Gazele de eşapament de la motoarele diesel cauzează cancer la plămâni

Gazele de eşapament de la motoarele diesel au fost clasate printre factorii cancerigeni pentru om, de către Centrul Internaţional de Cercetare privind Cancerul (CIRC/IARC), agenţia pentru cancer a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS).

Urmărește
2494 afișări
Imaginea articolului Gazele de eşapament de la motoarele diesel cauzează cancer la plămâni

Gazele de eşapament de la motoarele diesel cauzează cancer la plămâni (Imagine: Shutterstock)

În 1988, CIRC, cu sediul la Lyon, în Franţa, a clasat emisiile motoarelor diesel printre posibilii cancerigeni pentru om (grupa 2A), aminteşte CIRC, la finalul unei reuniuni de lucru care s-a încheiat marţi.

Experţii reuniţi la Lyon au apreciat că există în prezent suficiente dovezi care arată că o expunere la gazele de eşapament ale motoarelor diesel este asociată cu un risc crescut de cancer la plămâni, pentru a clasa aceste emisii în grupul cancerigenilor siguri pentru om (Grupa 1).

"Dovezile ştiinţifice sunt de necombătut, iar concluziile grupului de lucru au fost unanime: emanaţiile motoarelor diesel cauzează cancer la plămâni", a declarat doctorul Christopher Portier, care prezida grupul de lucru.

"Dat fiind impactul adiţional pentru sănătate al particulelor diesel, expunerea la acest amestec chimic trebuie redusă în toată lumea", a adăugat el.

Populaţii importante sunt expuse zilnic în lume la emisiile motoarelor diesel, nu doar de la vehiculele rutiere, ci şi de la alte mijloace de transport (trenuri regionale în Franţa, nave etc.) şi de generatoare de electricitate, aminteşte CIRC.

Pe de altă parte, grupul de lucru a conchis că gazele de eşapament de la motoarele pe benzină sunt "posibili cancerigeni pentru oameni (Grupa 2B)", un calificativ "fără schimbare de la precedenta evaluare, în 1989".

Începând din 1971, peste 900 de agenţi au fost evaluaţi, dintre care peste 400 au fost clasaţi drept cancerigeni sau potenţial cancerigeni pentru om.

Favorizat de o politică fiscală avantajoasă, motorul diesel s-a dezvoltat puternic în Franţa. El echipează aproape 60 la sută din parcul automobilistic în prezent, faţă de 25 la sută în 1995.

Cunoscut ca fiind mai bun pentru climat decât motorul pe benzină pentru că generează mai puţin dioxid de carbon la kilometru, motorul diesel emite în schimb particule fine.

Aceste particule, emise de asemenea de încălzirea pe lemn şi de industrie, ar fi în Franţa la originea a circa 42.000 de decese premature în fiecare an, potrivit Ministerului Mediului.

Motorul diesel emite de asemenea un gaz, dioxidul de azot (NO2), responsabil de boli respiratorii şi cardiovasculare.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici