Volumul cuprinde şase nuvele („specie din păcate neglijată azi la noi, ca şi în Franţa sau Germania!, de scriitori şi editori”, spune autorul): „Un act gratuit”, „Subiect banal”, „În apărarea dictaturii”, „Beachboy”, „Romanţă neagră într-o ţară roşie” şi „Simetrii”. Teme diferite, dar pe care Breban le-a mai avut în vedere în alte scrieri ale sale – ratarea sau falsa ratare, erotismul, seducţia, relaţia maestru-ucenic. Cele mai multe sunt un fel de confesiuni.
Scriu editorii: „ Universul lor, în care perioada comunistă şi lumea interbelică sunt referinţe constante, este populat de personaje paradoxale, contradictorii, căci, preocupate uneori până la obsesie de împlinirea destinului personal, ele sunt totodată chinuite de întrebări, ezitante, nehotărâte. Un arhitect aparent împlinit pe plan profesional şi familial ajunge la concluzia că doar un <
Ca în mai tot ce a scris Nicolae Breban, dialogul şi monologul mai ales se îmbină cu confesiunea. Iată un fragment de stil, la persoana întâi, cu multe oralităţi: „Trebuia, nu-i aşa, să fac o faptă aparte, o operă, o <
Bon, de acord, o efracţiune! Adică să năvăleşti, noaptea, de preferinţă, în casa unor oameni cumsecade şi să le furi ceva. Ce găseşti pe-acolo, argintărie, monede sau bibelouri, în cel mai rău caz. Bani nu, deoarece e vulgar şi apoi, în zilele noastre, oamenii cuminţi îşi ţin banii, banii cei mulţi, se-nţelege, la vreo bancă. Dar… nu contează, trebuie să şterpeleşti ceva, importantă e, cum spuneam, propria-ţi emoţie, ca şi conştiinţa, da-da, am zis bine, conştiinţa că ai îndeplinit ceva ce nu face oricine. Să fii singur în această acţiune, deoarece e o acţiune, nu e aşa, să păstrezi misterul total şi apoi să înduri urmările faptei tale extraordinare, lucru deloc de dispreţuit. Nu, prada ca atare nu e aşa de importantă, am citit în tinereţe romanul lui Dostoievski Crimă şi pedeapsă, după care s-au făcut nenumărate ecranizări, şi, ţin minte, cerceii sau monedele pe care le-a găsit tânărul criminal la acea bătrână le-a îngropat undeva sub o piatră. Ba mi se pare că a şi uitat locul, dar… da-da, urmările faptei, povara ei, ca să zic aşa, ei bine, pe asta n-a mai putut s-o ducă. A fost, se pare, în cazul lui, mai apăsătoare decât fapta în sine, deloc de dispreţuit: să omori cu satârul două femei, mai ales că pe a doua victimă nici n-o calculase. Ei bine, ia să văd – eu am să-mi pot purta povara, vorbesc de <
Un alt autor, francez de astă dată, André Gide, face elogiul, cum se zice, al <
Nicolae Breban – Act gratuit. Nuvele. Editura Polirom. 473 pag.