Şeful ISU Cluj: Dacă se ştia exact locul accidentului aviatic, ajungeam la răniţi în trei ore

Şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Cluj, Dorin Ungur, susţine că dacă echipele de intervenţie ale instituţiei ar fi ştiut exact locul accidentului aviatic din Apuseni ar fi ajuns la răniţi în trei ore, considerând că un interval de şase ore "nu este un timp foarte mare, dar nici scurt"

Urmărește
135 afișări
Imaginea articolului Şeful ISU Cluj: Dacă se ştia exact locul accidentului aviatic, ajungeam la răniţi în trei ore

Şeful ISU Cluj: Dacă se ştia exact locul accidentului aviatic, ajungeam la răniţi în trei ore (Imagine: monitorulcj.ro)

Întrebat, miercuri, la finalul şedinţei de bilanţ a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Cluj, dacă perioada de şase ore care a trecut de la apelul la 112 până la găsirea răniţilor nu este prea mare, şeful ISU Cluj, Dorin Ungur, a răspuns că a contat mult şi distanţa până la locul accidentului, transmite corespondentul MEDIAFAX.

"De când s-a primit apelul la 112 până am ajuns sus la limita cu judeţul Alba am făcut aproape o oră şi jumătate. (…) Dacă scădem drumul, scădem căutarea, şase ore nu este un timp foarte mare, dar nici un timp scurt. Dacă se ştia exact (locul accidentului aviatic – n.r.), noi ajungeam, ca să îi şi putem lua pe răniţi, undeva la trei ore. Fiindcă tot trebuia să mergem pe jos, să îi transportăm, nu puteam ajunge mai repede. Dacă nu era ceaţă, elicopterul care s-a ridicat i-ar fi găsit, ar fi dat alarma. Era mai repede. Noi i-am căutat. Locul real nu l-am ştiut", a spus Ungur.

Acesta a adăugat că a primit din dispeceratul ISU Cluj coordonate ale locului accidentului din partea Romatsa, care au fost transmise şi echipajelor aflate în traseu.

"Primele coordonate erau undeva foarte departe, în zona Poiana Horea. Le-am primit după 20-30 de minute de la producerea accidentului. Au început să plece echipaje în jurul orei 16.20, după ce am primit apelul la 112 la 16.16”, a spus şeful ISU Cluj.

Întrebat dacă instituţia pe care o conduce a fost "veriga slabă” în cadrul acţiunilor de căutare şi salvare a victimelor accidentului aviatic, Dorin Ungur a răspuns negativ.

"Nu, consider că au fost nişte greşeli din cauza unor informări nu tocmai exacte. Noi nu am fost o verigă slabă, pentru că informaţia despre avion eu am primit-o înainte de ora 16.16, pe la 16.10, şi am luat măsurile necesare. Am trimis la faţa locului echipaje de salvare în primul rând, echipaje SMURD fiindcă important era să pe putem acorda asistenţă medicală prespitalicească până la sosire. Nu ne-am pus niciun moment problema că va fi o greutate în a găsi epava avionului”, a spus Ungur.

Acesta a recunoscut faptul că fără localnicii din Apuseni echipele de intervenţie nu ar fi putut ajunge la locul accidentului.

"Fără oamenii din zonă ar fi fost imposibil să ajungem, ei ne-au călăuzit. Trebuie să recunoaştem, oamenii au ajuns primii", a declarat şeful ISU Cluj.

Întrebat, în continuare, dacă s-au respectat procedurile în caz de accident aviatic, Ungur a spus că, din punctul de vedere al ISU Cluj, "da".

"Noi am întocmit un raport din care reiese că au fost şi anumite sincope, care sunt recunoscute, printre care faptul că a fost un loc incert, Cluj sau Alba, şi poate ar fi trebuit să se meargă cu mai multe forţe de căutare. Avem nevoie de maşini speciale pentru munte, maşini grele, scurte, să ne ducă şi vara şi pe ploaie”, a conchis Dorin Ungur.

Un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, în 20 ianuarie, în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba.

În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.

Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar studenta era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată.

Toate cele cinci persoane rănite în accidentul aviatic, care au suferit multiple fracturi şi traumatisme, au fost internate la secţia de terapie intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă din Cluj-Napoca.

În 21 ianuarie, medicul Radu Zamfir a fost externat de la Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) din Cluj, ajungând în Capitală la bordul unui avion de linie.

Ulterior, medicul a susţinut o conferinţă de presă la Institutul Fundeni, el spunând că datorită lui Adrian Iovan sunt cinci oameni în viaţă, după ce aeronava a intrat în ceaţă, a pierdut înălţime, a pierdut un motor şi apoi "ne-am recules".

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici