Silviu Predoiu explică într-un text publicat pe pagina personală de Facebook cum a apărut news fatigue odată cu izbucnirea epidemiei de coronavirus: de la indicaţiile de a ne spăla des pe mâini, la informaţiile despre transmiterea virusului prin încălţăminte, apoi prin pungile de cumpărături şi haine. Toate aceste informaţii au dus la o agresare psihologică a publicului cu informaţii negative, care ţintesc siguranţa stării sale de sănătate şi care are, în final, are asupra sa două efecte: creează sentimentul de neputinţă, la pachet cu disperarea şi frica, sau duce la apariţia indiferenţei.
Silviu Predoiu spune că ambele efecte sunt la fel de periculoase deoarece duc la abandon, defetism, ignorarea normelor de protecţie şi, pentru a le face faţă, ne oferă câteva sfaturi despre cum să triem informaţiile pentru a ne proteja sănătatea mentală.
Prezentăm integral textul publicat de Silviu Predoiu:
“Opinii, ştiri, idei, aprecieri, păreri, verdicte, interdicţii, recomandări, limitări, decizii, statistici, breaking news. Multe, prea multe, foarte multe şi mai ales, toate, dar toate, pe unul şi acelaşi subiect. Le găsim peste tot, vin către noi, chemate sau nu, din ecranele televizoarelor, calculatoarelor, laptop-urilor, tabletelor, telefoanelor, sunt majoritare în puţinele publicaţii tipărite ce au mai rămas pe piaţă, le auzim pe posturile de radio, le vedem pe bannerele publicitare, etc.
Graniţa dintre suficientă informare şi suprainformare este foarte subţire, iar preţul pentru trecerea acesteia este plătit în creşterea, uneori dramatică, a stării noastre de anxietate. Cu ceva timp în urmă încercam să explic cuiva, care îmi spunea că organizează lunar instruiri pe teme de cyber security pentru personalul firmei sale, ce înseamnă
Ei bine, există şi
Agresarea fără măsură a publicului cu informaţie, preponderent negativă, despre o amenintare, conduce în final, în cele mai multe dintre cazuri, la două situaţii. Prima este reprezentată de consolidarea unui sentiment acut de neputinţă care, inevitabil, vine la pachet cu disperarea, cu frica. Cea de a doua este reprezentată de apariţia indiferenţei, de adoptarea unei atitudini de genul lui
Dincolo de orice îndoială, este cert faptul că un om informat este un om mai protejat, dar la fel de cert este şi faptul că o persoana agresată informaţional este mai anxioasă, mai panicată şi, prin urmare, mai vulnerabilă.
Nu ne putem aştepta ca numărul de informaţii despre prezenta ameninţare să scadă, dimpotrivă, cu diferite motivaţii, de la obligaţii de serviciu, la interese strict financiare şi până la cel mai pur altruism oamenii, oficiali, jurnalisti, bloggeri, specialişti, etc, vor continua să împărtăşească opinii, ştiri, idei, aprecieri, păreri, verdicte, interdicţii, recomandări, limitări, decizii, statistici, breaking news.
Rămâne ca noi, cei aflaţi la