Vârstnicii singuri pot semnala problemele medicale printr-o brăţară prevăzută cu buton de panică

Vârstnicii care locuiesc singuri pot semnala cu ajutorul unei brăţări din silicon, prevăzută cu buton de panică, faptul că se confruntă cu o problemă medicală, avertismentul fiind transmis în dispeceratul Fundaţiei Crucea Alb Galbenă, care a dezvoltat proiectul cu finanţare de la Primăria Capitalei.

Urmărește
3581 afișări
Imaginea articolului Vârstnicii singuri pot semnala problemele medicale printr-o brăţară prevăzută cu buton de panică

Vârstnicii singuri pot semnala problemele medicale printr-o brăţară prevăzută cu buton de panică (Imagine: Liviu Chirica/Mediafax Foto)

Fundaţia Crucea Alb Galbenă în parteneriat cu Direcţia de Asistenţă Socială a Municipiului Bucureşti (DGASMB) şi Asociaţia de Ajutor Mutual au prezentat, vineri, Centrul Pilot de Coordonare a Serviciilor Integrate de Îngrijiri la Domiciliu din Capitală, o premieră naţională în serviciile de îngrijire la domiciliu acordate vârstnicilor.

În anul 2014, sistemul de îngrijiri integrate la domiciliu a fost completat cu un sistem de teleasistenţă prin care 100 de pacienţi au primit o brăţară tip ceas, confecţionată din silicon medical, rezistentă la apă şi conectată wireless la un telefon cu taste mari, dispozitiv legat direct la Call Center-ul Centrului Pilot.

În cazul în care bolnavul are nevoie de ajutor, acesta poate apăsa butonul roşu de pe braţ sau tastele predefinite ale telefonului legat de Call Center-ul Centrului Pilot. Prin acest dispozitiv, dispecerul identifică datele pacientului care a solicitat îngrijiri medicale şi poate trimite la faţa locului o echipă specializată de la Fundaţia Crucea Alb Galbenă, apelează 112 sau trimite către beneficiar cea mai apropiată persoană de pe lista celor care pot interveni imediat.

"Pacienţii care sunt îngrijiţi de noi sunt doar din Bucureşti, dar sunt persoane cu probleme sociale şi financiare. Pe lângă acest serviciu de teleasistenţă, care constă într-un telefon şi o brăţară, pentru ca în momentul în care au o nevoie urgentă să sune la call-center, ei primesc îngrijiri medicale la domiciliu, îngrijiri de tip kinetoterapie, servicii acordate de îngrijitoare şi asistenţi sociali şi chiar consultaţii medicale. Noi cunoaştem foarte bine pacientul, care îi este adresa, care îi este anturajul şi putem să-l ajutăm, şi nu să sune el un vecin sau pe altcineva, că poate nu ajunge", a declarat directorul general al fundaţiei, Măriuca Ivan.

Ea a explicat că vârstnicii care au nevoie de ajutor se pot adresa DGASMB, care are un compartiment pentru persoane vârstnice, sau pot contacta direct Fundaţia Crucea Alb Galbenă.

Pentru a beneficia de servicii de îngrijire la domiciliu gratuite, solicitanţii trebuie să aibă o pensie de cel mult 1.100 de lei şi să nu locuiască în casa cuiva care ar trebui să aibă grijă de ei.

"În momentul în care ei ni se adresează, asistentele merg şi fac anchetă socială, şi dacă ei răspund criteriilor noastre de evaluare, sunt luaţi în grijă, iar dacă nu, sunt ajutaţi în continuare de noi, dar căutăm sponsori şi alte ONG-uri sau alte instituţii care să-i poată sponsoriza, pentru că absolut toate serviciile oferite de noi sunt absolut gratuite", a spus Măriuca Ivan.

Ea a precizat că proiectul este finanţat de Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi în prezent sunt 100 de pacienţi dotaţi cu telefon şi brăţară cu buton de panică.

"Dacă se află în baie, în bucătărie sau în curte şi a căzut, a făcut un atac de panică sau are o altă problemă şi nu poate ajunge la telefon, apasă pe butonul de panică de pe brăţară. Noi, în call-center, vedem imediat apelul şi nu doar că putem să trimitem ambulanţa, dar stăm şi de vorbă cu pacientul şi, până ajunge ambulanţa, contactăm şi vecinul, şi familia şi asistenta de la Crucea Alb Galbenă care se află în zonă", a mai spus directorul general al fundaţiei.

Brăţara are semnal la o distanţă de aproape un kilometru depărtare de telefon şi nu are nevoie de încărcare, fiind conectată de telefon.

"Mai dispunem de un alt sistem care, în clipa în care se apasă pe SOS, se vizualizează imediat unde este pacientul. Deci noi cunoaşte imediat toate datele pacientului şi ştim exact cine este şi ce patologii are. Pacientul apar pe ecran, noi putem să vedem exact la ce distanţă se află, ce problemă are şi să trimitem imediat o echipă. (...) În acest moment, proiectul este gratuit pentru pacienţii aflaţi în proiectul cu Primăria Capitalei", a mai spus Măriuca Ivan.

Ea a precizat că Fundaţia Crucea Alb Galbenă are cam 600-700 pacienţi în toate proiectele şi toate sectoarele Capitalei, iar dacă după pilotarea noului sistem oamenii vor înţelege că au sentimentul de securitate, numărul de beneficiari ar putea creşte foarte mult.

"Oamenii în vârstă sunt destul de rezervaţi la nou, sunt destul de rezervaţi să ne primească în casele lor, pentru că există o teamă generală şi o suspiciune faţă de cei care le intră în casă", a mai spus directorul de la Fundaţia Crucea Alb Galbenă.

Primarul Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat, la prezentarea Centrului pilot, că sunt mulţi bătrâni singuri şi care nu se pot îngriji, precizând că el crede cu tărie în serviciile de îngrijire la domiciliu.

"Cineva se gândeşte şi la oamenii bătrâni, iar eu încerc să asigur o platformă financiară pentru susţinerea acestor servicii", a spus Oprescu.

Directorul general de la DGASMB, Cosmina Simiean Nicolescu, a declarat că, la nivelul Capitalei, există servicii rezidenţiale pentru persoanele vârstnice în aproape toate sectoarele şi inclusiv municipalitata gestionează astfel de centre.

"Trebuie spus că cererea nu este atât de mare pe cât ne-am aştepta, având în vedere cifrele populaţiei îmbătrânite şi a populaţiei singure îmbătrânite, datorită faptului că românii îşi părăsesc destul de greu domiciliul. Pe de altă parte, şi sistemul de asistenţă socială încurajează intrarea într-un mediu rezidenţial ca ultim resort al serviciilor de îngrijire a persoanelor vârstnice. Accentul trebuie pus, de aproximativ doi ani, pe serviciile de zi, pe serviciile acordate la domiciliul acestor persoane vârstnice", a spus Cosmina Simiean Nicolescu.

Directorul DGASMB a explicat că nu se doreşte încurajarea intrării bătrânilor în servicii rezidenţiale, ci menţinerea cât mai mult în domiciliul lor, cu serviciile adecvate (medicale sau de îngrijire).

"Decât să iei bătrânul care are o anumită suferinţă şi să începi să-l plimbi prin spitale, pe la camerele de gardă, acest tip call-center poate să ajute aparţinătorii să ia cea mai bună decizie, respectiv dacă se menţine îngrijirea la domiciliu sau dacă este cazul să meargă la spital", a precizat directorul DGASMB.

Bugetul proiectului de geolocaţie şi servicii de monitorizare prin call-center este de 59.000 de lei, pentru o perioadă de un an.

Şeful Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov, Alis Grasu, a declarat că susţine acest tip de servicii pentru că îşi doreşte ca pacienţii care nu au neapărat o urgenţă medicală şi doresc doar să fie ajutaţi pentru probleme minore, să poată apela şi în altă parte, astfel încât să nu încarce serviciul de urgenţă.

"Deci, într-un fel, ne-am ajutat şi pe noi, ajutând pacientul. Sunt persoane în vârstă care intră în panică la cea mai mică problemă şi până acum ei apelau la o ambulanţă pentru a spune, spre exemplu, că nu mai văd bine, nu mai aud bine, li s-au înfundat urechile. Dacă simţi că ţi-e rău şi că îţi pierzi starea de conştienţă, atunci suni la o ambulanţă, dar acum au un serviciu intermediar, unde pot semnala problemele mai mici. O echipă se va deplasa la ei, iar dacă se constată că este vorba despre o urgenţă, această echipă ne va suna pe noi", a spus Alis Grasu.

(Serviciul FOTO al agenţiei MEDIAFAX vă pune la dispoziţie imagini.)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici