Angajaţii stresaţi de şefi riscă să se îmbolnăvească de inimă

Şefii răi contribuie nu doar la instaurarea unui climat stresant la locul de muncă, ci şi la creşterea ratei de maladii cardiace în rândurile angajaţilor, potrivit unui studiu al cercetătorilor suedezi publicat în Occupational and Environmental Medicine, informează bbc.co.uk .

Urmărește
34 afișări
Imaginea articolului Angajaţii stresaţi de şefi riscă să se îmbolnăvească de inimă

Angajaţii stresaţi de şefi riscă să se îmbolnăvească de inimă (Imagine: Mediafax Foto)

Echipa medicilor suedezi a descoperit o asociere puternică şi direct proporţională între managementul defectuos şi riscul crescut de infarct şi alte maladii cardiace, în urma acestui studiu, efectuat pe un eşantion de peste 3.000 de angajaţi.

În plus, efectul poate avea efecte cumulative - riscul de apariţie a maladiilor cardiace este cu atât mai mare cu cât angajatul lucrează mai mulţi ani pentru aceeaşi companie.

Experţii susţin că sentimentele de subapreciere şi lipsă de sprijin la locul de muncă pot să producă mult stres, care adeseori se traduce prin obiceiuri nesănătoase, precum fumatul, factor marcant în declanşarea bolilor cardiace.

Studiile precedente au demonstrat că şefii nedrepţi contribuie la creşterea tensiunii arteriale a angajaţilor lor, hipertensiunea arterială conducând invariabil la diverse maladii cardiace.

Cel mai recent studiu în domeniu a fost realizat de cercetătorii de la Institutul Karolinska şi Universitatea din Stockholm, care au monitorizat starea de sănătate a peste 3.000 de angajaţi bărbaţi, cu vârste cuprinde între 19 şi 70 de ani, care au lucrat în diferite zone ale oraşului Stockholm, pe o perioadă de un deceniu.

În timpul acestei monitorizări de durată, au fost înregistrate 74 de cazuri de infarct fatal sau vindecabil, de anghină pectorală acută sau decese provocate de maladii cardiace.

Toţi participanţii au fost rugaţi să evalueze stilul de conducere al managerilor lor, în funcţie de anumite competenţe precum "claritatea stabilirii obiectivelor pentru angajaţi" sau "comunicare şi feeback".

Angajaţii care lucrau în firmele conduse de echipele manageriale cu cele mai mici scoruri (implicit incompetente) au înregistrat un risc cu 25% mai mare de a se îmbolnăvi de o maladie cardiacă. Angajaţii care lucrează pentru aceeaşi firmă pentru o perioadă mai mare de patru ani sunt expuşi unui risc cu 64% mai mare de a se îmbolnăvi.

Cercetătorii au descoperit că aceste concluzii sunt valabile indiferent de nivelul educaţional, social, al veniturilor, programul de lucru şi stilul de viaţă, precum dependenţa de fumat, sedentarismul sau alţi factori care provoacă apariţia maladiilor cardiace, ca hipertensiunea arterială şi diabetul.

Specialiştii, printre care s-au aflat şi experţi de la University College din Londra şi Finnish Institute of Occupational Health, au declarat că această relaţie cauză- efect, atunci când este confirmată, ar trebui să-i determine pe manageri să încerce să limiteze rata maladiilor cardiace în rândul angajaţilor lor. Cercetătorii au sugerat ca managerii trebuie să le stabilească angajaţilor nişte obiective clare şi să le acorde suficientă autonomie în atingerea obiectivelor.

"O relaţie de serviciu bună şi clară cu managerul tău poate să te protejeze contra maladiilor cardiace", a concluzionat Cathy Ross, specialist cardiolog la British Heart Foundation.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici