Aproximativ 19 800 de persoane au fost ucise în accidente rutiere în Uniunea Europeană anul trecut, o uşoară scădere de 3% în comparaţie cu 2023.
„Chiar dacă numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut mai mult în 2024 decât în 2023, ritmul general de îmbunătăţire rămâne prea lent, iar majoritatea statelor membre nu sunt pe cale să îndeplinească obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere până în 2030. În martie 2023, pentru a-şi consolida angajamentul faţă de siguranţa rutieră, Comisia a introdus un pachet de propuneri de îmbunătăţire a siguranţei rutiere, inclusiv cerinţe actualizate privind permisele de conducere şi asigurarea respectării normelor la nivel transfrontalier, şi va adopta în curând o nouă legislaţie privind inspecţia tehnică auto pentru a reduce numărul vehiculelor nesigure pe drumurile din UE”, se spune în comunicat.
În ultimii cinci ani, Grecia, Spania, Franţa şi Italia au înregistrat doar scăderi modeste ale numărului de decese rutiere, în timp ce Irlanda şi Estonia au înregistrat o creştere – deşi fluctuaţiile anuale din ţările mai mici tind să fie mai pronunţate. În schimb, Bulgaria, Danemarca, Lituania, Polonia şi Slovenia înregistrează progrese semnificative în direcţia atingerii obiectivului de reducere cu 50 %.
„Între timp, România (77/milioane) şi Bulgaria (74/milioane), care au încă unele dintre cele mai ridicate rate ale mortalităţii, au înregistrat progrese semnificative în ceea ce priveşte reducerea deceselor rutiere, cu scăderi de peste 20 % faţă de 2019. Media UE este de 44 de decese rutiere la un milion de locuitori”, se arată în comunicat.
Drumurile rurale continuă să reprezinte cel mai mare risc, 52 % dintre decese având loc pe aceste drumuri. Majoritatea deceselor rutiere (77 %) implică bărbaţi, în timp ce adulţii în vârstă (peste 65 de ani) şi tinerii (18-24 de ani) sunt utilizatori deosebit de vulnerabili ai drumurilor. În ceea ce priveşte tipul de participanţi la trafic, ocupanţii autovehiculelor reprezintă cea mai mare parte a deceselor, urmaţi de motociclişti (20 %), pietoni (18 %) şi biciclişti (10 %). Utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, inclusiv pietonii, bicicliştii şi motocicliştii, reprezintă aproape 70 % din decesele din mediul urban, subliniind necesitatea urgentă de a îmbunătăţi măsurile de siguranţă pentru a-i proteja.
În 2018, UE şi-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50% a deceselor cauzate de accidente rutiere – şi, pentru prima dată, a vătămărilor grave – până în 2030. Acest lucru a fost stabilit în Planul strategic de acţiune al Comisiei privind siguranţa rutieră şi în cadrul de politică al UE privind siguranţa rutieră 2021-2030, care a stabilit, de asemenea, planuri de siguranţă rutieră care vizează atingerea obiectivului de zero decese rutiere până în 2050 („Viziunea zero”).
Pentru a contribui în continuare la aceste eforturi, Comisia va adopta în curând noi propuneri de revizuire a legislaţiei sale privind inspecţia tehnică auto, cu scopul de a reduce numărul de vehicule nesigure pe drumurile din UE şi accidentele aferente.