Sierra Quadrant: Modificarea legii, ultima şansă pentru sistemul de termoficare din Bucureşti

Compania Sierra Quadrant, administratorul judiciar al Electrocentrale Bucureşti SA (ELCEN), transmite, luni, că modificarea legislaţiei specifice în Parlament reprezintă ultima şansă pentru sistemul de termoficare din Bucureşti, înainte de colapsul previzibil din sezonul de iarnă 2019-2020.

Urmărește
232 afișări
Imaginea articolului Sierra Quadrant: Modificarea legii, ultima şansă pentru sistemul de termoficare din Bucureşti

Sierra Quadrant: Modificarea legii, ultima şansă pentru sistemul de termoficare din Bucureşti

Compania Sierra Quadrant anunţă că a iniţiat demersuri pentru modificarea legislaţiei primare în Parlament, "astfel încât ameninţările la adresa situaţiei financiare a ELCEN, în particular, şi la adresa sănătăţii sistemului public de termoficare din Bucureşti, în general, să fie eliminate".

"În acest sens, în urma discuţiilor cu oficialii ministerului Energiei (acţionar majoritar al ELCEN - 97,5%) am transmis domnului ministru Anton Anton o adresă prin care solicităm iniţierea acţiunilor necesare în vederea modificării/completării Ordonanţei nr. 36/2006 privind unele măsuri pentru funcţionarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a populaţiei, precum şi a OUG 115/2001 privind reglementarea unor măsuri de asigurare a fondurilor necesare în vederea furnizării energiei termice şi a gazelor naturale pentru populaţie. Subliniem faptul că eforturile depuse de Sierra Quadrant în vederea redresării ELCEN, o companie de interes strategic naţional, sunt afectate de cadrul legislativ deficitar, care nu poate fi modificat decât în urma implicării actorilor politici aflaţi la guvernare", arată administratorul judiciar al Electrocentrale Bucureşti SA (ELCEN), într-un comunicat de presă remis MEDIAFAX.

Compania susţine că, fără această implicare, blocajele apărute ca urmare a "acţiunii şi/sau inacţiunii PMB, care este principala instituţie responsabilă pentru situaţia actuală în care se găseşte sistemul de încălzire centralizată din Bucureşti", se vor repeta la nesfârşit.

Cele patru modificări legislative solicitate vizează, potrivit Sierra Quadrant, crearea unui cadru de acţiune care să nu mai permită PMB şi RADET "să se eschiveze de la plata sumelor datorate, de la eficientizarea reală a activităţii de furnizare sau de la îndeplinirea demersurilor necesare pentru asigurarea unei relaţii oneste şi eficiente cu producătorii de energie termică, periclitând astfel definitiv sistemul de termoficare".

Modificările legislative necesare vizează următoarele patru mari direcţii de acţiune:

1. Asigurarea din bugetele locale a sumelor necesare acoperirii subvenţiei.

"În teorie, RADET are pârghiile necesare pentru a sesiza Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) cu privire la neefectuarea plăţilor de către PMB în contul subvenţiei, astfel încât să poată fi emis un ordin comun de ministru prin care să fie alocate bugetelor locale cote defalcate din impozitul pe venit, strict pentru plata furnizorilor de energie. În practică, PMB (care a înfiinţat, a organizat, coordonează, monitorizează şi controlează RADET) nu achită subvenţia către RADET, care la rândul său nu plăteşte producătorii de energie termică, neexistând niciun fel de sancţiune pentru această inacţiune. În plus, producătorii de energie, cei mai afectaţi de neplata subvenţiei, nu au la dispoziţie nicio posibilitate de a sesiza autorităţile competente. De aceea, considerăm necesară completarea art. 3 alin. (5) din din OG 36/2006, cu prevederi care să permită producătorilor de energie termică să poată sesiza direct MDRAP, în vederea emiterii ordinului comun de ministru prin care să fie alocate cotele defalcate din impozitul pe venit pentru bugetele locale, aceste sume urmând să fie virate în conturile escrow ale furnizorilor de energie termică", potrivit sursei citate.

Compania transmite, de asemenea, că se impune stabilirea unei sancţiuni semnificative aplicabilă autorităţilor administraţiei publice locale care nu cuprind în bugetul local sumele necesare plăţii subvenţiei.

2. Necesitatea instituirii unei obligaţii în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale pentru acordarea în avans a subvenţiei.

"PMB a aprobat şi a semnat cu foarte mare întârziere Convenţia de justificare a avansurilor pentru sezonul de termoficare 2018-2019. Cu toate acestea, nu doar că ELCEN nu a beneficiat de acordarea în avans pentru luna noiembrie 2018 a subvenţiei, dar, începand cu ianuarie 2019, PMB nu a mai efectuat nicio plată către ELCEN şi ROMGAZ până la data de 12.07.2019. Nerespectarea unui angajament de o asemenea amploare şi importanţă de către PMB a condus la afectarea semnificativă a activităţii ELCEN şi la transformarea de facto a acestei Convenţii într-un mecanism juridic inoperabil pentru sezonul de termoficare 2018-2019. De aceea, considerăm necesară modificarea/completarea art. 5 şi 51 din OG 36/2006 astfel încât autoritatea locală să fie obligată să plătească pe tot parcursul anului acest avans, în cazul în care furnizorul aflat în coordonarea şi monitorizarea autorităţii locale (în cazul de faţă, RADET) nu are resursele materiale necesare constituirii unei garanţii în beneficiul producătorului care îi livrează agentul termic", arată Sierra Quadrant.

3. Tratamentul aplicat pierderilor financiare şi tehnologice induse de prestarea serviciilor publice de producţie, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice.

"Pierderile înregistrate de RADET din cauza instalaţiilor de transport şi distribuţie a energiei termice care au un grad avansat de uzură, peste 80% având o vechime în funcţionare de peste 20 de ani, sunt de notorietate publică. Cu toate acestea, deşi OG 36/2006 prevede la art. 52 alin. (1) că aceste pierderi pot fi acoperite din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, acest lucru nu s-a întâmplat în cazul PMB decât în anul 2017, deşi RADET era în dezechilibru bugetar încă de la intrarea în vigoare a OG 36/2006. De aceea, considerăm necesară modificarea/completarea art. 52 alin. (1) din OG 36/2006 în sensul de a obliga unităţile administrativ-teritoriale să îşi bugeteze şi să plătească în anul următor pentru anul precedent pierderile induse de prestarea serviciilor publice de producţie, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice pentru populaţie în sistem centralizat, înregistrate de operatorii economici din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale. Aceste sume se vor vărsa în conturile de tip ESCROW ale furnizorilor de energie termică", potrivit sursei citate.

4. Necesitatea modificării O.U.G. 115/2001 privind reglementarea unor măsuri de asigurare a fondurilor necesare în vederea furnizării energiei termice şi a gazelor naturale pentru populaţie.

"În cadrul contractului semnat de RADET cu ceilalţi actori implicaţi în producerea şi distribuţia energiei termice, a fost identificată o problemă care poate conduce la un blocaj economic considerabil, ca urmare a faptului că noul furnizor care ar lua locul celui care îşi încetează activitatea (cazul foarte probabil al RADET) are posibilitatea blocării semnării unui nou contract de cont ESCROW, prin emiterea de pretenţii care să afecteze interesele comerciale ale celorlalţi semnatari ai acordului.De aceea, considerăm necesară modificarea/completarea OUG 115/2001 cu prevederi care să instituie în sarcina ANRE un mecanism de control, supraveghere şi soluţionare a diferendelor la semnarea sau modificarea acestor contracte de tip ESCROW.De asemenea, apreciem că amenda cuprinsă între 5.000-10.000 lei pentru refuzul semnării contractului, dar şi pentru încasarea sumelor în alte conturi decât cele de tip ESCROW este nesemnificativă şi nu descurajează astfel de comportamente", se mai arată în comunicatul de presă.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici