Studiu. Femeile din România, tot mai atente la viitorul lor financiar

Publicat: 07 03. 2025, 10:09
January 15, 2025, Marseille, France: In this illustration photo, a calculator seen on euro banknotes and coins displayed on a table. French bank fees will increase in 2025. Account maintenance fees, bank cards and ATM withdrawals will be mainly affected, with increases that could exceed 5% (Credit Image: © Gerard Bottino/SOPA Images via ZUMA Press Wire)

Pentru 6 din 10 femei, ziua de 8 martie este una dedicată familiei, iar cele care nu se află într-o relaţie aleg să petreacă timpul cu familia extinsă sau cu prietenele. Doar 4% dintre femei sărbătoresc singure, iar 3% nu sărbătoresc deloc, procentul ajungând la 8% în mediul rural, arată studiul, realizat de Raiffeisen Bank, în parteneriat cu Appinio.

Atunci când sunt întrebate ce cadou şi-ar dori de 8 martie, multe femei aleg experienţele şi momentele de relaxare – o vacanţă sau o excursie sunt în topul preferinţelor, urmate de flori şi bijuterii. 1 din 10 femei îşi doreşte o maşină drept cadou ideal. 90% dintre femeile intervievate cred că este important sa aibă un plan financiar pentru viitor, arată datele.

În viaţa de zi cu zi, gestionarea finanţelor este un aspect important pentru femeile din România. Cheltuielile pentru nevoile de bază din gospodărie reprezintă 65% din totalul cheltuielilor, astfel încât femeile alocă maxim 15% din buget pentru îngrijirea personală, divertisment sau dezvoltarea personală, relevă studiul.

Principalele destinaţii ale cheltuielilor unei gospodării sunt produsele de larg consum (20%) şi locuinţă (18%). În ciuda acestor priorităţi, 6 din 10 femei reuşesc să economisească 20% din veniturile proprii, iar 20% nu pun deloc bani deoparte, principalul motiv fiind lipsa resurselor financiare.

Plata ratelor este un alt factor important pentru 36% dintre femei, în timp ce 10% declară că nu economisesc din lipsă de încredere şi din cauza lipsei de educaţie financiară.

Studiul mai arată că, pentru 7 din 10 femei, lipsa resurselor este principala piedică în calea economisirii, iar reprezentantele Gen Z cred că lipsa educaţiei financiare le limitează posibilităţile de economisire.

Fie că este vorba despre gestionarea cheltuielilor zilnice, pregătirea pentru evenimente importante sau siguranţă în momentul pensionării, femeile din România caută soluţii care să le ofere stabilitate şi independenţă.

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional, alcătuit din 600 de femei, cu studii medii şi superioare şi cu o medie de venit de aproximativ 4.500 lei pe lună. Cercetarea a fost realizata în perioada februarie – martie 2025.