Studiu: Navigarea continuă pe TikTok şi YouTube Shorts poate creşte plictiseala
Un studiu realizat recent de Departamentul de Psihologie al Universităţii din Toronto Scarborough, Canada, sugerează că navigarea continuă pe TikTok şi YouTube Shorts ar putea, de fapt, să crească plictiseala, în loc să o alunge, scrie Indy100. Studiul, intitulat „Fast-Forward to Boredom: How Switching Behavior on Digital Media Makes People More Bored”, a implicat peste 1.000 de participanţi care au fost rugaţi să petreacă 10 minute consumând fie conţinut scurt, fie vizionând un singur videoclip mai lung.
Rezultatele au indicat că participanţii care au vizionat un videoclip mai lung au raportat un sentiment mai mare de implicare şi satisfacţie comparativ cu cei care au petrecut acelaşi timp urmărind mai multe clipuri scurte. Cercetarea evidenţiază că schimbarea frecventă între videoclipuri şi navigarea prin conţinut poate duce la niveluri mai mari de plictiseală şi satisfacţie redusă. Autorii studiului notează că acest comportament, comun pe platforme precum TikTok şi YouTube, vizează adesea evitarea plictiselii, dar poate avea efectul opus, făcând spectatorii să se simtă mai puţin implicaţi şi mai nemulţumiţi de consumul lor media.
Autoarea principală a studiului, Katy Tam, sugerează că o abordare mai imersivă a consumului de conţinut ar putea spori plăcerea. Ea sfătuieşte spectatorii să se concentreze pe piese individuale de conţinut, în loc să schimbe rapid între clipuri. Această experienţă imersivă, asemănătoare cu plata pentru o experienţă de cinema mai captivantă, permite spectatorilor să se angajeze mai profund cu materialul, reducând astfel sentimentele de plictiseală.
Tam conchide că schimbarea digitală poate duce la plictiseală deoarece spectatorii nu au timp să se angajeze complet sau să înţeleagă conţinutul, făcând clipurile să pară mai puţin semnificative. Prin urmare, minimizarea schimbării digitale ar putea duce la o experienţă media mai satisfăcătoare şi mai puţin monotonă.