COMENTARIU Lelia Munteanu: Tora ca antiviral
În aşteptarea Pesah-ului, circulă în Israel un joc amar de cuvinte: anul acesta, prima noapte de Pesah nu se va mai numi Leil haSeder, ci Leil haSegher („închidere”, asediu”, „carantină”).
Premierul Netanyahu e aşteptat să declare odată starea de urgenţă, şi pentru ca oamenii să se poată obişnui cu gândul că seara de Seder se va prăznui în cerc familial foarte restrâns, cu bunicii ţinuţi deoparte.
Marea majoritate a israelienilor înţeleg şi acceptă situaţia, mai puţin ultrareligioşii (dar şi, în mai mică măsură pentru că pot fi mai uşor struniţi, refugiaţii africani din sudul Tel Avivului).
Ultrareligioşii trăiesc „ghetoizaţi”, în spaţii cu iz medieval, în care nu acceptă pătrunderea ziarelor, a televizorului, a internetului, a telefoanelor inteligente. Cu societatea nu comunică decât prin liderii lor. Au refuzat să-şi închidă sinagogile, şcolile religioase, au refuzat să renunţe la nunţile şi înmărmântările cu sute de persoane. Sunt convinşi că Tora (cu al cărei studiu se ocupă exclusiv) îi protejează de orice. (Pe 19 martie s-au repatriat 25 de ultrareligioşi din cel mai populat cartier newyorkez, Brooklyn. 15 au fost testaţi pozitiv).
În orăşelul cu cea, cu cea mai mare desnsitate din Israel, Bnei Brak, situat la est de Tel Aviv, comunitatea ultrareligioasă îşi continuă nestingherită obiceiurile, refractară la restricţiile sanitare.
Acum vreo săptămână, în comunitatea din Beit Shemesh, a fost celebrată o nuntă cu sute de invitaţi (foto).
Ieri, în Bnei Brak – o înmormântare 400 de participanţi, strânşi ciopor (numărul admis de autorităţi la funeralii e de 20 de persoane, iar distanţa unuia faţă de celălalt de doi metri). Cetăţenii au strigat în urma cortegiului „criminalii!” – înfiorător de trist…
Poliţia nu se amestecă, pentru că liderii politici au în aceste comunităţi un important bazin electoral.
Îi înţeleg, poate mai bine ca alţii, pe cei care studiază Tora. Nu-i pot înţelege însă pe liderii lor religioşi, nu-l pot înţelege, de pildă, pe influentul rabbi Shmaryahu Yosef Chaim Kanievsky.
De ce l-ar ispiti pe Dumnezeu ca să le rezolve, lor şi numai lor, o problemă sanitară de care se pot îngriji singuri?