- Home
- Sport
- BUCUREŞTI, (23.11.2014, 21:10)
- Adrian Petculescu
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
BIOGRAFIE: Lewis Hamilton, în galeria celor mai titraţi piloţi britanici
"Eşti o legendă", i-a transmis, duminică, prin radio, prinţul Harry lui Lewis Hamilton, după ce britanicul a trecut primul linia de sosire la Abu Dhabi Grand Prix, performanţă care a consfinţit intrarea în istoria Marelui Circ a pilotului de la Mercedes, în vârstă de 29 de ani.
Urmărește
536 afișări
BIOGRAFIE: Lewis Hamilton, în galeria celor mai titraţi piloţi britanici (Imagine: Mediafax Foto/AFP)
Hamilton se înscrie astfel în galeria marilor campioni britanici din cel mai important sport automobilistic, alături de Jim Clark şi Graham Hill şi pe urmele lui Sir Jackie Stewart, triplul campion mondial.
Lewis Hamilton s-a născut la 7 ianuarie 1985. Bunicii din partea tatălui au emigrat din Grenada în 1950 şi s-au stabilit în Anglia. Tatăl său, Anthony, un mare fan al atletismului, a fost impresionat de performanţele lui Carl Lewis, câştigător a patru medalii de aur la JO de la Los Angeles din 1984, şi i-a pus prenumele copilului său după numele campionului american.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Ministrul adjunct de externe al Rusiei amenință cu începerea testelor nucleare
-
Libanul expulzează 70 de ofiţeri şi soldaţi sirieni într-o acţiune de securitate intensificată
-
Preşedinta Georgiei se alătură protestatarilor şi refuză să demisioneze, denunţând alegerile ca fiind fraudate
-
Preşedintele Azerbaidjanului: avionul a fost supus unei „interferenţe fizice şi tehnice externe”
Părinţii lui Hamilton s-au despărţit când fiul lor avea doi ani. Până la 12 ani, Lewis a fost crescut de mama sa, Carmen Lerbalestier, şi a locuit împreună cu aceasta şi cu surorile din partea mamei, Nicola şi Samantha. De la 12 ani, tânărul de culoare a început să locuiască împreună cu tatăl său, cu mama sa vitregă, Linda, şi cu fratele din partea tatălui, Nicolas, care suferă de paralizie cerebrală.
Lewis a început să concureze în curse de karting de la vârsta de opt ani, dar, în acelaşi timp, a cochetat şi cu fotbalul. Hamilton a fost coleg în echipa liceului cu actuala vedetă de la Manchester United, mijlocaşul internaţional englez Ashley Young. Lewis povesteşte că, dacă nu ar fi ajuns pilot, ar fi fost, cu siguranţă, fotbalist. "Cred că aş fi fost fotbalist dacă nu aş fi devenit pilot. Eram atunci mai rapid decât Ashley Young şi eram mai mare decât el, dar el era mai îndemânatic. Jucam pe postul de mijlocaş", a explicat pilotul britanic.
Hamilton mai povesteşte că a fost atras şi de alte sporturi, dar şi de muzică. "Jucam în echipa de crichet a şcolii, dar şi în cea de baschet şi în cea de fotbal. Mai făceam parte din echipa de atletism şi eram specialist în aruncarea suliţei, a discului şi în proba de 800 m. Sunt foarte competitiv în orice. Nu ştiu de unde mi se trage. Nu doar în sport sau în alte competiţii. Şi când cânt la chitară încerc să o fac cât mai bine posibil. La toate cursele la care merg, stau în camera mea şi cânt la chitară. Nu sunt fantastic, doar mă pricep puţin să cânt rock, jazz. Ascult Bob Marley şi Michael Jackson, iar apoi încerc să cânt. Este o provocare să încerc un solo şi astfel mă relaxez", a menţionat pilotul.
În 2001, la vârsta de 16 ani, când era deja implicat în automobilism, Hamilton a fost exmatriculat de la şcoală pe o perioadă de două luni, deoarece s-a crezut că şi-a bătut un coleg, provocându-i acestuia fracturi la două degete. Tatăl pilotului a apelat în scris la premierul britanic de atunci, Tony Blair, şi la Ministerul Educaţiei, pentru a-şi reabilita fiul, fiind convins că era nevinovat. "Cariera mea a fost pe punctul de a se sfârşi înainte de a începe, pentru că am fost confundat cu altcineva. Nu am fost implicat în atac, dar îi ştiam pe agresori. Ştiam că sunt nevinovat, dar directorul m-a considerat vinovat şi nu puteam face nimic. Scrisorile nu păreau să fie de folos. Nimeni nu se implica - ori nu doreau asta, ori nu aveau timp. Aproape că mi s-a distrus încrederea în sistemul educaţional", a spus Hamilton.
După două luni de aşteptare, s-a stabilit că nu Hamilton fusese cel care şi-a agresat colegul şi Ministerul Educaţiei i-a cerut scuze tânărului pilot.
Când avea 10 ani, Hamilton l-a întâlnit pe omul care i-a marcat cariera. La o competiţie auto, Lewis s-a apropiat de Ron Dennis şi i-a cerut un autograf, spunându-i că îşi doreşte ca, într-o zi, să piloteze pentru echipa de la Woking. Amuzat, patronul McLaren i-a scris puştiului pe bucata de hârtie: "Caută-mă peste vreo nouă ani, am să-ţi caut ceva până atunci". Însă, nu au fost necesari atâţia ani, ci numai trei: în 1998, Lewis a fost cooptat în programul McLaren de perfecţionare a piloţilor. Ron îi va călăuzi cariera tânărului Hamilton în următorii zece ani, iar puştiul nu şi-a dezamăgit mentorul şi a urcat treaptă cu treaptă spre marea perfomanţă.
Hamilton a trecut prin Formula A, Formula Super A, Formula Renault, Formula 3 şi, în final, GP2, anticamera Formulei 1. La sfârşitul lui 2006, el s-a încoronat câştigător al campionatului GP2, iar Ron Dennis a ajuns la concluzia că tânărul pilot este copt pentru a fi arunctat în lupta de pe pistele Marelui Circ.
De altfel, la McLaren era nevoie de un coechipier pentru vedeta Fernando Alonso, angajarea campionului spaniol fiind anunţată încă de la sfârşitul anului 2005. Nici Juan Pablo Montoya şi nici Kimi Raikkonen nu s-au bucurat de posibilitatea de a deveni "locotenentul" lui Alonso, aşa că au plecat, primul spre cursele de pe continentul nord-american, iar al doilea la Ferrari. Dennis s-a gândit că Lewis ar avea multe de învăţat de la experimentatul dublu campion mondial, aşa că i-a oferit protejatului său volanul celui de-al doilea monopost McLaren-Mercedes.
Însă, curând, socotelile lui Ron aveau să se dovedească greşite: ceea ce toată lumea aştepta să fie o perfectă relaţie maestru-discipol s-a transformat într-una dintre cele mai mari rivalităţi, benefică pentru spectacolul Formulei 1, dar păguboasă pentru team-ul anglo-german.
Situaţia de la McLaren din 2007 nu se potrivea deloc cu filozofia lui Alonso despre cum trebuie să arate o echipă de Formula 1. Alonso îşi dorea un "locotenent" devotat în curse, măcar aşa cum i-a fost Giancarlo Fisichella la Renault, iar întreaga echipă să lucreze în favoarea pilotului principal. Însă spaniolul s-a trezit lângă el cu un adversar feroce, dornic de afirmare, care nu a ezitat să-i facă zile fripte pe circuit campionului pentru a se impune. Dar şi cu o echipă care l-a simpatizat de la început pe Hamilton şi care s-a săturat repede de ifosele dublului campion mondial.
"Credeţi că ar fi trebuit să îl las să câştige? Eu am dat mereu dovadă de respect, dar nu sunt dispus să mă las învins. Vreau să fiu cel mai bun!", îşi explica Lewis atitudinea.
Două victorii şi alte şapte clasări pe podium în primele nouă curse ale sezonului l-au transformat pe tânărul debutant într-un serios candidat la titlul mondial. Însă certurile din sânul echipei, scandalul de spionaj în care a fost implicat team-ul McLaren şi lipsa de experienţă care l-a împins la câteva greşeli copilăreşti l-au făcut pe Hamilton să eşueze în ultima etapă în lupta pentru "coroana cu lauri" a Formulei 1. Totuşi, evoluţia sa din 2007 a fost încununată cu locul secund în ierarhia piloţilor, Hamilton acumulând 109 puncte - unul mai puţin decât Raikkonen - şi câştigând patru curse. Performanţe care reprezintă cel mai bun debut al unui pilot în istoria Formulei 1.
La sfârşitul sezonului, Fernando Alonso a plecat de la McLaren, fiind înlocuit de finlandezul Heikki Kovalainen. Un pilot talentat, dar care nu are anvergura lui Hamilton, astfel că britanicul a devenit "vioara întâi" în echipa lui Ron Dennis.
Sezonul 2008 a adus pe pistă un Hamilton mai experimentat. Deşi este posbil să nu fi beneficiat de cea mai bună maşină de pe pistă, Lewis a câştigat cinci curse şi s-a clasat pe podium în alte cinci Grand Prix-uri. A "ajuns" din nou în "finala" campionatului mondial al piloţilor, dar de data aceasta nu a mai repetat greşelile din urmă cu un an. Cele şapte puncte avans în faţa rivalului Felipe Massa de la Ferrari i-au fost suficiente acum pentru a câştiga titlul mondial chiar pe terenul adversarului său. Asta după ce nu i-au fost suficiente în 2007, când Kimi Raikkonen i-a suflat "coroana" tot la Interlagos. De atunci, "puştiul teribil" a învăţat şi a crescut, iar acest lucru s-a văzut în modul cum a gestionat un final dramatic ce putea să-i ruineze întreaga muncă depusă timp de un sezon. Însă şi norocul i-a surâs lui Hamilton când roţile maşinii lui Timo Glock s-au rotit parcă în gol pe ultimii metri ai cursei de la Interlagos. Astfel, Hamilton a terminat al cincilea în ultimul Grand Prix şi şi-a asigurat locul meritat în istoria Formulei 1, devenind totodată şi primul englez campion mondial în F1 după 12 ani. Precedenta performanţă fusese înregistrată de Damon Hill, în 1996.
Din nefericire, în anii care au urmat Lewis Hamilton nu a putut împiedica declinul echipei McLaren. Deşi a câştigat curse în continuare, Hamilton nu a mai urcat mai sus de locul 4 în clasamentul piloţilor.
Căutând o nou provocare, britanicul a acceptat oferta Mercedes pentru a evolua din 2013 la team-ul german, în locul lui Michael Schumacher. "Cred că pot conduce «săgeţiile argintii» către vârf şi cred că putem realiza amibiţiile noastre comune, de a câştiga titluri mondiale", declara Hamilton după semnarea contractului cu Mercedes.
În noua componenţă, Lewis Hamilton-Nico Rosberg, echipa germană a început să-şi arate colţii, în 2013, după trei ediţii cu slabe performanţe pentru "săgeţile argintii". Deşi nu a putut contesta supremaţia vecinilor din Sud, austriecii de la Red Bull, aflaţi la a patra dublă piloţi-constructori, Mercedes a devenit vicecampioană mondială, cu trei victorii de etapă, două în dreptul lui Rosberg şi una pentru Hamilton. Cu toate acestea, doar locul patru în clasamentul piloţilor pentru Hamilton.
Noile reguli şi noile motoare adoptate pentru sezonul 2014 au transformat Mercedes într-un competitor solitar. Hamilton a câştigat 11 curse din 19, şase în plus faţă de Rosberg, şi şi-a trecut în palmares al doilea trofeu din carieră şi o contribuţie importantă la titlul constructorilor obţinut de Mercedes.
"Este cea mai importantă zi din viaţa mea. Anul 2008 a fost unul extraordinar pentru mine, Dar sentimentul pe care îl am astăzi este mult mai puternic, cel mai puternic de până acum", a declarat, duminică, pe circuitul Yas Marina, Hamilton după al doilea său succes de nivel mondial.
Lewis Hamilton este primul pilot care câştigă un titlu mondial la piloţi pentru Mercedes după succesul lui Juan Manuel Fangio, în 1955 şi primul dublu campion britanic după Jackie Stewart în 1971. Sir Jackie Stewart a obţinut în 1973 al treilea său titlu, fiind cel mai titrat pilot britanic.
Totodată, Hamilton este pilotul britanic cu cele mai multe victorii de etapă, 33, depăşindu-l pe Nigel Mansell, care a triumfat de 31 de ori.
Din noiembrie 2007, Hamilton are o relaţie cu cântăreaţa Nicole Scherzinger, fostă componentă a formaţiei Pussycat Dolls. Din 2012, pilotul britanic locuieşte la Monaco, după mai mulţi ani petrecuţi în Elveţia.
Evoluţiile lui Lewis Hamilton în cifre:
Sezoane de Formula 1: 8 (2007-2014);
Curse disputate: 148;
Curse câştigate: 33;
Clasări pe podium: 70;
Pole-position-uri: 38;
Prima cursă: Marele Premiu al Australiei 2007;
Prima victorie: Marele Premiu al Canadei 2007;
Titluri de campion mondial: 2 (2008, 2014).
Citește pe alephnews.ro: Ciolacu a ținut o ședință cu miniștrii din noul Guvern. Vor fi înghețate angajările la stat
Citește pe www.zf.ro: S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Cum poate România să ajungă o forţă în regiune şi să lase în urmă toţi vecinii
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Una dintre cele mai râvnite femei din lume s-a despărțit de iubitul fotbalist. Cine e latino loverul de care s-a îndrăgostit
PROSPORT.RO
Înfiorător! Ce a apărut la locul accidentului din Roșiori? Oamenilor care trec pe stradă nu le vine să creadă
CANCAN.RO
Care sunt cele două CUVINTE din limba română pe care le-ai folosit greșit până acum. Le auzi tot timpul de sărbători
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe