- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
FOCUS: Prezentarea sezonului 2010 al Campionatului Mondial de Formula 1 - Piloţi
Piaţa piloţilor a fost mai agitată ca oricând în această pauză competiţională, cauzele principale ale fenomenului fiiind cooptearea unor noi echipe în F1 după retragerea Toyota şi BMW, trecerea lui Fernando Alonso la Ferrari, a lui Jenson Button la McLaren şi revenirea lui Michael Schumacher.
Michael Schumacher (Imagine: Mediafax Foto/AFP)
Ferrari pusese de mult ochii pe dublul campion mondial Fernando Alonso şi a găsit, la sfârşitul anului trecut, portiţa prin care să-i facă loc spaniolului în rândurile sale. Felipe Massa a fost întotdeauna pe placul şefilor scuderiei, chiar dacă nu a câştigat niciun tilu mondial, astfel că Ferrari a decis să nu-i mai prelungească lui Kimi Raikkonen contractul. Finlandezul, campion mondial cu Ferrari în 2007, a negociat o revenire la McLaren-Mercedes, dar discuţiile au eşuat şi, nedorind să meargă la o echipă care nu se bate la titlu, a ales să părăsească Formula 1 în favoarea Campionatului Mondial de raliuri, competiţie în care concurează pentru Citroen.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Știi cum procedezi duminică, pe 24. Te duci la vot și cauți Trump pe buletin. Cu Nicu și Marcel rămâne cum am stabilit
-
Adrian Sârbu: Ştii cum procedezi duminică, pe 24. Te duci la vot şi cauţi Trump pe buletin. Cu Nicu şi Marcel rămâne cum am stabilit
-
Ciucă: Al doilea zbor privat plătit de Nordis pentru Ciolacu, acum la Madrid. Menţin apelul să se retragă
-
Donald Trusk avertizează că ameninţarea unui război global este „serioasă şi reală”
Astfel, Alonso a provocat o primă mişcare de reaşezare: Renault l-a adus în locul spaniolului pe Robert Kubica de la BMW-Sauber, iar echipa elveţiană l-a cooptat pe pilotul de teste de la McLaren-Mercedes, Pedro de la Rosa.
Decizia echipei Brawn GP de a se despărţi de Jenson Button, pilotul care câştigase, în 2009, titlul mondial individual şi contribuise în mod esenţial la cel al constructorilor, a părut surprinzătoare. Însă după ce team-ul lui Ross Brawn a fost cumpărat de Mercedes, a fost clar că nici Button, nici Rubens Barrichello nu ar fi avut vreo şansă să rămână în noua structură, ce se dorea a fi una majoritar germană.
Mercedes GP a făcut cea mai spectaculoasă mutare, prin angajarea, pentru trei ani, a celui mai titrat pilot din istoria Formulei 1, germanul Michael Schumacher (41 de ani), retras din activitate la sfârşitul anului 2006.
O revenire în competiţii a lui Schumacher ar fi trebuit să aibă loc vara trecută. Germanul ajunsese la un acord cu Ferrari pentru a-i lua locul lui Felipe Massa în cursele rămâse până la finalul anului, după ce pilotul brazilian a fost rănit grav într-un accident produs la MP al Ungariei. În final, Schumacher a fost forţat să renunţe, după ce medicii i-au recomandat să nu-şi reia activitatea, din cauza problemelor la gât pe care le acuza după ce a căzut de pe motocicletă, în februarie 2009, pe un circuit din Spania.
Schumacher, refăcut total acum, va fi coleg la Mercedes cu tânărul Nico Rosberg, fost la Williams, dar şi cu Nick Heidfeld, ultima oară la BMW-Sauber, care va fi pilot de rezervă. Trei germani, într-o echipă germană ce poartă numele Mercedes, iată de ce Button şi Barrichello nu ar fi avut cum să-şi păstreze locurile!
McLaren l-a dat afară pe finlandezul Heikki Kovalainen şi l-a primit în loc pe Button, putându-se lăuda că va alinia la startul Marelui Premiu al Bahrainului, prima etapă a sezonului, o formaţie ce-i are în componenţă pe ultimii doi campioni mondiali (Button - 2009, Lewis Hamilton - 2008).
În ceea ce-l priveşte pe Barrichello, acesta a făcut rocada cu Rosberg şi a trecut la Williams, al doilea pilot al echipei lui "Old Papa Frank" fiind debutantul german Nico Hulkenberg.
Kovalainen a plecat la nou-înfiinţata Lotus, unde îl va avea coechipier pe italianul Jarno Trulli, nevoit şi el să-şi caute echipă după retragerea Toyota. Al doilea pilot care a făcut parte în 2009 din echipa Toyota, germanul Timo Glock, a ajuns tot la o debutantă, Virgin. El va concura alături de brazilianul Lucas Di Grassi, fost pilot de teste la Renault.
În toată această "tectonică", trei echipe vor începe sezonul cu aceeaşi componenţă cu care au încheiat anul 2009: vicecampioana mondială Red Bull, cu Sebastian Vettel şi Mark Webber, "sora" ei mai mică, Toro Rosso, cu Sebastien Buemi şi Jaime Alguresuari, precum şi Force India, cu Adrian Sutil şi Vitantonio Liuzzi.
În acest an, la startul Formulei 1 vor fi prezenţi patru campioni mondiali, Alonso, Schumacher, Hamilton şi Button, dar şi cinci debutanţi, Nico Hulkenberg, Lucas Di Grassi, Karun Chandhok, Bruno Senna şi Vitaly Petrov.
Cel mai cunoscut dintre aceştia este brazilianul Bruno Senna, însă nu neapărat prin performanţele sale, ci mai mult prin legătura sa de rudenie cu unul dintre piloţii emblematici ai Marelui Circ.
Bruno este fiul surorii lui Ayrton Senna, Viviane, şi a semnat anul trecut un contract cu noua echipă Campos Meta, rebotezată Hispania Racing. Născut la 15 octombrie 1983, Bruno Senna a început să concureze în karting de la vârsta de 8 ani, uneori chiar şi în compania unchiului său, Ayrton. După moartea lui Ayrton Senna, survenită la Imola, în 1994, familia i-a interzis timp de zece ani lui Bruno să mai intre pe pistă. El şi-a reluat cariera în 2004, în Formula BMW, după care a concurat în Formula Renault 2.0, în Formula 3 britanică şi ulterior în GP2, unde a înregistrat câteva victorii, dar nu a obţinut niciun titlu. Cel mai bun rezultat al său a fost locul 2 în clasamentul general al GP2, în 2008.
Bruno Senna ar fi trebuit să concureze pentru Honda în 2009, dar a plătit tribut retragerii constructorului japonez din Formula 1. Ross Brawn, care a salvat echipa în ultimul moment, l-a preferat pentru un post de pilot pe brazilianul Rubens Barrichello, mult mai experimentat.
Al doilea pilot al echipei Hispania este tot un debutant, indianul Karun Chandhok, în vârstă de 26 de ani. Chandhok este al doilea indian ce va evolua în Formula 1, după Narain Karthikeyan, care a concurat în 2005, pentru Jordan. În ultimii trei ani, Karun Chandhock a "alergat" în GP2, cea mai bună clasare a sa în ierarhia piloţilor fiind în 2008, locul 10. Cu toate că rezultatele sale nu au fost deosebite, Chandhock este considerat un pilot foarte talentat, fiind sprijinit, printre alţii, de Bernie Ecclestone, patronul drepturilor comerciale ale F1.
Nico Hulkenberg, 22 de ani, este cel mai tânăr dintre cei cinci debutanţi şi, totodată, cel mai titrat dintre aceştia. Şi-a început cariera la vârsta de zece ani, în karting, apoi a impresionat câştigând campionate la fiecare nivel la care a concurat. El este campionul en-titre din GP2, anticamera Formulei 1, chiar la debutul în această competiţie, performanţă ce nu a mai fost realizată până acum decât de Lewis Hamilton şi Nico Rosberg.
La sfârşitul lui 2007, Williams i-a oferit lui Hulkenberg ocazia să testeze o maşină de Formula 1 la Jerez, iar evoluţia sa a fost atât de apreciată încât a fost angajat imediat ca pilot de rezervă. La Jerez, Nico a fost mai rapid decât japonezul Kazuki Nakajima şi doar cu 0,4 secunde mai lent decât Nico Rosberg. Acum, germanul a fost promovat la Williams ca pilot titular, după ce echipa s-a despărţit de Nakajima.
Willi Weber, managerul lui Michael Scumacher, este şi impresarul lui Hulkenberg, fiind convins că tânărul pilot este urmaşul septuplului campion mondial şi că în trei ani acesta va fi la Ferrari.
Vitaly Petrov, în vârstă de 25 de ani, de la Renault, va fi primul rus care va "alerga" în Formula 1. Petrov este un caz special, deoarece nu şi-a început cariera de pilot în karting, cum se obişnuieşte, ci în Cupa Lada (2001). El a căştigat ediţia 2002 a acestei competiţii, treminând pe primul loc toate etapele. În 2003, a trecut în Formula Renault şi în Euro Formula 3000. Un an mai târziu, Petrov s-a întors în Rusia natală şi a evoluat în campionatul Lada Revolution. Din 2006, rusul a concurat în GP2, iar anul trecut a terminat competiţia pe locul doi la general, după Niko Hulkenberg.
Pentru 2010, Sauber, Campos şi Renault l-au peţit pe pilotul rus, câştig de cauză având ultima echipă. Constructorul Renault are planuri mari privind piaţa rusă, aşa că angajarea unui pilot din această ţară nu poate decât să ajute la creşterea expunerii mărcii franceze în Rusia. Mai mult, Lada a încheiat un parteneriat cu Renault F1, care a primit girul premierului Vladimir Putin, existând un interes al ruşilor de a promova acest sport în ţara lor, în scopul organizării unui Grand Prix, în viitor.
Brazilianul Lucas Di Grassi, 25 de ani, fost pilot de teste la Renault, în 2009, va evolua în sezonul ce va începe în acest week-end pentru formaţia Virgin. Di Grassi şi-a început cariera tot în karting şi a mai concurat în Formula 3 şi GP2. În ultimii ani, el a fost o prezenţă constantă în fruntea clasamentelor competiţiei GP2, cel mai bun rezultat fiind realizat în 2007, când a ocupat locul al doilea, după actualul său coechipier de la Virgin, Timo Glock.
Di Grassi este cunoscut şi fanilor români, după ce a participat, anul trecut, alături de Romain Grosjean, la câteva demonstraţii cu monopostul Renault, la Bucureşti şi la Piteşti.
Prima etapă a CM de Formula 1 este programată, în acest week-end, în Bahrain, pe circuitul de la Sakhir.
(Material realizat de Adrian Petculescu, adi.petculescu@mediafax.ro)
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
CANCAN.RO
GANDUL.RO