1. Cum e evoluat evenimentul Mastering the Music Business de la prima ediţie din 2016 şi până acum?
Anca Lupeş: A evoluat foarte frumos! De la o ediţie de două zile cu 12 speakeri din care trei internaţionali, am ajuns la trei zile cu 100 de speakeri dintre care 28 din Europa, SUA şi Canada, plus un festival de showcase tot de trei zile cu 18 trupe din România şi alte 12 ţări. Tematica este mult mai diversă, în acest an avem o zi întreagă dedicată workshop-urilor (6 septembrie) şi două zile de dezbateri şi prezentări (7 şi 8 septembrie). Mai mult, am organizat şi un eveniment extra-conferinţă: MMB Sync Camp – o sesiune de compoziţie pentru muzică dedicată sincronizărilor (pentru spoturi video, film etc) pe care o organizăm în parteneriat cu Hahaha Production şi la care vor participa şi trei producători muzicali de renume internaţional. În plus, pentru a ajuta tinerii artişti sau antreprenori am introdus programul Meet The Experts în care tinerii s-au putut înscrie pentru discuţii private faţă în faţă cu experţi participanţi la conferinţă. De asemenea, fiecare trupă din showcase a primit un mentor care îi va ghida prin conferinţă, îi va prezenta altor speakeri şi participanţi şi va încerca să adune cât mai mulţi profesionişti relevanţi la scenă în timpul recitalului trupei respective.
2. Care ediţie dintre cele de până acum a avut cel mai mare succes?
Anca Lupeş: Cea mai de succes ar fi fost ediţia din 2020 dar care, din păcate, a trebuit să fie anulată cu o săptămână înainte de a începe, din cauza izbucnirii pandemiei de Covid-19. Însă ediţia cu cea mai bună energie a fost cea din 2021, pentru că a fost prima dintre conferinţele europene de gen care a avut loc în persoană şi lumea a fost extrem de bucuroasă să se revadă şi să povestească după o pauză atât de lungă şi de rea.
3. Ce artişti de renume au fost prezenţi la MMB?
Anca Lupeş: De-a lungul anilor am avut ca speakeri artişti locali extrem de relevanţi, cum ar fi Tudor Chirilă sau Smiley, Marius Moga şi Adrian Despot. Iar pentru prima dată, pentru că participările online au fost brevetate în timpul pandemiei, la ediţia din 2021 au fost prezenţi în sesiuni online interactive doi dintre artiştii uriaşi ai lumii: Steve Vai şi Jordan Rudess (Dream Theater).
4. Sunt artişti la început de drum care au reuşit să-şi îndeplinească visul de a susţine concerte în afara României?
Anca Lupeş: Avem un exemplu foarte recent de poveste de succes pentru un artist român care a fost invitat să participe în cinci festivaluri mari din Europa în anul 2022, cu sprijinul MMB prin intermediul proiectului internaţional din care facem parte (HEMI – Hub for the Exchange of Music Innovation). Este vorba despre trupa Zimbru iar festivalurile sunt: MENT (Ljubljana), Athens Music Week (Atena), EXIT (Novi Sad), BuSH (Budapesta), PIN (Macedonia de Nord). Îi puteţi revedea pe cei de la Zimbru şi în MMB Showcase Festival pe 7 septembrie, în club Expirat.
5. Women in Music Mentorship Program este un alt program iniţiat de echipa MMB prin care susţineţi femeile la începutul carierei lor în music business. Ce progrese aţi realizat în promovarea egalităţii de gen în industrie?
Anca Lupeş: Women in Music ajunge la cea de-a doua ediţie anul acesta şi avem şi aici o poveste de succes: una dintre participantele la ediţia de anul trecut, care a avut-o ca mentor pe Ioana Chereji – PR Manager la Untold/ Neversea – a ajuns să lucreze pentru echipa de comunicare condusă de Ioana. Cred că este puţin devreme să vorbim despre progrese după doar o ediţie, dar suntem pe drumul cel bun.
Iar anul acesta suntem implicaţi într-un nou proiect internaţional de mentorat pentru femeile din industria muzicală (SEWEM), de data aceasta care implică şi o colaborare cu comunitatea feminină din industria muzicală din China.
6. Ce teme de discuţie, workshopuri, paneluri vor exista anul acesta la MMB?
Anca Lupeş: Încercăm să avem în fiecare an teme relevate şi de actualitate pentru toată plaja de profesionişti care participă la conferinţă, de la artişti emergenţi şi profesionişti aflaţi la început de carieră şi până la cei consacraţi şi cu experienţă extinsă în domeniu. De la workshop-uri despre compoziţie şi cum să organizezi un festival sau un turneu internaţional, până la discuţii despre oportunităţile pe care le au artiştii şi label-urile independente, cum să-ţi faci muzica auzită, strategii de marketing, tehnologie şi NFTs şi nu în ultimul rând despre sănătatea mintală în industria muzicală. Cei interesaţi găsesc programul complet al conferinţei aici: https://mmb2022.sched.com/
Important de amintit că partea de conferinţă şi workshop-uri are loc la Hotel Caro între 6 şi 8 septembrie iar festivalul de showcase se întâmplă în fiecare seară începând cu orele 19:00, la Club Expirat.