- Home
- Social
- BUCUREŞTI, (05.03.2015, 11:25)
- Adrian Dumitrache
Senatul a respins iniţiativa privind înfiinţarea unui corp de experţi pentru evaluarea daunelor
Senatul a respins propunerea legislativă privind înfiinţarea Corpului Experţilor şi Evaluatorilor Tehnici Auto din România (CEETAR), care, potrivit asociaţiei asigurătorilor (UNSAR) ar institui un monopol privat asupra activităţii de constatare şi evaluare daunelor şi ar majora preţurile la RCA.
Urmărește
218 afișări
Senatul a respins iniţiativa privind înfiinţarea unui corp de experţi pentru evaluarea daunelor (Imagine: Shutterstock)
"În opinia specialiştilor UNSAR, principiul de funcţionare a CEETAR va provoca prejudicii majore atât asiguraţilor şi păgubiţilor, cât şi mediului economic în ansamblul său prin instituirea unui monopol privat asupra segmentului de constatare şi evaluare a daunelor, o componentă vitală a întregului sistem de asigurări. CEETAR s-ar regăsi, de altfel, atât în afara cadrului instituţional şi procedural reglementat prin Legea 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supraveghere a asigurărilor, cât şi în afara normelor Autorităţii de Supraveghere Financiară, singura entitate abilitată prin lege să supravegheze şi să reglementeze acest domeniu", se arată într-un comunicat al UNSAR.
În cazul adoptării acestui act normativ, se spune în comunicat, un prim efect al monopolului astfel instituit printr-o entitate autonomă, autoreglementată şi nesupravegheată de nicio instituţie specializată ar fi o majorare subită a primelor de asigurare auto, ca rezultat al creşterii costurilor soluţionării daunelor.
"Acestea din urmă vor trebui să includă şi costurile suplimentare reprezentate de onorariile aferente expertizelor tehnice, stabilite unilateral de către CEETAR. În consecinţă, această creştere se va regăsi automat în nivelul primelor de asigurare auto plătite de clienţii români pentru poliţele de tip RCA şi CASCO", se afirmă în comunicat.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Cei trei suspecți arestați de poliția olandeză în cazul furtului Tezaurului Dacic vor fi reținuți pentru încă 2 săptămâni
-
A început războiul tarifelor. Administraţia Trump a lansat chiar acum tarife împotriva Chinei, Mexicului şi Canadei. Ottawa anunţă că va răspunde imediat cu o serie de contramăsuri
-
Cât dăm la aparare: MApN are zeci de contracte de achiziţie în derulare sau pregătire. Armata primeşte în 2025 un buget de 42,8 miliarde lei (8,5 miliarde euro), la care se adaugă credite de angajament, putând ajunge la 5,6% din PIB
-
David Popovici a cerut ordin de protecţie după ce un vecin a vrut să-i dea foc la maşina de 150.000 de euro
Mai mult decât atât, potrivit proiectului, constatările, concluziile şi recomandările incluse în raportul reprezentantului CEETAR pot fi contestate doar în justiţie de către părţile implicate în acest proces (deţinătorul autovehiculului, asigurător şi service), în termen de 15 zile de la emitere.
"În opinia noastră, acest mod de lucru ar putea genera chiar un adevărat blocaj al întregului proces de despăgubire, cu consecinţe devastatoare asupra timpului în care asiguratul este despăgubit şi, totodată, ar supraîncărca în mod nefundamentat sistemul de justiţie", se menţionează în comunicat.
În cursul anului trecut, UNSAR s-a adresat Comisiei Europene, Insurance Europe (Federaţiei Europene a Asigurătorilor din Europa), Senatului, Camerei Deputaţilor ,Guvernului, ministerelor cu atribuţii în domeniu, ASF şi Consiliului Concurenţei, aducând argumentele pentru care înfiinţarea CEETAR ar duce la încălcarea normelor europene şi ar afecta funcţionarea pieţei româneşti de asigurări.
De asemenea, asociaţiei i-a fost adus la cunoştinţă de către ambasadele Austriei şi Germaniei la Bucureşti faptul că din corespondenţa purtată de acestea cu Guvernul, Ministerul Finanţelor Publice a informat Executivul asupra motivelor pentru care proiectul de lege privind înfiinţarea CEETAR ar trebui respins, şi anume crearea unui monopol privat în domeniu, impactul social extins, precum şi aspecte juridice şi tehnice legate de înfiinţarea unui corp tehnic de experţi.
În opinia UNSAR, înfiinţarea CEETAR va discrimina asiguraţii şi păgubiţii români prin comparaţie cu ceilalţi cetăţeni ai Spaţiului Economic European. Astfel, aceştia ar avea o procedură mult mai complicată de urmat în cazul în care ar fi implicaţi într-un accident în afara ţării, urmând să se adreseze nu numai reprezentantului de despăgubiri al asigurătorului RCA ce urmează să suporte despăgubirea, ci şi unui membru al CEETAR.
De asemenea, conform proiectului, experţii şi evaluatorii tehnici auto CEETAR ar putea evalua toate vehiculele avariate, în vederea stabilirii soluţiilor tehnice pentru repararea lor şi acordarea despăgubirii, conform contractului de asigurare obligatorie (RCA) sau facultativă (CASCO). Astfel, proiectul de lege încalcă principiul libertăţii contractuale şi prevederile Codului Civil în vigoare, impunând efectuarea constatării daunelor numai de către experţi tehnici auto membri CEETAR.
În prezent, spune UNSAR, există asigurători care au externalizat deja parţial sau în totalitate activitatea de daune, atât pe segmentul CASCO, cât şi pe RCA şi Carte Verde, către terţe companii independente specializate în regularizarea daunelor, autorizate şi supravegheate în acest sens de către ASF. Aceste companii ar putea fi eliminate din piaţa de asigurări sau ar putea fi obligate să adere la un organism nereglementat şi nesupravegheat.
Totodată, propunerea legislativă intră în conflict cu reglementările speciale privind activitatea Registrului Auto Român, conform acestei propuneri experţii CEETAR dobândind dreptul de a stabili dacă, după o daună, vehiculul poate fi introdus în trafic cu sau fără o nouă viză ITP.
"Considerăm, aşadar, că funcţionarea întregului sistem de asigurări din România este periclitată de acest proiect de lege nefundamentat, trimis acum spre dezbatere în Camera Deputaţilor, forul decizional în acest caz. Dorim să reiterăm că dovada cea mai relevantă a faptului că sistemul actual de acordare a despăgubirilor pe segmentul auto funcţionează o reprezintă daunele de 1,43 miliarde de lei plătite de asigurători în primele nouă luni ale anului 2014 pe segmentul RCA şi cele de 1,07 miliarde de lei plătite pe segmentul CASCO", se mai spune în comunicat.
Cumulate, acestea reprezintă peste 75% dintre toate daunele plătite de asigurătorii români în această perioadă.
Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România a fost înfiinţată în 1994 şi deţine o pondere de peste 90% din piaţa locală de asigurări.
Citește pe alephnews.ro: La cinci ani după ce au spus „la revedere” UE, britanicii regretă amarnic Brexitul
Citește pe www.zf.ro: Presa olandeză: Poliţia crede că a identificat hoţii tezaurului dacic, precum şi locaţia unde s-ar afla. ”Este vorba de cel puţin trei autori”
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Presa olandeză: Poliţia crede că a identificat hoţii tezaurului dacic, precum şi locaţia unde s-ar afla. ”Este vorba de cel puţin trei autori”
Cine este tânăra care a preluat conducerea afacerii de sute de milioane fondată de părinţi? Businessul include şi o reţea de 80 de magazine
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Noua iubită a lui Bellingham e un model strălucitor, cu un trecut amoros bogat. A fost în relație cu actorul Michael B. Jordan
PROSPORT.RO
Monalisa, o femeie de afaceri de 35 de ani, a murit subit în timpul unei proceduri estetice 😲
CANCAN.RO
David Popovici a cerut ordin de PROTECȚIE după ce un vecin a vrut să-i dea foc la bolidul de 150.000 de euro!
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe