Vânzările de medicamente la preţ de producător au scăzut cu aproape 7% în primul trimestru

Producătorii farmaceutici spun că vânzările de medicamente din România la preţ de producător au scăzut cu circa 7% în primul trimestru, printre motivele pentru această reducere regăsindu-se lipsa de finanţare a sistemului sanitar, lansarea de medicamente ieftine şi înăsprirea condiţiilor de afaceri.

Urmărește
190 afișări
Imaginea articolului Vânzările de medicamente la preţ de producător au scăzut cu aproape 7% în primul trimestru

Vânzările de medicamente la preţ de producător au scăzut cu aproape 7% în primul trimestru (Imagine: Shutterstock)

"Datele furnizate de Cegedim arată evoluţia la preţ de intrare în farmacie (la distribuitor), la preţ de producător contracţia pieţei este de aproape 7%", a declarat preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR), Dragoş Damian.

Potrivit datelor Cegedim, vânzările de medicamente din România la preţ de distribuţie au scăzut în primul trimestru cu 4%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, la 668,8 milioane euro, sub aşteptări, pe fondul unei ierni mai calde decât de obicei. În lei, scăderea din primul trimestru a fost de 1,5%, la 3 miliarde lei.

Damian a enumerat printre raţiunile pentru care se înregistrează contracţia pieţei farmaceutice finanţarea medicamentelor din FNUASS la nivelul consumului anului 2009, panica creată de declaraţiile referitoare la modificarile de metodologiei de calcul a preţurilor, care a frânat achiziţiile de medicamente pe canale, lipsa de consistenţă a politicilor sanitare, cauzată de schimbările de miniştrii şi de lipsa de coordonare instituţională, dar şi lipsa de continuitate în evoluţia unor companii farmaceutice, ca urmare, printre altele, a deselor schimbări de director general.

Alte motive de scădere sunt şi generizarea anumitor categorii terapeutice (SNC, oncologie), prin lansarea unor noi produse generice care scad preţurile la medicamente, şi taxa clawback, care face ca multe medicamente ieftine să dispară de pe piaţă sau să nu mai fie aduse.

"Şi înăsprirea condiţiilor de afaceri prin exacerbarea barierelor de acces, precum lipsa de interes comercial pentru medicamentele ieftine, practicarea unor taxe de «acces la raft» sau creşterea nerealistă a adaosurilor comerciale la OTC-uri, care impactează din nou asupra evoluţiei fireşti a vânzărilor de medicamente. (...) Pentru taxa clawback se constată un caz paradoxal, şi anume că piaţa farmaceutică a scăzut în 2013 cu circa 3%, dar valoarea taxei a crescut cu peste 20%. În continuare metodologia de calcul a obligaţiei de plată este aberantă, datele provenite de la CNAS sunt eronate şi producătorii trebuie să plăteasca taxa pentru veniturile realizate de terţi (distribuitori, farmacii)", a mai arătat Damian.

În ceea ce priveşte sezonalitate, şeful APMGR arată că un sezon de iarnă mai slab este o cauză secundară a reducerii consumului, iar creşterea vânzărilor de OTC se datorează majorării preţurilor şi nu a consumului sau a lansărilor de noi produse.

"În general, se constată un fapt grav şi anume că în continuare scade accesul pacienţilor la medicamentele din categoriile extreme: cele foarte ieftine nu sunt tentante pentru canalele comerciale, cele foarte scumpe pleacă la exporturi intracomunitare. Pe termen mediu se prevăd pierderi serioase pentru statul român pentru că va fi obligat să deconteze medicamente mai scumpe şi în 2016-2017 va trebui să ramburseze sume enorme producătorilor care câştiga în instanţă acţiunile contra clawback", concluzionează Damian.

APMGR reprezintă principalele companii producătoare de medicamente generice din România: Actavis, AC Helcor, B. Braun Pharmaceuticals, Biofarm, Dr. Reddy's, Egis, Fresenius Kabi, Gedeon Richter, Glenmark Pharmaceuticals, Infomed Fluids, Krka, Labormed, Magistra CC, Medochemie, Sandoz, Terapia-Ranbaxy, Teva şi Zentiva.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici