Trenduri de piață în rândul produselor de îngrijire a sănătății de larg consum (CHC): „2024 a fost un an de revenire, cu o creștere susținută în rândul produselor pe bază de plante”
Piața produselor de îngrijire a sănătății de larg consum a generat în 2024 vânzări de peste 2,1 miliarde de euro și un volum de aproximativ 340 de milioane de unități, marcând o revenire după declinul înregistrat în 2023 la nivelul numărului de unități vândute, pe fondul inflației crescute și a scăderii puterii de cumpărare.
„În România, piața de produse naturale înregistrează o creștere mai accelerată chiar decât a pieței generale CHC, ceea ce se aliniază trendurilor din alte țări europene, precum Germania, Franța sau Italia, unde fitoterapia este soluția de primă intenție pentru menținerea sănătății și a stării de bine, dar și în gestionarea propriu-zisă a unor probleme uzuale de sănătate, precum răcelile sau indigestiile”, detaliază Liviu Ungureanu, Managing Director PlantExtrakt.
Produsele pentru răceală și gripă: 19% din piață
Potrivit datelor disponibile, cele mai căutate produse, atât pe plan local, cât și internațional, rămân cele destinate răcelii și gripei. În România, această categorie a reprezentat aproximativ 19% din valoarea pieței produselor de îngrijire a sănătății de larg consum în 2024.
„Pe plan local, observăm anumite caracteristici interesante ale pieței CHC, cu un procent foarte mare îndreptat spre produsele care vizează sănătatea tractului digestiv. Această categorie depășește deja cu puțin categoria produselor pentru combaterea durerii, fiecare dintre cele două însumând în jur de 15% din piață*. Produsele pentru sănătatea digestiei înregistrează un trend pozitiv constant, lună de lună, cu vârfuri în perioadele asociate cu marile sărbători”, completează Liviu Ungureanu.
Categoria vitaminelor și mineralelor, un segment bine dezvoltat la nivel global, înregistrează în România o creștere mai puțin accelerată din punct de vedere valoric, cu un avans de doar un punct procentual în cota de piață față de anul 2023.*
Investiții de aproximativ 2,3 milioane de euro în facilitatea din localitatea Rădaia, Cluj
În linie cu aceste creșteri generale sunt și rezultatele companiei PlantExtrakt, care înregistrează în 2024 o cifră de afaceri de circa 13 milioane de euro, cu aproximativ 7% mai mult comparativ cu anul 2023 și de trei ori mai mare față de cifra de afaceri a anului 2014. În ultimii doi ani, s-au realizat investiții care însumează 1,5 milioane de euro, urmând ca în 2025 să se investească încă 0,8 milioane de euro în extinderea capacității de producție și ambalare, dar și în investiții verzi, precum un parc de panouri solare, echipamente agricole moderne și o flotă de autoturisme noi, mai puțin poluante. Dezvoltarea acestei infrastructuri a adus și o creștere cu peste 40% a resurselor umane față de acum zece ani, în prezent existând 150 de angajați, dintre care 45 implicați în procesul de producție.
„În prezent, facilitatea din Rădaia include secțiile de fabricație a extractelor vegetale și a medicamentelor homeopate, precum și secția de ambalare, depozitele și un laborator modern de cercetare. Avem peste 18 hectare de teren agricol care, de peste 20 de ani, este certificat ecologic și este utilizat pentru cultivarea de plante medicinale. De asemenea, este certificată ecologic și recoltarea din flora spontană”, explică Prof. Dr. Farm. Neli-Kinga Olah, coordonatorul echipei de cercetare și calitate PlantExtrakt.
Portofoliul companiei include în jur de 170 de produse naturale fitoterapice și gemoterapice și peste 3.000 de medicamente homeopate, din 2019 până în prezent înregistrându-se 25 de lansări de produse noi.
Piața produselor gemoterapice, în ascensiune
Piața produselor gemoterapice reprezintă un segment distinct al industriei fitoterapice, aceste produsele naturale având în general un grad bun de siguranță în utilizare și fiind potrivite și persoanelor sensibile, precum copiii sau vârstnicii.
„Extractele gemoterapice sunt tot mai solicitate pe plan local, acestea fiind realizate din părți tinere de plante, cum sunt mugurii sau mlădițele, care sunt prelucrate în stare proaspătă, la scurt timp după recoltare. Acestea sunt recoltate într-o perioadă limitată a anului, la tranziția dintre iarnă și primăvară, iar dimensiunea mugurilor influențează direct calitatea extractelor, așa încât planificarea atentă a recoltării este esențială pentru a asigura necesarul de consum pe tot parcursul anului. De exemplu, în cazul unei creșteri rapide a cererii, există riscul ca oferta să nu poată ține pasul”, explică Prof. Dr. Farm. Neli-Kinga Olah.
„Trendul gemoterapiei se explică prin avantajul care vine din metoda de fabricație, aceasta păstrând intact fitocomplexul activ din plante, care acționează apoi blând, dar profund, până la nivel celular. Pentru anii următori ne așteptăm ca solicitarea pentru aceste produse să crească și ne propunem consolidarea poziției companiei pe piața autohtonă, dar și deschiderea de noi colaborări pentru piața de export. Principalul nostru obiectiv pentru 2025 este să continuăm să ne dezvoltăm și targetăm o creștere de două cifre”, concluzionează Liviu Ungureanu.