UNTRR face apel la acţiuni urgente după accidentele rutiere grave din ultima perioadă

Uniunea Naţională a Transporturilor Rutiere din România (UNTRR) face un apel la măsuri urgente după accidentele rutiere grave din ultima perioadă. Uniunea spune că lipsa siguranţei pe drumurile din România este cauzată de un cumul de factori pe care UNTRR îi semnalează de mult timp autorităţilor.

Urmărește
879 afișări
Imaginea articolului UNTRR face apel la acţiuni urgente după accidentele rutiere grave din ultima perioadă

În primul rând, spune UNTRR, infrastructura rutieră a României continuă să fie deficitară, atât din punct de vedere al dezvoltării acesteia, cât şi al calităţii celei existente.

„Nu avem autostrăzi, nu avem drumuri rapide care să susţină activităţile economice, turismul şi operarea în siguranţă a transporturilor rutiere cu camioane şi autocare. Deşi vorbim de borna de 1000 km de autostradă, trebuie să subliniem calitatea slabă şi semnalizarea extrem de deficitară de pe reţeaua rutieră, lipsa marcajelor rutiere care solicită conducătorii auto şi contribuie determinant la creşterea accentuată a oboselii tuturor şoferilor şi implicit a riscurilor de pe şosea cu consecinţele deosebit de grave pe care le constatăm din păcate zilnic”, se arată într-un comunicat al Uniunii.

Conform acestuia, industria transporturilor rutiere se confruntă cu un deficit semnificativ de spaţii de parcare sigure şi securizate pentru camioane, ceea ce afectează condiţiile de muncă şi odihnă ale şoferilor profesionişti. Acestea ar trebui să ofere şoferilor odihnă de calitate în condiţii de securitate şi siguranţă, în timp ce au acces la un nivel minim de servicii.

Totodată, UNTRR semnalează stresul şi condiţiile dificile de muncă ale şoferilor profesionişti, cauzate de timpii mari de aşteptare la frontierele României, atât cele non-UE cât şi cele Schengen (cel puţin o zi lucrătoare la o cursă externă, dar s-a ajuns şi la un maxim istoric de 5 zile de aşteptare).

Pe durata staţionării la frontiere, şoferii întâmpină diverse dificultăţi: lipsă grupuri sanitare, lipsă spaţii de alimentaţie publică şi staţii de alimentare şi nu se pot odihni, se mai arată în comunicat.

În plus, depăşirea timpilor de conducere strict reglementaţi în UE, din cauza timpilor de aşteptare în coadă la trecerea frontierei poate duce la sancţionarea şoferilor profesionişti români de către autorităţile de control.

Un alt factor important, în opinia UNTRR, este criza de şoferi profesionişti, care creează o presiune foarte mare pe şoferii existenţi, atât pentru operarea transporturilor rutiere de mărfuri, cât şi a celor de persoane. UNTRR solicită autorităţilor să dea şansa României să rămână în competiţia europeană.

„Astăzi, în timp ce în Polonia sunt angajaţi 106.000 şoferi extracomunitari şi în Lituania - 67.000 şoferi extracomunitari, în România avem numai 350 şoferi extracomunitari! De 5 ani România se află pe locul 3 în UE la operaţiunile internaţionale de transport rutier (transporturi rutiere internaţionale de tip crosstrade operate de un transportator din România între alte 2 State Membre UE + transporturi rutiere de tip cabotaj operate de un transportator din România între 2 locaţii de încărcare/descărcare pe teritoriul altui Stat Membru) după Polonia şi Lituania, dar într-o continuă scădere şi foarte probabil va pierde curând această poziţie în lipsa unor măsuri imediate şi clare ale autorităţilor din România. Autorităţile din România, astăzi, frânează dezvoltarea transporturilor rutiere prin lipsa de implicare, indiferenţă şi poziţionare anacronica pe subiectele actuale”, se mai precizează în documentul citat.

Potrivit acestuia, în România nu au fost implementate prevederile legislaţiei europene privind co-responsabilizarea expeditorilor, în cazul în care aceştia au cunoştinţă sau ar fi trebuit să aibă cunoştinţă, de faptul că serviciile de transport comandate implică încălcări ale legislaţiei.

„Pregătirea profesională porneşte de la şcoala de şoferi şi aici sunt mari carenţe de formare începând cu obţinerea permisului de categoria B. Iar un şofer profesionist care şi-a luat categoria C nu este obligat să facă cursuri de formare profesională trebuie să dea doar un examen”, spune UNTRR.

De asemenea, Uniunea arată că presiunea clienţilor pe tarife duce la imposibilitatea pregătirii şi operării corespunzătoare, „şi credem că trebuie ca şi în România, clienţii de transport sa renunţe la practicile primitive de cel mai redus preţ chiar în zona ilegală şi ar trebui sa îşi reconsidere abordarea spre una sustenabilă pentru întreg lanţul logistic”.

„Toate aceste probleme – infrastructura rutieră, lipsa parcărilor pentru camioane şi timpii mari de aşteptare la frontiere, criza şoferilor şi pregătirea profesională precară generează situaţiile grave pe care le constatăm pe şosele, afectând siguranţa tuturor participanţilor la trafic, inclusiv a şoferilor. Deşi aparent şoferii sunt vinovaţi, aceştia sunt de fapt primele victime ale cumulului de factori alarmanţi ai acestui sistem disfuncţional. Creşterea numărului de accidente, a gravităţii acestora prin numărul de victime şi pagubele materiale înregistrate reflectă pe deplin din păcate lipsa de acţiune a autorităţilor române. Măsurile dispuse pompieristic sunt ineficiente şi nesusţinute constant pentru a îndrepta situaţia gravă în care s-a ajuns. UNTRR solicită autorităţilor române acţiuni concrete, coordonate, cu caracter permanent şi nu ocazional, precum şi alocarea de resurse în mod corespunzător tuturor autorităţilor care au un rol în aplicarea legislaţiei”, transmite UNTRR.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici