze inspecţia economico-financiară la operatorii economici, indiferent de forma de proprietate, cu privire la fundamentarea şi justificarea sumelor acordate de la bugetul general consolidat.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici