Potrivit unui comunicat al ANPC, au fost analizate peste 20 de sortimente de cozonaci, produse de unități proprii sau furnizori din sectorul privat pentru rețele precum Carrefour, Auchan, Mega Image, Penny.
„S-au identificat produse care conțin până la 21 de aditivi diferiți, inclusiv în aluat, umplutură și glazură. Acest lucru ridică semne de întrebare privind originea naturală cât și calitatea produselor, mai ales în cazul produselor prezentate drept «tradiționale» sau «de casă» ”, se arată în comunicat.
De asemenea, comisarii arată că numeroase produse utilizează premixuri fără a menționa proporția reală de ingredient activ (ex: nucă), ceea ce poate induce în eroare consumatorul cu privire la conținutul real al umpluturii. În unele cazuri, umpluturile nu sunt menționate în denumirea produsului, iar procentul efectiv de nucă este net inferior percepției create.
„Dacă în denumirea produsului se regăsește oricare dintre ingredientele următoare: nucă/rahat/stafide/cacao/ mac este imperios ca în lista de ingrediente să se regăsească ponderea/cantitatea lor în produsul finit. Deopotrivă, indicarea cantității/ponderii în lista de ingrediente se menționează și în cazul în care ingredientele următoare: nucă/rahat/stafide/cacao/mac se regăsesc pe ambalaj evidențiate prin desene sau grafică”, transmite ANPC.
Comisarii atrag de asemenea atenția că în orice cicumstanță consumatorului trebuie să i se furnizeze informații într-un mod complet și precis pentru a face o alegere în cunoștință de cauză și că mentionarea alergenilor în lista ingredientelor nu este suficientă atâta timp cât nu sunt puși în evidență printr-un set de caracteristici grafice care îi diferențiază clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond.
Specialiștii arată că, în mai multe cazuri, deși declarația nutrițională este prezentă, nu respectă ordinea obligatorie a nutrienților conform Regulamentului UE, în special în ceea ce privește poziționarea fibrelor.