Piloţii şi oficialii din Formula 1 se aşteaptă la un sezon 2012 echilibrat

Campionatul Mondial de Formula 1 - 2012 programează, în acest week-end, la Melbourne, prima sa etapă, iar piloţii şi oficialii implicaţi în principala competiţie automobilistică se aşteaptă la o ediţie mai echilibrată ca niciodată.

Urmărește
517 afișări
Imaginea articolului Piloţii şi oficialii din Formula 1 se aşteaptă la un sezon 2012 echilibrat

REPORTAJ: Piloţii şi oficialii din Formula 1 se aşteaptă la un sezon 2012 echilibrat (Imagine: Arhiva Mediafax Foto/AFP)

După un an 2011, în care 12 victorii (11 pentru Sebastian Vettel şi una Mark Webber) din 19 posibile şi ambele titluri mondiale, piloţi şi constructori, au "intrat" în palamaresul Red Bull, toată lumea speră acum ca echilibrul şi spectacolul să se întoarcă în Marele Circ.

În această iarnă, echipele au tras linie şi au luat aproape totul de la zero cu încrederea că vor obţine mai mult de la noul sezon.

Testele din pauza competiţională nu oferă întotdeauna o imagine clară a stadiului în care se află fiecare echipă, dar în urma lor pot fi trase câteva concluzii.

"Impresia este că Red Bull continuă să fie în faţă, dar McLaren şi Mercedes sunt mai aprope de ei ca altădată. Nu este prea clar unde se află Ferrari, dar nu ar trebui neglijaţi", este de părere David Coulthard, fost pilot de Formula 1, acum comentator TV.

Cei de la McLaren spun că situaţia de anul trecut nu se va repeta sezonul acesta, deoarece celelalte echipe au redus distanţa faţă de campiona mondială en-titre.

"Vestea proastă este că nu arătăm a fi într-o poziţie dominantă. Vestea bună este că nici ceilalţi nu sunt. Cred că ne putem bate la titlu anul acesta", a declarat managerul echipei McLaren-Mercedes, Martin Whitmarsh.

La rândul său, Ross Brawn, conducătorul Mercedes GP, spune că nu poate prezice echipa cea mai în formă în acest moment, dar este sigur că grila s-a strâns mult faţă de anul trecut. "Cred că vom avea cu adevărat un sezon interesant. Mă aştept la un început strâns de sezon cum nu am mai avut de câţiva ani. Cei de la Red Bull au rămas competitivi, McLaren este aproape şi nici noi nu stăm rău. Cred că sunt cinci sau şase echipe atât de apropiate cum nu am mai văzut demult".

Şi Mark Gillan, inginer la Williams, împărtăşeşte părerea generală: "Pare că întreaga grilă s-a mişcat în sensul de apropiere. Va fi o luptă grea".

Într-un moment în care majoritatea echipelor este optimistă înaintea startului, Ferrari lasă impresia că se zbate să-şi găsească ritmul. După ce a sacrificat partea a doua a sezonului trecut cu scopul de a pune în practică un proiect mai agresiv pentru 2012, Ferrari pare a fi în criză când mai sunt câteva zile până la debutul competiţiei.

Directorul tehnic Pat Fry recunoaşte că un loc pe podium în Australia pare un obiectiv îndepărtat pentru scuderia care anul trecut a încheiat pe locul trei în clasamentul constructorilor, după Red Bull şi McLaren-Mercedes.

"Sunt dezamăgit de nivelul nostru de performanţă în acest moment. Cred că mai avem mult de muncit", a spus Fry.

"Au fost câteva teste şi din nefericire au fost în public. Ar trebui să mai aşteptăm înainte de a trage concluzii cu privire la lupta pentru titlu. Potrivit piloţilor, F2012 are nişte elemente negative, dar şi unele pozitive. Problemele au fost identificate şi sper să fie rezolvate în timp util", a declarat, la rândul său, preşedintele scuderiei, Luca di Montezemolo.

Ca în fiecare an, regulamentele tehnic şi sportiv au suferit câteva modificări. Schimbările în regulamentul tehnic nu sunt numeroase, dar sunt importante. Evacuarea gazelor arse prin difuzorul spate, ce îmbunătăţea apăsarea aerodinamică a monoposturilor, a fost interzisă pentru acest sezon. Ca rezultat, poziţia eşapamentului maşinilor este mai ridicată ca anul trecut.

De asemenea, s-a renunţat la alimentarea motorului în timpul în care pilotul avea ridicat piciorul de pe acceleraţie, ce avea darul să creeze un flux de gaze de eşapament şi atunci când pedala nu era apăsată. Mai multe echipe au folosit evacuarea gazelor prin difuzorul spate în 2011, iar cele mai bune rezultate le-a obţinut Red Bull, campioana mondială.

Apoi, din motive de securitate a piloţilor, botul monoposturilor o fost coborât în dreptul cockpitului, dând naştere unor maşini cu o înfăţişeare mai puţin plăcută ochiului. La capătul din faţă al cockpitului, înălţimea a fost păstrată la 625 mm, dar în următorii 150 mm botul trebuie să ajungă la o înălţime maximă de 550 milimetri. A rezultat o denivelare ce conferă un aspect de nas coroiat la majoritatea maşinilor. Specialiştii de la BBC l-au numit cioc de ornitorinc. Scopul acestei modificări a fost de a evita ca maşinile să aibă tendinţa de "a decola" şi de a reduce posibilitatea de a percuta cockpitul altui monopost la un impact frontal.

Această soluţie tehnică este întâlnită la majoritatea maşinilor lansate pentru 2012, mai puţin la McLaren-Mercedes.

În ceea ce priveşte regulamentul sportiv, FIA a adus clarificări cu privire la mişcările pe care un pilot le poate face cu monopostul pe pistă pentru a-şi apăra poziţia. Astfel, pilotul are voie doar o dată să-şi schimbe direcţia şi să-l blocheze pe cel care atacă, apoi la următoarea manevră trebuie să lase loc cel puţin o distanţă egală cu o lăţime de maşină faţă de marginea pistei.

Când cursa este neutralizată cu safety-car-ul, monoposturile întârziate cu cel puţin un tur vor avea dreptul să depăşească maşina de siguranţă şi să se posteze în spatele plutonului, pentru a nu-i încurca pe piloţii din frunte. Această regulă a fost introdusă în 2007, dar fusese eliminată în 2009.

Totodată, un Grand Prix suspendat din diferite motive poate avea o durată maximă de patru ore.

Prima etapă a CM de Formula 1 va avea loc duminică, de la ora 08.00, pe circuitul Albert Park in Melbourne. Calificările sun programate o zi mai devreme, de la aceeaşi oră.

(Material realizat de Adrian Petculescu, adi.petculescu@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici