Şase Raportori ONU critică România pentru eliminarea educaţiei sexuale şi a educaţiei despre gen

Şase Raportori ai Organizaţiei Naţiunilor Unite au solicitat Guvernului să dea explicaţii la Geneva despre asigurarea educaţiei pe tema egalităţii şi identităţii de gen în şcoli şi universităţi şi pe tema accesului elevilor la educaţie sexuală comprehensivă pentru copii, adolescenţi şi tineri.

Urmărește
444 afișări
Imaginea articolului Şase Raportori ONU critică România pentru eliminarea educaţiei sexuale şi a educaţiei despre gen

Şase Raportori ONU critică România pentru eliminarea educaţiei sexuale şi a educaţiei despre gen

Clarificările sunt cerute în contextul în care Parlamentul României a adoptat două propuneri legislative controversate. Este vorba de propunerea care elimină prevederile privind accesul la educaţie sexuală din Legea privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului nr. 272/2004, şi de propunerea care interzice discuţiile despre gen şi identitate de gen în şcoli, licee, universităţi şi programe de formare profesională.

Prima propunere legislativă a fost transmisă Senatului spre reexaminare de către preşedintele României, iar a doua va fi discutată pentru a treia oară într-o şedinţă închisă a Curţii Constituţionale în data de 18 noiembrie.

„Interpelarea transmisă Guvernului Orban accentuează faptul că ambele propuneri au consecinţe extrem de grave în educaţie, în condiţiile în care sarcinile la adolescente, infecţiile cu transmitere sexuală, discriminarea şi violenţa bazată pe gen, dar şi stigmatizarea şi marginalizarea persoanelor lesbiene, gay, bisexuale şi transgender rămâne la un nivel ridicat. Mai mult, poziţia Raportorilor ONU demonstrează că aceste prevederi încalcă drepturile femeilor şi persoanelor transgender şi angajamentele internaţionale ale României, inclusiv Convenţia de la Istanbul”, se arată într-un comunicat transmis, miercuri, de Accept.

Raportorii spun că îşi exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că proiectele de lege propuse sunt incompatibile cu principiul non-discriminării coroborat cu dreptul la educaţie şi dreptul la cel mai înalt standard de sănătate fizică şi mentală care poate fi atins, inclusiv sănătatea sexuală şi reproductivă, prin refuzul accesului la informare şi educaţie.

Aceştia sunt, de asemenea, îngrijoraţi de faptul că sancţionarea oricărei persoane care predă despre gen, egalitatea de gen şi identitatea de gen pare să reprezinte o încălcare nejustificată a drepturilor sale la libertatea de opinie şi de exprimare, precum şi a libertăţii sale academice.

„Ne îngrijorează faptul că, dacă ar fi adoptate, proiectele de lege ar încălca nu numai o serie de dispoziţii din Constituţia României, enumerate mai sus, ci şi principiile internaţionale ale drepturilor omului”, scriu Raportorii.

Raportorii ONU cer Guvernului Orban să explice măsurile luate pentru a se asigura că toate persoanele şi grupurile au acces la educaţie sexuală comprehensivă, inclusiv informaţii non-discriminatorii, bazate pe dovezi exacte din punct de vedere ştiinţific şi adecvate vârstei, cu privire la toate aspectele sănătăţii sexuale şi reproductive, inclusiv diversitatea identităţilor sau expresiilor de gen. De asemenea, solicită Guvernului să furnizeze informaţii cu privire la măsurile luate pentru a proteja persoanele trans împotriva violenţei şi discriminării în instituţiile educaţionale, inclusiv împotriva bullying-ului, hărţuirii, stigmatizării şi ostracizării.

„Intervenţia Raportorilor ONU arată cât de grav este derapajul legislativ al Parlamentului României. Ura faţă de persoane transgender, femei şi accesul la informaţii corecte, ştiinţifice, despre sănătate şi sexualitate determină un grup restrâns de parlamentari să facă asemenea propuneri legislative, înghiţite pe nemestecate de majoritatea parlamentarilor, dezinteresaţi de situaţia femeilor şi a persoanelor transgender. Curtea Constituţională, Preşedintele României şi Parlamentul au obligaţia să respingă ambele propuneri legislative şi să repare acest derapaj”, a declarat Teodora Roseti, directoare executivă a Asociaţiei ACCEPT.

Semnatarii au solicitat Guvernului să transmită îngrijorările lor la CCR. Aceştia sunt: Koumbou Boly Barry, Raportor special pentru dreptul la educaţie, Irene Khan, Raportor special privind promovarea şi protecţia dreptului la libertatea de opinie şi de exprimare, Tlaleng Mofokeng, Raportor special privind dreptul oricărei persoane la accesul la cel mai înalt standard de sănătate fizică şi mentală pe care îl poate atinge, Victor Madrigal-Borloz, Expert independent privind protecţia împotriva violenţei şi discriminării bazate pe orientarea sexuală şi identitatea de gen, Dubravka Simonovic, Raportor special privind violenţa împotriva femeilor, cauzele şi consecinţele acesteia şi Elizabeth Broderick, Preşedinte-raportor al Grupului de Lucru pentru discriminarea femeilor şi fetelor.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Taguri:
raportor,
onu,
educaţie

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici