Sistemul cadastral român este în grevă

Sistemul cadastral român este, conform unor statistici Eurographics, unul dintre cele mai rapide şi performante din Europa, având şi cel mai mic preţ perceput cetăţenilor pentru dezmembrare sau transfer de proprietate, însă este, în prezent, complet blocat de grevă.

Urmărește
267 afișări
Imaginea articolului Sistemul cadastral român este în grevă

Sistemul cadastral român este în grevă (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

Un raport privind evoluţia principalilor indici pentru serviciile de cadastru în intervalul 2004 - iulie 2009 arată că procesul de transfer de proprietate durează aproximativ nouă zile în România, pe când în Danemarca durează 42, iar în Letonia durează 60.

Durata procesului de înscriere a unei ipoteci este de două zile în România, faţă de patru zile pentru Norvegia, cinci pentru Belgia şi Olanda, şapte pentru Danemarca şi Letonia şi 30 pentru Ungaria.

În ceea ce priveşte costurile achitate de client pentru operaţiunile de dezmembrare, acesta s-a stabilit la nivelul de 15 euro, cel mai mic din Europa. Costurile cele mai mari le au Suedia (160 de euro), Estonia (250) şi Finlanda (510). Totodată, procentual, România are cel mai mic cost pentru transferul de proprietate (0,15 la sută din valoarea de tranzacţionare).

Referitor la timpul necesar proceselor cadastrale, timpul maxim pentru înscrierea unor tranzacţii imobiliare a scăzut de la 30 de zile în 2005, la nouă zile în 2009 sau trei zile, în caz de urgenţă.

În plus, înscrierea ipotecilor, privilegiilor, notarilor etc. durează două sau o zi lucrătoare, faţă de 15 zile în 2005.

Potrivit statisticilor ale Oficiului de Cadastru Bucureşti-Ilfov, în 2008 au fost înregistrate peste 195.000 de lucrări, iar în 2009 aproape 150.000.

Raportând cifrele din 2008 la numărul de zile lucrătoare, rezultă că peste 850 de lucrări au fost înregistrate zilnic în Bucureşti şi judeţul Ilfov. Astfel, la fiecare 28 de secunde, s-a depus, înregistrat în sistem sau eliberat o cerere la oficiu, plus arhivarea corespunzătoare.

De exemplu, un asistent-registrator are 43 de lucrări zilnic, la care se adaugă extrasele de carte funciară pentru informare, aferente dosarului. Corespunzător acestora există numai trei registratori ce soluţionează dosarele, ceea ce înseamnă o medie de 3,7 minute pe dosar, timp avut la dispoziţie pentru verificarea tarifului încasat la întocmirea actului, verificarea actelor din dosar, stabilirea faptului dacă acestea îndeplinesc condiţiile legale, verificarea întocmirii încheierii de către asistentul-registrator şi trimiterea mai departe a dosarului. La acestea se adaugă şi timpul necesar audienţelor şi rezolvării diverselor probleme.

În 2009, cu aproape 150.000 de lucrări înregistrate în timpul anului, au existat numai 15 asistenţi-registratori şi 23 de consilieri la Biroul de Cadastru. Astfel, un asistent a printat, într-un an, 78.000 de pagini, anume o pagină A4 la fiecare 1,36 minute.

Media pe primele trei luni ale anului 2010, referitoare tot la Oficiul de Cadastru Bucureşti-Ilfov, este de 37 de lucrări pe zi pentru un asistent.

Angajaţii din sistemul cadastral au intrat în grevă

În acest context, peste o sută de angajaţi ai Oficiului de Cadastru Bucureşti - Ilfov s-au adunat, joi, în curtea instituţiei, pentru a protesta faţă de reducerea salariilor angajaţilor din sistem, în vreme ce oficiile din toată ţara sunt în grevă.

Ordinul clasificat secret de serviciu S/109 din 6 mai, emis de Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI), este principalul motiv al grevei angajaţilor oficiilor cadastrale, actul prevăzând scăderi salariale de 50-80 la sută şi imposibilitatea semnării documentelor prin asimilarea unor funcţii.

Potrivit adresei conducerii Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI) către oficiile cadastrale din ţară, trimisă marţi, Ordinul prevede ca "în vederea stabilirii drepturilor salariale ale personalului ANCPI, începând cu data de 11 aprilie 2010, se are în vedere nivelul prevăzut în luna decembrie 2009 pentru funcţiile din cadrul MAI cu care au fost asimilate funcţiile pe care este reîncadrat personalul ANCPI".

Astfel, Ordinul se aplică retroactiv, iar salariile au fost calculate în funcţie de salariile personalului MAI, nu în funcţie de salariile de care au beneficiat angajaţii oficiilor de cadastru.

Adresa mai arată că "se vor emite decizii individuale privind reîncadrarea personalului potrivit ordinului MAI S/109 din 6 mai 2010 cu privire la salarizarea personalului din cadrul ANCPI".

Reprezentanţii oficiilor cadastrale au termen până vineri, 14 mai, să analizeze adresa şi să elaboreze statele de personal, apoi să la trimită la ANCPI, arată documentul citat.

Angajaţii oficiilor susţin, însă, că, în urma emiterii ordinului MAI şi conform asimilării funcţiilor, personalul ANCPI nu mai este împuternicit să semneze documente juridice, deoarece devine inaplicabilă Legea 7/1996. Aceştia mai arată că principiile pe baza cărora s-au făcut asimilările pe funcţii nu au fost comunicate angajaţilor oficiilor cadastrale.

Aceştia susţin că, în vederea eliberării în regim de urgenţă a unor acte cadastrale, a fost aplicată o taxă de urgenţă de patru ori mai mare decât cea normală, din care 25-30 la sută revenea personalului ANCPI. Astfel, spun angajaţii, era descurajată corupţia, iar salariile permiteau un trai decent.

Prin aplicarea diminuării salariale de 50-80 la sută, salariile angajaţilor au ajuns să fie mai mici decât cele din 2005, de la înfiinţarea instituţiei.

Revendicările angajaţilor

Membrii Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Bucureşti-Ilfov mai cer, în lista lor de revendicări, "ca plata salariilor să se efectueze în confirmitate cu Contractul colectiv de muncă, valabil până la 10 aprilie 2010" şi a drepturilor salariale restante. Ei au explicat că, în lipsa unor schimbări legislative, Contractul colectiv ar fi trebuit prelungit încă un an după data de 10 aprilie. Aceştia susţin că MAI şi conducerea ANCPI au "interpretat intenţionat, eronat şi forţat OUG 1/2010 şi Legea 329/2009".

Proteste similare ale angajaţilor de la Oficiile de Cadastru au avut loc de la începutul săptămânii în Alba, Vâlcea, Bihor, Iaşi şi Cluj. Aceştia sunt nemulţumiţi de intenţia de reducere a salariilor angajaţilor din sistem, dar şi pentru că nu li s-a plătit integral salariul pe luna martie.

Totodată, angajaţii oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară sunt nemulţumiţi de HG 332/2010, conform căreia personalul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară va fi format din personal contractul şi din funcţionari publici.

În 8 aprilie, aproximativ 70 de angajaţi ai Oficiilor de Cadastru şi Publicitate Imobiliară au pichetat sediul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi au ameninţat că vor bloca programul "Prima casă" şi serviciile oferite instituţiilor publice, nemulţumiţi că nu au primit bugetul integral şi nu-şi pot plăti facturile şi chiriile.

Vicepreşedintele Federaţiei Angajaţilor din Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Florin Bălănescu, declara atunci că pentru luna februarie angajaţii au primit doar 70 la sută din salarii şi că nu există certitudini că vor primi diferenţa. El preciza că aparatul din cadrul acestor unităţi este subdimensionat şi angajaţii fac ore suplimentare fără a fi plătiţi pentru asta.

Hotărârea de Guvern 332, publicată în 9 aprilie, în Monitorul Oficial, conţine o singură prevedere potrivit căreia personalul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi al unităţilor sale subordonate va fi format din personal contractual şi funcţionari publici.

În 12 aprilie, Uniunea Notarilor Publici din România afirma că protestele sindicale ale angajaţilor Agenţiei de Cadastru şi Publicitate Imobiliară afectează cetăţeanul obişnuit, arătând că lungirea termenelor de rezolvare a cererilor administrative înseamnă venituri insuficiente pentru plata salariaţilor.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici