În această vară, 6 din 10 români care merg în concediu vor folosi maşina personală. Locuitorii din Bucureşti-Ilfov aleg să meargă cu trenul în detrimentul altor mijloace de transport, conform studiului MKOR Piaţa de Turism – Vacanţa de Vară 2024.
Studiul evidenţiază obiceiurile şi preferinţele românilor pentru vacanţa de vară din 2024, începând de la modul în care îşi planifică sejururile, opţiunile de transport utilizate, până la tipurile de cazări alese şi activităţile preferate.
Pentru călătoriile din această vară, 60% dintre români vor merge cu maşina personală, iar 28% vor călători cu avionul. Cei din Bucureşti-Ilfov preferă trenul în defavoarea altor mijloace de transport.
Peste jumătate dintre respondenţi (55%) se vor caza la hotel, urmat de pensiuni (24%). Cei care aleg hoteluri sau pensiuni preferă confortul de 3 sau 4 stele (37% şi 31%).
Millennials, bărbaţii şi cei care călătoresc internaţional sau vizitează destinaţii noi, preferă cazările de 5 stele.
Ofertele de tip early booking sunt populare în rândul românilor (22%), în special printre cei căsătoriţi şi cei cu copii minori. Ofertele de grup sau cele de tip last minute sunt de interes pentru anumite segmente de turişti. Cu toate acestea, un procent mult mai mare (60%), nu au beneficiat de nicio reducere la rezervarea vacanţei pentru destinaţia aleasă.
Indiferent de reduceri, majoritatea respondenţilor (44%) alege să plătească online pentru vacanţă, mai ales bărbaţii, cei cu venituri mari şi studii superioare. Generaţia X, persoanele căsătorite şi cei cu copii minori preferă plata numerar la sediul agenţiei de turism sau al unităţii de cazare (21%). Un procent similar (20%) nu a plătit vacanţa în avans.
Pentru patru din 10 români, recomandările, recenziile disponibile pe site-urile specializate şi motoarele de căutare sunt principalele surse de informare utilizate în alegerea locaţiei pentru vacanţă.
Doar doi din 10 respondenţi apelează la agenţii de turism pentru a se informa. Persoanele din Generaţia X, femeile, cei cu venituri mari şi părinţii tind să folosească mai des serviciile agenţiilor de turism.
De asemenea, doar 16% dintre români apelează la ajutorul unei agenţii de turism pentru a pleca vara aceasta în concediu, cu 25% mai puţin faţă de 2017, când s-a realizat pentru prima dată acest studiu.
Majoritatea celor care nu au folosit serviciile unei agenţii de turism preferă să îşi organizeze singuri vacanţa.
Cele mai populare activităţi de vacanţă sunt relaxarea (79%), vizitarea obiectivelor turistice (59%) şi drumeţiile (37%). Bărbaţii sunt atraşi de activităţi care oferă adrenalină, precum sporturile pe apă şi scufundările, în timp ce părinţii preferă parcurile de distracţie pentru întreaga familie.
„Studiul MKOR evidenţiază cum îşi petrec românii vacanţa de vară din 2024. De-a lungul anilor, obiceiurile s-au schimbat, iar acum românii îşi planifică sejururile mai atent şi se documentează online, citesc recenzii şi recomandările de pe site-uri specializate. Pot confirma această tendinţă, deoarece şi eu îmi organizez vacanţele în familie în acelaşi mod. Mă bucur să observ că relaxarea este prioritară în concediu, urmată de vizitarea obiectivelor turistice şi drumeţiile. Aceste activităţi sunt esenţiale pentru bunăstarea noastră mentală şi emoţională, de care avem mare nevoie”, a declarat Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.