FOCUS: Contrabandistul de Aur

Multiplul campion naţional de raliuri Constantin Aur a povestit, într-o acţiune de lansare a anvelopelor Michelin Primacy 3 pe ruta Bucureşti - Arbanasi (Bulgaria), cum a scos ilegal oameni din ţară şi a făcut contrabandă cu ţigări pentru a-şi putea satisface pasiunea cu raliurile.

Urmărește
8 afișări

Principalele condiţii ca să devii pilot de raliuri sunt, în primul rând să ai talent, apoi un gram de nebunie, dar cel mai important sa ai foarte mulţi bani. Ce a fost în stare să facă un tânăr, care îndeplinea doar prima condiţie, pentru a deveni pilot de raliuri, ne-o demonstrează Titi Aur. A scos ilegal oameni din ţară, a făcut contrabandă cu ţigări, a trecut de câteva ori ilegal graniţa şi a lucrat la o carieră de piatră... dar acum este multiplu campion naţional de raliuri.

10.000 de mărci pentru trecerea ilegală a graniţei

Dornic să-şi ia carnetul cât mai repede pentru a-şi ostoi pasiunea condusului, Titi Aur (49 ani) a reuşit să păcălească membrii comisiei de examinare şi să ia permisul la 17 ani, cu un an mai devreme decât vârsta legală admisă.

"Am fost prima oară la un raliu cînd aveam vreo cinci ani, cu tatăl meu. Dintotdeauna mi-am dorit să conduc mașina. Când aveam 16 ani, am fost respins la examenul psihologic de un tovarăş, care a fost dat apoi afară că era ciubucar. Pe psiholoaga care l-a înlocuit am păcălit-o şi la 17 ani am luat permisul. Tatăl meu a luat permisul după mine".

Apoi, Titi Aur a făcut taximetrie pentru studenţii arabi. "În '86 am participat la primul raliu, la Brașov. Mi s-a dat autoturism de la club, o Dacie ruginită, care fusese mașină de școală de şoferi. Ca s-o fac de competiţie, pentru început am făcut taximetrie pentru studenţii arabi. De la ei mai cumpăram Renault-uri 12, pentru piese".

Dar cursele de raliuri sunt extrem de costisitoare, aşa că Titi Aur a căutat tot felul de soluţii pentru a face bani. "Luam 10.000 de mărci de persoană să-i trecem graniţa ilegal pe cei dornici. De obicei erau ţigani sau nemţi cu bani. Rolul meu era de «iepure». Îi băgam în maşina unui prieten al meu din Bârlad, fost luptator. După graniţă, mergeam în altă maşină împreună cu soţia şi opream unde erau filtre. Frânam spectaculos în faţa poliţiştilor, apoi le luam faţa, ca să poată să treacă maşina din spatele nostru în care era ascuns omul".

Muncitor la carieră de piatră şi traficant de ţigări

Apoi, în '87 a fugit ilegal din ţară pentru a participa la curse în Occident. "După ce am analizat cum se trece graniţa la Timişoara, am ajuns cu un camion până la frontieră. Am păcălit vameşii, am trecut noaptea ilegal şi am traversat toată Iugoslavia, cu urmărire, cu maşini de ocazie. La graniţa dintre Italia și Iugoslavia, când am văzut un gard înalt cu sârmă ghimpată am zis că asta e adevărata graniţă dintre comunism şi capitalism. Întâi am verificat să nu aibă curent, apoi l-am sărit în vreo 4 ore. După ce l-am trecut, am văzut că mai încolo gardul se termina, că de fapt era o proprietate. Trecusem dintr-o curte în alta", povesteşte cu umor Aur.

Însă, pentru a participa la curse avea nevoie de mulţi bani. "Primele tehnici le-am dobândit în 1988 la Şcoala de pilotaj Jean Michel Fabre din Cergi-Pontoise-Paris. M-am angajat la Lafarge, la o carieră de piatră, ca să strâng banii necesari pentru şcoală. Dar nu era suficient, aşa că am mai facut bani din trafic de ţigări prin Elveţia, până am fost prins".

Urăşte motocicleta, dar iubeşte bicicleta

Titi Aur spune că de-a lungul carierei a trecut de două ori cu maşina prin zone de război, în fosta Iugoslavie. "Pot spune că aproape nu suport motocicleta, dar sunt înnebunit după bicicletă. De mic am participat la diverse concursuri cu bicicleta prin păduri şi mi-e drag să merg şi acum", spune Aur, care menţionează că nu a avut decât două accidente uşoare când nu a fost la volanul maşinilor de curse.

Românii, mai prost pregătiţi la volan decât europenii

Titi Aur consideră că românii sunt mai prost pregătiţi la volan decât europenii din cauza calităţii scăzute a şcolilor de şoferi. Are o şcoală de conducere defensivă şi participă la acţiuni gen "Zilele Siguranţei Rutiere Michelin" pentru a preîntâmpina accidentele rutiere. "De aceea nu trebuie să ne mire că în 2009 România a înregistrat 140 de morţi la un milion de locuitori, ceea ce înseamnă 7 morţi pe zi în accidente rutiere. Iar în 2010, au murit 117 oameni la un milion de locuitori în accidente auto, în timp ce în Anglia sau Suedia au fost 25 de morţi pe milion. Astfel, România are printre cele mai negre statistici în privinţa deceselor în accidente auto, la nivelul Uniunii Europene".

CV

- Data şi locul naşterii: 25 Decembrie 1963 - Bârlad

- Cariera

- 1986 - debut în raliuri cu Dacia 1300, iar anul următor participă la numai 2 etape

- 1988 - Şcoala de pilotaj Sergy Pontoise – Franţa

- 1990 Peugeot 205 GTI - victorie în Raliul Avram Iancu.

- 1991 Peugeot 205 GTI - victorie în Raliul României (competiţia naţională).

- 1992 Dacia Liberta - victorie în Raliul Deltei.

- 1995 Audi Quattro S2. Reuşeşte victorii în Raliul Dacia Pitesti, Raliul Avram Iancu, Raliul României (competiţia naţională) şi primul titlu naţional.

- 1996 Toyota Celica 4WD. În primul an cu noua maşină învinge în Raliul Braşovului, Raliul Banatului şi Raliul Dacia Piteşti.

- 1997 Toyota Celica 4WD. Este anul recordului absolut, cu victorii în Raliul Braşovului, Raliul Banatului, Raliul României (etapa europeană), Raliul Dacia Piteşti, Raliul Avram Iancu, Raliul Iaşi, Raliul Harghitei. Cu 7 reuşite din 7 posibile, obţine al doilea titlul naţional.

- 1998 Toyota Celica 4WD. Obţine victorii în Raliul Braşovului, Raliul Banatului, Raliul Clujului, Raliul Dacia Piteşti, Raliul Iaşi, Raliul Harghitei.

- 1999 Toyota Celica 4WD şi Ford Escort RS Cosworth. Reuşeşte victorii în Raliul Braşovului, Raliul Banatului, Raliul Clujului, Raliul Avram Iancu, Raliul Harghitei.

- 2000 Toyota Celica 4WD. Cu 4 succese, în Raliul Siromex - Baia Mare, Raliul Argeşului, Raliul Banatului, Raliul Avram Iancu - Cluj Napoca, obţine al 5-lea titlu naţional.

- 2001 Seat Cordoba WRC Evo2. Câştigă Raliul Braşovului, Raliul Hunedoarei, Raliul României, Raliul Argeşului, Raliul Mânăstirilor, Raliul Banatului, Raliul Avram Iancu. Campion naţional pentru a 6-a oară.

- 2002 Seat Cordoba WRC Evo2. Obţine victorii în Raliul Braşovului, Raliul Siromex, Raliul Banatului, Raliul României, Raliul Sibiului. Campion naţional a 7-a oară - titlul naţional la VTM cu 4 victorii din 4 etape efectuate.

- 2003 Mitsubishi Lancer Evo 7 (PWRC) şi Mitsubishi Lancer Evo 6 (CNR). Participă în 6 etape de campionat mondial PWRC (Suedia, Noua Zeelandă, Grecia, Germania, Australia) şi reuşeşte să marcheze 2 puncte la categoria automobilelor de producţie. Participă la CNR în două etape şi învinge în Raliul Sibiului. Este primul pilot roman care participa la Campionatul Mondial de Raliu un sezon întreg.

- 2004 Skoda Octavia WRC. Revine în campionatul naţional dupa un an de pauză. După numeroase probleme tehnice, învinge în Raliul Banatului şi în Raliul Moldovei. Participă la Raliul Marii Britanii, etapă în Campionatul Mondial.

- 2005 Mitsubishi Lancer Evo 7. Îşi adjudecă trei victorii în Raliul Hunedoarei, Raliul Sibiului şi Raliul Harghitei şi încheie sezonul pe locul doi la general. Participă în Raliul Waldviertel, dar în afara concursului.

- 2006 campion naţional absolut pe o maşină Mitsubishi Lancer EVO 9 şi campion la echipe în cadrul echipei OMV-Petrom Rally Team.

- 2007 Câştigă Raliul "Avram Iancu" de la Cluj în campionatul naţional de raliu. A declarat că se retrage din competiţiile organizate de FRomana de Automobilism Sportiv, la finalul Raliului Avram Iancu de la Cluj.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici