Spălătoriile şi curăţătoriile "ecologice" îşi fac publicitate înşelătoare. Nu există criterii UE

Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor atrag atenţia că Uniunea Europeană nu a emis criteriile de etichetare ecologică pentru curăţătorii şi spălătorii de rufe, de covoare şi auto în niciunul dintre state, astfel că cetăţenii sunt înşelaţi de publicitatea în acest sens.

Urmărește
743 afișări
Imaginea articolului Spălătoriile şi curăţătoriile "ecologice" îşi fac publicitate înşelătoare. Nu există criterii UE

Spălătoriile şi curăţătoriile "ecologice" îşi fac publicitate înşelătoare. Nu există criterii UE (Imagine: Razvan Chirita/Arhiva Mediafax Foto)

Conform Legii 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte, afirmaţiile, declaraţiile, siglele care prezintă sau indică faptul că unele dintre aceste servicii au avantaje de mediu, fiind "ecologice", sunt înşelătoare.

Eticheta UE ecologică poate fi utilizată numai pentru produsele sau serviciile care respectă criteriile de etichetare ecologică ale Uniunii Europene, aplicabile produselor sau serviciilor în cauză şi cărora le-a fost acordată eticheta ecologică, a declarat joi, într-o conferinţă de presă, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Constantin Cerbulescu.

La acest moment, nu există în niciunul dintre statele membre decizia cu criteriile de etichetare UE ecologică pentru curăţătorii şi spălătorii de rufe, de covoare şi auto. Astfel, este interzisă orice reclamă falsă sau înşelătoare ori folosirea oricărei etichete sau sigle care ar putea fi confundată cu eticheta UE ecologică.

Simbolul etichetei ecologice europene este o floare cu petale sub formă de steluţe, iar eticheta UE ecologică este voluntară.

Şeful ANPC a precizat că afirmaţiile legate de mediu au devenit o practică ce îşi propune să sugereze sau să creeze impresia că un produs sau un serviciu este ecologic, respectiv că are un impact pozitiv asupra mediului şi că îl protejează sau este mai puţin dăunător decât bunurile sau serviciile concurente.

Atunci când astfel de afirmaţii nu sunt adevărate sau nu pot fi verificate, această practică poate fi descrisă ca "green washing" sau publicitate ecologică înşelătoare.

Afirmaţiile sau declaraţiile care indică faptul că produsele sau serviciile au avantaje de mediu generale - cum ar fi "ecologice", "eco", "sigure din punct de vedere ecologic", "prietenoase cu mediul", "prietenoase cu natura", "nu poluează mediul" şi un logo ecologic specificat în criterii, de tipul "Mai bine pentru mediu...mai bine pentru tine" - nu trebuie să fie utilizate dacă produsele sau servicile respective nu au obţinut dreptul de acordare a etichetei UE ecologice.

O mare parte dintre prestatorii de servicii de spălătorie şi/sau curăţătorie de rufe, de covoare şi auto controlaţi prezentau, prin afirmaţii, declaraţii, documente, sau indicau în sigla unităţii că serviciile sunt "ecologice" şi au avantaje de mediu, promovând o publicitate înşelătoare şi încălcând în acest mod prevederile Legii 363/2007, în baza căreia s-au aplicat sancţiuni şi s-au emis totodată decizii de încetare a practicii comerciale incorecte.

De exemplu, ANPC a găsit operatori economici care aveau conţinute în denumirea unităţii din exteriorul clădirii "curăţătorie chimică ecologică", respectiv "spălătorie ecologică", fără ca serviciile respective să aibă dreptul de a purta eticheta ecologică, sau care aveau tipărit pe bonurile de comandă "spălătorie-curăţătorie ecologică", fără ca unităţile să poată face dovada că serviciul prestat este ecologic.

De asemenea, inspectorii au găsit un operator economic pe a cărui siglă era menţionat "spălătorie auto ecologică", reprezentantul societăţii motivând faptul că, "dacă utilizează detergent biodegradabil (SIPOM), serviciul prestat este ecologic". Reprezentanţii ANPC au precizat că, în general, eticheta ecologică europeană poate fi obţinută numai atunci când se iau măsuri pentru economisirea apei şi a energiei, pentru reducerea deşeurilor, măsuri de ameliorare a mediului, toate trebuind să fie dovedite cu documente.

ANPC a mai găsit şi un operator economic care la intrarea în unitate avea afişat "spălătorie ecologică", fără să aibă dreptul de acordare a etichetei ecologice. Prestatorul de servicii punea la dispoziţia consumatorilor pliante cu afirmaţia "noua alternativă ecologică la curăţătoria chimică", consumatorii fiind induşi în eroare atât prin acest mod de prezentare, cât şi prin afişarea siglei de "spălătorie ecologică".

De asemenea, potrivit ANPC, unii operatori economici, deşi erau autorizaţi pentru spălarea şi curăţarea uscată/chimică a articolelor textile şi a produselor din blană, îşi făceau reclamă de "curăţătorie ecologică" pe firma din exteriorul unităţii.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici