Prejudecăţile de gen sunt peste tot, inclusiv la manechinele de crash test.
Manechinele folosite în testele privind impactul în cazul unui accident auto au fost folosite pentru a testa siguranţa automobilelor încă din anii 1970. Cu toate acestea, aceste manechine de test sunt modelate după fizicul unui bărbat obişnuit.
Atunci când femeile sunt reprezentate în aceste teste, de cele mai multe ori este vorba de un model de mini-om care se apropie mai mult de statura unei fetiţe de 12 ani.
Timp de decenii, femeile nu au fost luate în considerare, dar cercetătorii şi cercetătotarele din Suedia schimbă regulile jocului şi au creat un prototip care reprezintă mai bine femeile. Laurii îi revin inginerei Dr. Astrid Linder, care a condus proiectul.
Următorul pas? Specialiştii vor să se asigure că aceste noi modele sunt solicitate în testele de siguranţă auto.
Care este diferenţa faţă de manechinul de sex masculin
Experta vine cu argumente în favoarea folosirii unui manechin de sex feminin, într-un interviu pentru
NRP: „În primul rând, înălţimea şi greutatea. Şi, de asemenea, acest model are dezvoltat în mod special pentru a evalua impactul din spate. Aşa că ne concentrăm foarte mult pe modul în care arată trunchiul. Şi acolo avem unele diferenţe geometrice între bărbaţi şi femei, dar avem şi diferenţe în ceea ce priveşte rigiditatea articulaţiilor. Femeile au mai puţini muşchi şi o forţă totală mai mică, ceea ce corespunde unei rigidităţi mai mici între articulaţii”.
Rănile femeilor în accidentele de maşină pot fi diferite de cele ale bărbaţilor
„Cea mai mare diferenţă este atunci când vine vorba, de exemplu, de leziuni de tip "whiplash" în cazul accidentelor de mică gravitate. Şi acolo ştim încă de la sfârşitul anilor '60 că femeile au un risc mai mare de a suferi aceste leziuni decât bărbaţii. Dar ştim, de asemenea, că în cazul accidentelor de gravitate mai mare, femeile prezintă un risc mai mare de leziuni grave ca şoferiţe în cazul impactului frontal”, mai explică Linder.
Deci, care este următorul pas? Pentru că una este să avem un manechin care ne-ar putea spune mai multe despre cum ar reacţiona corpul unei femei în caz de accident, dar altceva este ca autorităţile de reglementare în domeniul siguranţei să spună „bine, trebuie să impunem acest lucru pentru vehiculele noi”.
Experta spune că multe vehicule noi oferă o siguranţă bună atât pentru bărbaţi, cât şi pentru femei. „Şmecheria aici este să evaluăm cu adevărat acest lucru. Astfel, ar fi necesar să se precizeze în regulament că ar trebui să se utilizeze un model care să reprezinte atât un bărbat, cât şi o femeie cu constituţie medie. În prezent, regulamentul spune că ar trebui să folosiţi un model de bărbat, punct”, mai explică Astrid Linder, profesor de Siguranţă rutieră la Institutul Naţional Suedez de Cercetare a Drumurilor şi Transporturilor.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.