- Home
- Ştiinţă-Sănătate
- (09.05.2023, 08:54)
- Mihaela Ionita
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Testul de sânge care arată dacă un şofer care a provocat un accident a fost afectat de lipsa somnului
- Un test de sânge care să măsoare dacă un şofer care a provocat un accident a fost afectat de lipsa somnului ar putea fi disponibil în termen de doi ani, facilitând astfel legiferarea împotriva şoferilor somnoroşi sau a angajatorilor acestora.
- În exclusivitate: Cercetarea vine pe fondul dovezilor că a conduce cu mai puţin de cinci ore de somn este la fel de periculos ca şi conducerea sub influenţa alcoolului.
Urmărește
985 afișări
Testul de sânge care arată dacă un şofer care a provocat un accident a fost afectat de lipsa somnului
Cercetarea, finanţată de Biroul pentru Siguranţă Rutieră al guvernului australian, vine în contextul în care există noi dovezi care sugerează că, în multe ţări, condusul cu mai puţin de cinci ore de somn este la fel de periculos ca şi depăşirea limitei legale de alcoolemie la volan.
De asemenea, ar putea oferi o "linie de demarcaţie" care ar putea permite urmărirea penală a persoanelor care conduc în stare de oboseală, lucru pe care mulţi experţi în somn îl solicită, potrivit The Guardian.
„Trebuie să existe un sistem care să verifice dacă cineva a dormit suficient, pentru că ar putea pune în pericol viaţa altor persoane", a declarat profesorul Steven Lockley, expert în somn de la şcoala medicală Harvard, care consiliază Nasa cu privire la siguranţa somnului.
Prof. Clare Anderson, de la Universitatea Monash, din Melbourne, Australia, care conduce eforturile de dezvoltare a unui test bazat pe sânge, a declarat: „Dacă ne uităm la principalele cauze de mortalitate pe şosea, alcoolul este una dintre ele, viteza este alta, iar oboseala este una dintre ele. Dar chiar dacă soluţia pentru oboseală este destul de simplă, şi anume să dormim mai mult, capacitatea noastră de a o gestiona este afectată deoarece nu avem instrumente pentru a o putea monitoriza, aşa cum facem cu alcoolul”.
Cum funcţionează testul
Echipa lui Anderson a identificat cinci biomarkeri în sânge care pot detecta dacă cineva a fost treaz timp de 24 de ore sau mai mult cu o precizie de peste 99%.
„Unele dintre ele sunt lipide, altele sunt produse în intestin, aşa că provin din diferite părţi ale corpului - ceea ce este interesant, deoarece somnul este implicat într-o serie de probleme de sănătate diferite. Dar nu sunt metaboliţi care sunt implicaţi în lucruri precum cofeina sau anxietatea sau adrenalina, care ar putea fi afectate dacă cineva a fost implicat într-un accident de maşină”.
Studiile de urmărire efectuate în condiţii mai apropiate de situaţiile din lumea reală au indicat, de asemenea, că aceşti biomarkeri pot detecta dacă cineva a dormit sau nu. „Obţinem încă o precizie de aproape 90% în ceea ce priveşte capacitatea de a detecta pierderea somnului, ceea ce este destul de ridicat având în vedere toate lucrurile care se întâmplă în viaţa oamenilor dincolo de somn", a spus Anderson.
Sunt necesare lucrări suplimentare pentru a valida markerii şi pentru a investiga dacă aceştia pot cuantifica dacă cineva a dormit, de exemplu, cinci ore sau doar două ore.
Anderson crede că un test de sânge medico-legal pentru depistarea lipsei de somn, care ar putea fi efectuat în paralel cu testele existente de depistare a drogurilor şi a alcoolului în cazul în care cineva este dus la spital după un accident de maşină, ar putea fi gata în doar doi ani.
Cercetarea, finanţată de Oficiul pentru Siguranţă Rutieră, reprezintă un pas spre acest obiectiv. Sprajcer şi colegii săi au pus în comun rezultatele a 61 de studii de laborator şi de teren pentru a determina un punct sub care ar putea fi posibil din punct de vedere legal să se afirme că o persoană este în stare de ebrietate din cauza oboselii.
De câte ore de somn este nevoie
„Pe baza meta-analizei noastre, se pare că între patru şi cinci ore de somn ar fi un loc rezonabil pentru a trasa această linie în nisip", a declarat Sprajcer, ale cărei concluzii sunt publicate în Nature and Science of Sleep. „În Australia, şi în multe ţări, concentraţia de 0,05% de alcool în sânge este limita legală de conducere, unde observăm aproximativ o dublare a riscului de accident de maşină. Sub aproximativ cinci ore de somn anterior este, de asemenea, locul în care observăm, de asemenea, acea dublare aproximativă a riscului, în comparaţie cu persoanele bine odihnite”.
Organizaţiile britanice pentru siguranţa rutieră au salutat dezvoltarea biomarkerilor pentru detectarea somnolenţei. Sonya Hurt, director executiv al Road Safety Trust, a declarat: „Oboseala şoferilor este o problemă semnificativă şi serioasă. Statisticile guvernamentale arată că, în 2021, 467 de persoane au fost ucise sau grav rănite în coliziuni în care oboseala a fost notată ca factor contributiv. Prin urmare, orice activitate de reducere a impactului lipsei de somn este binevenită, deoarece ne străduim să îmbunătăţim siguranţa rutieră şi să salvăm vieţi”.
„A avea un test rutier pentru oboseală ar fi un instrument util pentru aplicarea legii. Cu toate acestea, un astfel de test nu ar exclude responsabilitatea individuală a şoferului. Oboseala nu apare instantaneu, ci este o acumulare treptată. Este esenţial să dormiţi suficient înainte de a conduce şi să fiţi conştienţi de vârfurile de oboseală - de obicei, între orele 2-4pm şi 2-6am”.
Departamentul pentru Transporturi din Marea Britanie a declarat: „Şoferii au responsabilitatea de a se asigura că sunt treji şi atenţi pe drum şi ar trebui să se odihnească atunci când se simt obosiţi. Guvernul nu ia în considerare acest tip de testare, dar luăm întotdeauna în considerare noi idei pentru a face drumurile noastre mai sigure”.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Azi, în Sfânta zi a Crăciunului, poate știi de ce Iisus Hristos nu s-a născut român
-
Ciolacu publică facturile pentru zborurile private la Nisa în ziua de Crăciun
-
Pericol în Constanţa: Elicea unei eoliene se învârte necontrolat aproape de un cămin de bătrâni
-
Care sunt cei şapte magnifici care au salvat bursa din Germania şi au sfidat crizele anul acesta
Citește pe alephnews.ro: Adrian Sârbu: Klaus Iohannis, cel care a nesfințit Calendarul Alegerilor Prezidențiale la români, ți-a rebotezat Ignatul: Ziua Renașterii Porcilor
Citește pe www.zf.ro: S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Cum poate România să ajungă o forţă în regiune şi să lase în urmă toţi vecinii
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Nava rusă scufundată a fost victima unui „act de terorism”, susține compania proprietară. Care este adevărul din spatele misiunii secrete în Siria?
S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Warren Buffett a spus cândva că o casă poate să fie un coşmar dacă ochii cumpărătorului sunt mai mari decât portofelul său. Totuşi, crede că investiţia sa de 31.500 de dolari este una dintre cele mai bune
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Chef Florin Dumitrescu a dezvăluit secretul! Ce face în fiecare an, de Crăciun + ce spun fiicele sale despre jurizarea de la MasterChef
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe