Harari: O să dau două exemple – unul important şi mai modest. Când am scris
Ce urmează?
Harari: „Nu sunt sigur. N-am reuşit să trec cu mult dincolo de ceea ce era
Care era exemplul mai puţin însemnat?
Harari: „Mica frontieră. Citesc această carte privind noile teorii despre transgenderi şi non-binari şi aşa mai departe. Cartea pe care am citit-o mai înainte era despre creştinismul timpuriu. M-a frapat cât de asemănătoare sunt aceste lucruri. O mare parte din dezbaterea despre gen, acum, într-un fel ciudat, e ca şi cum acei primi creştini dezbăteau natura lui Christos şi Treimea. Practic, ei se întrebau dacă Christos a fost o persoană nonbinară. Este Christos divin sau uman sau ambele, divino-uman, sau nici divin, nici uman? Rezonează cu multe dintre dezbaterile pe care le avem acum despre natura oamenilor şi a persoanei. Putem fi ambele? Putem fi doar una? Iar dacă nu gândeşti ca mine eşti un eretic. Vreau să spun că pentru primii creştini campionii au fost martirii şi călugării asceţi – îl aveţi pe tipul ăsta stând pe un stâlp ani de zile (Simeon Stâlpnicul, n.m.). Ei explorau limitele corpului uman cu ceea ce le era la disponibil. Acum aveţi, cu problema genului, mai multe întrebări despre ce putem face cu corpul: îl putem schimba aşa sau altfel. Există diferenţe uriaşe între aceste lucruri, dar neuronii din creierul meu au început să aibă această conversaţie despre creştinismul timpuriu şi dezbaterile actuale de gen”.