Vorbitul cu bebeluşii poate ajuta la modelarea structurii creierului lor – studiu
Acum, cercetătorii spun că au descoperit o relaţie între cantitatea de discursuri ale adulţilor la care sunt expuşi copiii şi concentraţia unei substanţe din creier, cunoscută sub numele de mielină, care înconjoară nervii şi face ca semnalele să fie mai eficiente.
„Cred că mesajul de reţinut este: vorbiţi absolut cu copiii voştri. Şi contează”, a declarat autorul principal, profesorul John Spencer de la Universitatea East Anglia. „Ceea ce este destul de izbitor aici este că modelează literalmente structura creierului”.
Scriind în Journal of Neuroscience, Spencer şi colegii săi descriu cum au folosit un dispozitiv montat în interiorul unei veste pentru a înregistra cantitatea de vorbire la care au fost expuşi acasă 87 de copii în vârstă de aproximativ şase luni şi 76 în vârstă de aproximativ 30 de luni, potrivit The Guardian.
Echipa a înregistrat 6.208 ore de date despre limbaj, constatând că copiii cu mame mai educate au fost expuşi la o cantitate mai mare de vorbire a adulţilor şi au produs ei înşişi mai multe vocalize.
Echipa a invitat apoi 84 dintre copii în spital, unde au adormit într-o cameră specială, liniştită.
„Odată ce copiii au adormit, practic ne-am strecurat ca nişte ninja şi am ridicat copilul, l-am pus pe un cărucior şi l-am transportat în camera de scanare RMN”, a spus Spencer.
Echipa a folosit apoi scanările RMN pentru a măsura cantitatea de mielină din creierul copiilor.
Pe măsură ce creierul se dezvoltă, cantitatea de mielină creşte. Cu toate acestea, echipa a constatat că, în cazul copiilor de 30 de luni, cantităţi mai mari de vorbire la adulţi au fost asociate cu cantităţi mai mari de mielină în căile legate de limbaj din creier.
În schimb, în cazul copiilor de şase luni, cantităţile mai mari de vorbire a adulţilor au fost asociate cu concentraţii mai mici de mielină.
În timp ce acesta din urmă a fost neaşteptat, Spencer a spus că o posibilă explicaţie este că impactul vorbirii depinde de stadiul de dezvoltare a creierului.
„Când ai şase luni, mai multă informaţie este bună. Dar în acel moment, creierul tău creşte masiv şi ai parte de această creştere masivă de noi neuroni”, a spus el. „Deci, inputul vine şi poate ajuta la prelungirea acelei perioade de creştere a creierului”.
Dar, a remarcat Spencer, la 30 de luni creierul se află într-o stare diferită. „Acum, începe să reducă o parte din creşterea celulară, să formeze conexiuni specifice şi aici intervine mielina. Aşa că acum inputul începe să ajute la structurarea mielinei”, a spus el.
Cercetătorii adaugă că asocierile pentru ambele grupe de vârstă au fost mai puternice, cel puţin în emisfera dreaptă a creierului, în cazul copiilor cu mame cu un nivel de educaţie mai ridicat.
Spencer a declarat că acum sunt necesare mai multe cercetări, adăugând că nu este încă clar cât de puternic sunt legate rezultatele echipei de rezultatele la copii.