Prima parte a campaniei: Crin Antonescu, cele mai mari cheltuieli pe Facebook și Instagram

Publicat: 22 04. 2025, 12:16
Actualizat: 22 04. 2025, 12:29
Crin Antonescu, candidatul Aliantei Electorale 'Romania Inainte' la alegerile prezidentiale, sustine o conferinta de presa, la sediul de campanie, in Bucuresti, joi, 17 aprilie 2025. ALEXANDRA PANDREA / GMN / MEDIAFAC FOTO

EFOR a analizat cheltuielile realizate de partidele politice, persoanele afiliate acestora și candidații independenți prin serviciile Meta (Facebook, Instagram) și Google (Google, Youtube), pe baza datelor furnizate de platforma parteneră Who Targets Me.

„Datele acoperă perioada 5-17 aprilie. Analiza nu include date la zi întrucât acestea nu sunt publicate sub această formă de platforme, existând o diferență de câteva zile. În cazul politicienilor care candidează independent sau susținuți de o coaliție am decis să reprezentăm datele separat pentru coerență. De exemplu, Crin Antonescu e susținut de trei partide și și-a anunțat demisia din PNL la începutul lunii martie. Oricum, disclaimerul pentru paginile Facebook este legat de alianță, și nu de un partid anume – deci nu avem de unde ști cine exact a plătit. De asemenea, Victor Ponta a fost exclus din PSD pe 12 martie, deci nu poate fi asociat direct cu un partid”, potrivit unui comunicat Expert Forum.

Care sunt sumele înregistrate ca și cheltuieli ale candidaților

Potrivit sursei citate, pe Facebook și Instagram, în primele două săptămâni de campanie, adică perioada 5-17 aprilie, au fost înregistrate cheltuieli de 3 milioane de lei. Paginile candidaților Victor Ponta, Nicușor Dan și Crin Antonescu au cheltuit trei sferturi din bani – adică 2,2 milioane de lei. Prin paginile oficiale de candidat, cel mai mult a cheltuit Crin Antonescu – 857 de mii; în total, împreună cu cheltuielile declarate de partidele care îl susțin totalul ajunge la peste un milion de lei. Victor Ponta a cheltuit 760 de mii de lei, iar Nicușor Dan 615 mii de lei. George Simion a cheltuit 46 de mii de lei, la care putem adăuga cheltuielile partidului sau ale altor pagini asimilate partidului de până la 120 mii de lei. În general, AUR a avut cheltuieli relativ mici, iar prin pagina oficială a partidului nu s-a plătit niciun fel de reclamă după începerea campaniei.

Pe Google și Youtube, între 5 și 17 aprilie s-au cheltuit 500.000 de lei, din care PSD a plătit 285 de mii, iar Nicușor Dan 90 de mii lei. Partidele care îl susțin pe Crin Antonescu au plătit în total 343 de mii de lei.