România educată, un nou proiect: admitere la liceu înainte de Evaluarea Naţională şi Bacalaureat unic, pe model PISA

  • Se anunţă un Bacalaureat unic pe modelul PISA, pe care îl pot susţine şi elevii de la şcoala profesională de 3 ani.
  • Liceele pentru care cererea depăşeşte oferta ar putea organiza examen de admitere înaintea Evaluării Naţionale.
  • Este vorba despre noul proiect România Educată, anunţă consilierul prezidenţial Ligia Deca.
  • Avem o rată de analfabetism funcţional de 44%. Prin proiectul România Educată se doreşte ca până în 2030 să ajungem la un procent de 20%.
Urmărește
3599 afișări
Imaginea articolului România educată, un nou proiect: admitere la liceu înainte de Evaluarea Naţională şi Bacalaureat unic, pe model PISA

Admitere înainte de Evaluare Naţională şi Bacalaureat unic, pe model PISA

Liceele pentru care cererea depăşeşte oferta ar putea organiza examen de admitere înaintea Evaluării Naţionale, iar Bacalaureatul va fi generalizat, indiferent de rută, conform proiectului „România Educată”, care propune reducerea analfabetismului funcţional de la 44% la 20% până în 2030.

„Să dăm posibilitatea acestor licee să aibă acest examen, existând obligativitatea ca examenul de Evaluare Naţională să fie dat după”, spune Deca.

Documentul propune ca liceele să fie de trei tipuri, profesional, vocaţional şi teoretic, iar transferul elevilor să fie posibil între cele trei rute.

De asemenea, Ligia Deca spune că examenul de Bacalaureat ar trebui să fie generalizat, pe model Pisa, unic la nivel naţional, care să testeze competenţele elevilor, indiferent de ruta parcursă, pe care îl pot susţine şi elevii de la şcoala profesională de trei ani: „Nu ne dorim o mie de variaţii ale Bacalaureatului”.

„România educată” mai prevede că, dacă o primărie nu mai poate administra o şcoală, unitatea de învăţământ să fie transferată în administrarea consiliului judeţean.

În cadrul Proiectului „România Educată” sunt incluse mai multe ţinte, care vizează, printre altele, scăderea ratei de părăsire timpurie a şcolii, până la un nivel de cel mult 10%, şi reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcţional, astfel încât, la orizontul anului 2030, să ajungă la cel mult 20%.

Totodată, documentul propune ca până în 2030 toţi profesorii să aibă competenţe digitale de bază, inclusiv de predare prin instrumente digitale - digital literacy, şi cel puţin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a să aibă competenţe digitale de bază, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 şi 34 de ani vor fi absolvenţi de studii superioare.

„Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competenţe scăzute la citire, matematică şi ştiinţe conform metodologiei testelor PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică şi 44% ştiinţe), cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra competenţe scăzute în domeniul informatic (în prezent, procentul este de 39%)”, conform sintezei proiectului „România educată”.

Consilierul prezidenţial Ligia Deca nu a putut oferi un orizont de timp pentru implementarea proiectului, însă a spus că documentul se bucură de susţinerea tuturor factorilor implicaţi, inclusiv a formaţiunilor politice parlamentare, iar proiectul va fi asumat politic prin adoptarea unui memorandum de către Guvern.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici