ATV-ul european Jules Verne şi-a încheiat cu succes misiunea în spaţiu

ATV-ul Jules Verne, prima navetă cargo europeană automatizată complet, care s-a conectat la Staţia Spaţială Internaţională (ISS) pe 3 aprilie, a intrat în atmosfera Pământului luni, după care s-a dezintegrat deasupra Oceanului Pacific.

Urmărește
83 afișări
Imaginea articolului ATV-ul european Jules Verne şi-a încheiat cu succes misiunea în spaţiu

ATV-ul european Jules Verne şi-a încheiat cu succes misiunea în spaţiu (Imagine: Mediafax Foto)

Finalul operaţiunilor a fost marcat cu aplauze la Centrul naţional de studii spaţiale (CNES) din Toulouse, în sud-vestul Franţei, unde s-au reunit responsabili ai misiunii şi jurnalişti. Tehnicienii implicaţi în misiune au sărbătorit succesul, trei dintre aceştia afişând pancarte cu textul "Bye, bye, Jules".

ATV-ul a început să se dezintegreze când a ajuns la o altitudine de 80 de kilometri. Dezintegrarea a avut loc în cascade, până când ATV-ul a coborât în Oceanul Pacific. Aproximativ 200 de fragmente din ATV, cu dimensiuni pornind de la un centimetru la 200 de kilograme, au ajuns în Oceanul Pacific, la aproximativ 2.500 de kilometri la est de Noua Zeelandă, la 6.000 de kilometri la vest de Chile şi la 2.500 de kilometri la sud de Tahiti, potrivit lui Mike Steinkopf, responsabilul misiunii de întoarcere a ATV-ului, din partea Agenţiei Spaţiale Europene (ESA).

La desprinderea de ISS, pe 9 septembrie, ATV-ul era încărcat cu 900 kilograme de deşeuri solide şi 264 de kilograme de ape uzate. La intrarea în atmosferă, Jules Verne cântărea încă aproximativ 13 tone.

Naveta cargo europeană automatizată complet, capabilă să transporte 9 tone de provizii, materiale, apă şi combustibili, a fost lansată pe 9 martie, cu ajutorul unei rachete Ariane 5, de la baza din Kourou, Guyana Franceză. ATV-ul s-a conectat la ISS pe 3 aprilie.

Până recent, pentru aprovizionarea ISS se utilizau doar navete cargo ruseşti Progress, cu dimensiuni de trei ori mai mici decât a ATV-ului european, şi navete spaţiale americane.

ATV-ul, care mai are funcţia de a corecta orbita ISS, ce coboară din cauza atmosferei reziduale din spaţiu, la o înălţime de 350 de kilometri deasupra Pământului, este primul dintr-o serie de cinci care urmează să fie utilizate pe ISS. Vehiculul a fost construit de Astrium, o filială a grupului european EADS. Partea mecanică a sistemului de conectare la ISS a ATV-ului a fost realizată de ruşi, cu ajutorul tehnologiei utilizate de 30 de ani pentru navetele cargo Progress, în schimb sistemul electronic a fost conceput de companii europene partenere programelor ATV.

Construcţia ATV-ului Jules Verne a costat 1,3 miliarde de euro.

Următoarele ATV-uri (Automated Transfer Vehicle) vor fi indispensabile pentru funcţionarea ISS după 2010, când NASA va retrage din circulaţie cele trei navete spaţiale ale sale.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici