RADET ŞI RATB, monitorizate de comisii de control. Comisiile vor face raportări lunare

Primarul Capitalei Sorin Oprescu a anunţat, marţi, că în urma problemelor apărute în funcţionarea RATB şi RADET, s-a decis înfiinţarea a două comisii de control şi monitorizare a celor două regii, dar şi realizarea unui audit extern şi a unui plan de reorganizare şi restructurare a acestora.

Urmărește
218 afișări
Imaginea articolului RADET ŞI RATB, monitorizate de comisii de control. Comisiile vor face raportări lunare

RADET ŞI RATB, monitorizate de comisii de control. Comisiile vor face raportări lunare (Imagine: Catalina Filip/Mediafax foto)

"În urma discuţiilor avute azi (marţi - n.r.), am dispus ca măsuri instituirea a două comisii de supraveghere, control şi monitorizare a activităţii celor două instituţii care vor funcţiona minimum un an şi care vor face raportări lunare către Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pentru supravegherea cheltuielilor, a costurilor şi a eficienţei cheltuirii veniturilor", a declarat Oprescu, după două întâlniri avute la sediul municipalităţii cu reprezentanţii consiliilor de administraţie ale celor două regii.

Referitor la comisiile de supraveghere, control şi monitorizare, primarul general a precizat că fiecare dintre acestea va fi formată din şapte membri şi avea ca preşedinte un viceprimar al Capitalei.

Astfel, viceprimarul Dan Darabont va fi preşedintele comisiei care va supraveghea şi controla RATB, iar viceprimarul Marcel Nicolaescu va fi preşedintele comisiei similare pentru RADET.

Ceilalţi şase membri care alcătuiescu comisia vor fi: preşedintele comisiei de resort din CGMB, un reprezentant al direcţiei de specialitate din aparatul primarului general, un reprezentant al Direcţiei de buget din aparatul executiv al primarului general, un reprezentant al Direcţiei de control economico-financiar a Primăriei Capitalei, un reprezentant al Direcţiei de audit intern şi unul al Direcţiei de inspecţie şi control al municipalităţii.

O altă măsură anunţată de Sorin Oprescu a fost dispunerea unui "audit extern complex economico-financiar a întregii activităţi ale celor două regii".

Oprescu a explicat că, în cazul RATB, auditul extern va face şi o analiză a traseelor, a lungimii acestora, a frecvenţei deplasării mijloacelor de transport în comun, dar şi a numărului de călători care folosesc mijloacele de transport în comun.

Potrivit edilului şef al Capitalei, o a treia măsură dispusă marţi are în vedere elaborarea documentaţiei şi a strategiei de transformare a celor două regii în societăţi comerciale, care va trebui făcută în maximum şase luni, aşa cum prevede legea.

Pe lista măsurilor dispuse în urma şedinţei cu consiliile de administraţie ale celor două regii se află şi dispunerea planului de reorganizare şi restructurare a activităţii a acestor instituţii.

"Am dispus şi planul de reorganizare şi restructurare a activităţii celor două regii, incluzând aici şi protecţia personalului angajat, adică sindicatele devin parteneri de discuţie în procesul de reorganizare şi restructurare", a spus Oprescu.

Cele două comisii vor întocmi rapoarte lunare, care vor fi prezentate atât consilierilor generali, cât şi aparatului propriu al municipalităţii.

Primarul Capitalei a explicat că la discuţii au participat, pe de o parte, liderii de grup ai partidelor reprezentate în CGMB, cei doi viceprimari ai Capitalei şi, pe de altă parte, noii membri ai consiliilor de administraţie ale RATB şi RADET.

În privinţa rapoartelor Corpului de control al premierului, Oprescu a arătat că acestea îşi urmează cursul, discuţia de marţi vizând măsurile pe viitor pentru activitatea celor două regii.

De asemenea, primarul Capitalei a explicat că inspectorii Corpului de control al primului ministru nu au intrat în amănunte tehnice şi, de aceea, se impune realizarea unui audit extern care va duce şi la redimensionarea noilor bugete ale instituţiilor RATB şi RADET.

"Aşa discutăm şi de noile bugete, care vor fi, poate, mai apropiate de realitate decât până acum", a spus Oprescu.

Guvernul va sesiza Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) asupra unor posibile fapte de natură penală identificate în activitatea RATB în perioada 2010-2012, identificate de Corpul de Control în urma unor verificări efectuate la solicitarea primarului general.

Solicitarea de efectuare a unui control a fost transmisă premierului Victor Ponta în luna noiembrie a anului trecut de către primarul general Sorin Oprescu.

În nota de control, finalizată în această săptămână, se arată, printre altele, că reprezentanţii RATB din perioada cercetată au acoperit pierderi de 12,1 milioane lei din fondurile destinate servicului de transport public subvenţionat, prin schimbarea destinaţiei banilor, şi au comis nereguli ăn atribuirea unor contracte de achiziţii, ceea ce poate ăntruni elementele constitutive ale infracţiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice.

RATB, care în 2010 şi 2011 a raportat un profit contabil zero, a efectuat cheltuieli de protocol de 450.967 lei, din care 299.119 lei pentru produse de la cantină, de patiserie, băuturi şi cafea penru conducerea regiei, iar alte 10.530 lei au fost cheltuite pentru 6 stilouri cu peniţe de aur şi platină tip Mont Blanc, la un preţ de circa 1.700-1.300 lei/bucata, pentru membrii Consiliului de Administraţie al RATB.

La sfârşitul lui martie, Executivul anunţa că va sesiza DNA şi asupra activităţii RADET din perioada 2010-2012, arătând că reprezentanţii regiei au efectuat cheltuieli fără ca bugetele să fie aprobate de CGMB, au prejudiciat patrimoniul societăţii prin modul de plată către furnizori şi au atribuit contracte fără să respecte toate etapele.

Concluziile au fost sintetizate de către Corpul de Control al Guvernului, iar nota cuprinzând rezultatul verificărilor a fost transmisă şi Servicului Român de Informaţii.

Premierul Victor Ponta a declarat că fostul prim-ministru Emil Boc a verificat, în 2010, situaţia de la Regia Autonomă de Distribuţie a Energiei Termice (RADET), prin intermediul Corpului de control, iar concluzia de atunci a fost că totul era perfect la această regie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici