- Home
- Ştiinţă-Sănătate
- BUCUREŞTI, (06.12.2013, 16:12)
Hipnoza autostrăzii. La ce pericole se expun şoferii care conduc pe distanţe lungi
Oamenii de ştiinţă o listează "hipnoza autostrăzii" printre cauzele accidentelor la care nu se observă urme de frânare.
Urmărește
6928 afișări
Hipnoza autostrăzii. La ce pericole se expun şoferii care conduc pe distanţe lungi. (Imagine: Mircea Roşca / Mediafax Foto)
Conductorul trenului care a deraiat săptămâna trecută, la New York, cauzând moartea a patru persoane, a fost afectat de "hipnoza auostrăzii", după spusele lui. "Ştiu că nu îmbunătăţeşte situaţia cu nimic, dar nu a existat nicio intenţie criminală. E vorba despre fenomenul care îi afectează şi pe şoferi, care conduc şi se uită la marcajele rutiere. Priveşti înainte şi vezi doar şine, şine, şine care parcă nu se mai sfârşesc şi îţi pierzi perspectiva", spune Anthony Bottalico, şeful sindicatului din care făcea parte conductorul.
"E ceea ce experimentăm ca şoferi atunci când nu ne amintim ultimele câteva secunde ale călătoriei", spune Paul Watters de la Automobile Association in the UK, asociaţia automobiliştilor din Regatul Unit, conform bbc.co.uk. Se pare că se întâmplă mai ales în timpul drumurilor bine cunoscute, pe care le facem foarte des, sau a călătoriilor lungi pe autostradă, atunci când nu trebuie să fim atenţi la semne de circulaţie sau la traseu. "E un sentiment straniu, nu înseamnă neapărat că nu eşti atent, dar eşti într-o stare oarecum diferită. Nu cred că determină obligatoriu producerea unor accidente de circulaţie, dar şoferii afectaţi nu sunt complet concentraţi la sarcina pe care o au de îndeplinit, aşa că recomandăm să nu vă lăsaţi luaţi de val", adaugă el.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Lasconi anunţă o întâlnire cu Nicuşor Dan: Nu văd cum aş putea să mă răzgândesc
-
Vladimir Ciorbă, patronul Nordis, reacţie la implicarea sa în reţinerea primarului din Sinaia/ „Încă din vara anului trecut am depus numeroase sesizări către DNA şi alte organe competente"
-
Daniel David: Avem o problemă foarte mare cu numărul de profesori
"Hipnoza autostrăzii nu este neapărat un semn al oboselii, nu înseamnă că şoferul urmează să adoarmă", spune Jim Horne, de la Sleep Research Centre, Centrul de Cercetare a Somnului, de la Universitatea Loughborough. "E ca şi când ai citi ziarul dimineaţa, la micul dejun, dar nu asimilezi foarte bine informaţia, pentru că eşti atent la discuţiile din bucătărie", adaugă el.
"Şofatul pe distanţe lungi poate determina creierul să se comporte ca atunci când se află într-o stare de meditaţie", spune Stuart Robertson, hipnoterapeut din Edinburgh, care este specializat în tratarea şoferilor. "După părerea mea, şoferii se află într-o stare relaxată, dar dacă un câine ar sări în faţa maşinii, spre exemplu, conducătorul auto ar reacţiona la fel de repede ca într-o situaţie normală, sau chiar mai repede, pentru că subconştientul său este în continuare concentrat la ce se întâmplă în mediul înconjurător", crede el.
Joshua Maxwell, inginer ergonomie la Hyundai-Kia, în Michigan, nu este însă de acord cu părerea lui Robertson. "Şoferii afectaţi au timpi de reacţie mult mai lenţi", spune inginerul, care realizează un studiu în cadrul căruia măsoara activitatea cerebrală a şoferilor, pentru dezvoltarea unui sistem de avertizare în caz de pericol.
"Hipnoza autostrăzii ar putea să fie explicaţia pentru unele dintre accidentele la care nu găsim urme de frânare", spune şi Peter Rogers, de la Institute of Advanced Motorists, o organizaţie care are ca scop îmbunătăţirea standardelor rutiere şi promovarea siguranţei în trafic. Rogers crede că şi dezvoltarea sistemelor electronice de asistenţă contribuie la apariţia acestei probleme.
Citește pe www.zf.ro: Pentru companiile austriece, Ungaria a devenit un vis urât. Strabag a intrat în colimatorul guvernului maghiar prin greşelile făcute la construcţia autostrăzii M30, care leagă Miskolc şi Košice. Tronsonul trebuie demolat în totalitate şi consolidat
Citește pe www.zf.ro: Unul dintre cele mai vechi business-uri din lume. În România, companiile se bat să câştige loc
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Pentru companiile austriece, Ungaria a devenit un vis urât. Strabag a intrat în colimatorul guvernului maghiar prin greşelile făcute la construcţia autostrăzii M30, care leagă Miskolc şi Košice. Tronsonul trebuie demolat în totalitate şi consolidat
Cu ultimii bani şi-a cumpărat o mină abandonată care nu părea să aibă niciun viitor. Acum are o avere colosală de 200 de milioane de dolari
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Noua regulă pentru românii care nu locuiesc la ADRESA din buletin. Ce e obligatoriu să faci din ianuarie 2025 și de ce acte ai nevoie
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe
ŞTIRILE ZILEI
-
astăzi, 22:54
Live text Războiul din Ucraina, ziua 1065. Pentagonul confirmă că suspendarea ajutorului extern de către Trump nu afectează sprijinul militar pentru Ucraina / Şeful NATO cere SUA să continue înarmarea Ucrainei şi promite sprijin financiar european / Zelenski: „Trump trebuie să iasă victorios în încheierea războiului din Ucraina”
-
astăzi, 22:44
Imaginile din satelit arată construcţii militare israeliene în zona demilitarizată de lângă Siria